Betala tillbaka startkapital i AB

Anonym
Hej!

Jag funderar på att starta ett AB och "lånar" ut startkapitalet 50.000kr till bolaget. Hur kan man enklast betala tillbaka detta till sig själv?

Vilket blir mest fördelaktigt, att betala ut lön till sig själv eller bara ta ut en utdelning en gång om året?

Tack på förhand!
1009
206
Hej, Rent tekniskt så "lånar" du inte ut pengar utan du köper aktier. Som du sedan äger. Nästa bit är den att du fört över 50 tkr och vill ha "tillbaka". Du måste ha koll på likvidationsreglerna i AB. Egna kapitalet får inte vara hur lågt som helst. Men gör du vinst och ur den vill ta ut 50 tkr så går det ju bra. Då kommer du till nästa steg. Vad är mest fördelaktigt? Det beror mycket på hur din situaton ser ut med övriga inkomster mm. Har du tex lön från annat håll? Din ålder? Normalt brukar man säga att det är bra att ta lön upp till brytpunkten ungefär för att maxa pensionsgrundande inkomst (även sjukpenninggrundande). Har du bara utdelning får du ju inte mycket om du skulle bli sjuk eller gå i pension. Över det kan det vara förmånligt med utdelning.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Tack för svaret. Jag förstår så om jag har tex 100 tkr i kapitalet kan jag i princip ta tillbaka de 50 tkr Jag kommer att ha AB som en extra inkomst och är idag anställd med lön. Min tanke är att inte vara "anställd" med allt vad det innebär med socialaavgifter osv utan bara ta ut en utdelning om det går att göra så förstås.
1009
206
Hej, Ja, så kan du ju göra. Du kan dock inte ta ut något av det skattefritt. Utdelning kan du göra om du har fritt eget kapital att dela ut, vilket aktiekapitalet inte är. Så om du inte har vinst att dela ut istället så kan du ta det som lön.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Tusen tack för svaret! Det var mycket hjälpsamt!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.