lån privatperson till AB

2
Hej,
Jag har ett nybildat AB och en släkting skall ta ett lån åt mig.
Kan han sen låna pengarna direkt till mitt företag?
för/nackdelar att låna från privatperson direkt till AB jämfört med om jag lånar dem privat?
Vad jag förstår så behöver jag ju inte ta ut pengarna i lön först då så det är ju fördelaktigt för mig som företagare.
Är det något vi måste tänka på? avtal som måste finnas för att allt ska gå rätt till?
1009
206
Hej Amy, Du måste nog förtydliga dig något. Är det du eller bolaget som behöver pengarna? Det är ju helt avgörande i din fråga om bolaget eller du privat ska låna pengar av din släkting. Ska bolaget låna pengar för att du ska ta ut lön? Det blir ju en hel del skatt som går bort av beloppet då. Är det för att hålla SGI?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej. Det jag behöver lånen till är först och främst 25 000 till fastighetsägaren ,hyresdeposition, de pengarna behöver jag inom kort. Sen i slutet av januari är det 350 000 för att ta över befintlig verksamhet. inga pengar skall gå till lön eller liknande. Jag vill att allt ska gå rätt och lagligt till.min släkting som skall lån apengarna har hela beloppet på sparkonto idag, men det kanske ändå är bättre om han tecknar ett nytt lån?
1009
206
Hej, Om jag förstår rätt så ska ditt bolag låna pengar av en släkting. Pengarna ska användas till driften. Det finns inga hinder att ditt bolag lånar pengar av en släkting. Vad du bör tänka på är att ni upprättar ett skriftligt avtal så att båda vet vad som gäller (tex tid, ränta, amortering mm). Det går även att utelämna vissa punkter om det ska vara fritt för ändringar (tex ang amortering). Vad ni måste tänka på är räntan. Skatteverket godtar normalt inte hur hög ränta som helst. Statslåneräntan + 1-3 procentenheter brukar nämnas, där de föredrar att man ligger närmare 1. Det kan finnas skäl att ha högre ränta också, som kan vara ok. Också beroende på om släktingen räknas som närstående, ska tilläggas.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.