Överföring av mina 51% aktier i ett AB

1
Jag äger 51% aktier i ett X AB vars aktier jag vill lägga över i ett Holdingföretag. Hur gör jag detta? Dvs vad behöver jag registrera och göra så att allt blir rätt och riktigt. Det finns en annan ägare (49%) i X AB.
1009
206
Hej, Det första du ska göra är att kolla om aktieägaravtal och stadgar medger försäljningen av aktierna till ett holdingbolag. Annars kan du behöva en skriftlig överenskommelse från den andra ägaren att denne går med på det. Eventuellt kan det finnas behov av ett nytt aktieägaravtal som reglerar rättigheter/skyldigheter som då Holdingbolaget tar över. I övrigt så startar man ett nytt AB med verksamhet att äga och förvalta aktier mm. Upprättar ett avtal om försäljning av aktierna (kan vara rätt enkelt). Priset skulle kunna vara samma som du själv köpt aktierna för så att det inte blir någon skatt på försäljningen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Det finns en hembudsklsusul, innebär det att jag måste ha ett godkännande från den andra minoritetsägaren för att sälja/flytta mina aktier till ett Holdingföretag som jag äger? Säljer jag aktierna till mig själv då det är jag som äger aktierna i x AB och säljer till ett Holdingföretag som jag äger där jag igen kommer att äga aktierna? Tacksam för hjälp och råd!
1009
206
Hej, Holdingbolaget är ju inte du. Därmed säljer du aktierna till någon annan. Ett bolag är en egen juridisk person. Annars vore ju en hembudsklausul helt verkanslös, om man kan sälja aktierna till ett bolag som man i sin tur säljer vidare. Det är därför man måste se över vilka regleringar man haft mot personen som varit ägare och föra över dessa till holdingbolaget som tar över ägandet (hembudet följer ju automatiskt, men om man har ett aktieägaravtal så gäller det ju för vissa personer som undertecknat det).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej Om man själv startat ett bolag som man äger till 100%. Hur beräknar man då anskaffningsvärdet om man vill sälja bolaget till ett nystartat holdingbolag? Vill naturligtvis undvika skatt så gott det går [quote="Johan Boström" post=56492]Hej, Holdingbolaget är ju inte du. Därmed säljer du aktierna till någon annan. Ett bolag är en egen juridisk person. Annars vore ju en hembudsklausul helt verkanslös, om man kan sälja aktierna till ett bolag som man i sin tur säljer vidare. Det är därför man måste se över vilka regleringar man haft mot personen som varit ägare och föra över dessa till holdingbolaget som tar över ägandet (hembudet följer ju automatiskt, men om man har ett aktieägaravtal så gäller det ju för vissa personer som undertecknat det).[/quote]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.