Intäkter via internet... ELLER??

82
1
Okej! Snacka går ju. Jag kan verkligen noll om det här och har följande dilemma:

jag ska starta en större community på nätet. Jag har företag som visat stort intresse för att gå in med kapital och många tror på affärsidén från PR-bolag till berörda instanser och privatpersoner.

Problem: Finansiering. Jag har länge gått i tankarna att ta ut en medlemsavgift för att vara med i communityn. Man får först en fri månad sen måste man börja betala. Tanken är då att man ska kunna ha fullt tillträde till siten ich upptäcka alla dess fördelar.

men!

Jag vet och börjar få insikt i motviljan att betala för nåt över huvud taget på nätet. Därför vill en del av mig göra det här gratis.

Jag är och fler med mig övertygad om att det inte kommer bli problem att få medlemmar. Jag tror det kan bli flera tusen kanske mer. Siten är stor, gedigen, fyller ett behov som inte motsvaras av något idag och är genomarbetad under ett års tid.

Om jag nu ska skrota medlemsavgifterna så behöver jag tjäna pengar på annat sätt. Det enda sättet jag nu kan komma på är reklamfinansiering på siten. Nu har jag letat ganska väl efter ett företag eller myndighet som kan ge mig råd i det här i typen av frågor:

Hur mycket besökare måste man ha för att nå en viss summa?
Hur sätter man reklampriserna?
Vad är skatten?
Avgifter?
Nettovinst?
Vilka brytpunkter gäller?
Finns det någon medlemsavgift som kan vara skälig?
Hur sätter sig det mänskliga psyket mot att betala på nätet?

etc etc etc

VILKA i hela friden har kunskap om det här???

Hjälp mig snälla.

Mvh
Niklas
Niklas Gerholm
63
Skatt och liknande överlåter jag till någon annan att svara på, men angående om, och hur mycket, folk är villiga att betala så tror jag så här: Ingen vill betala för någonting på nätet. Allra minst ett medlemsskap. [br][br]Jag är också på gång med lansering av ett community, och jag räknar med att större delen av intänkterna kommer bli genom reklam. På lite sikt har jag även tänkt att erbjuda nån slags "guld-medlemsskap" som erbjuder mer, och kostar (lite) pengar. Jag tror att en användare som tycker en tjänst är tillräckligt bra är beredd att betala upp till ca 50kr i månaden, men där går nog gränsen. Betalningen sker helst med sms eller telefonsamtal. [br][br]Reklamvärdet är väldigt svårt att säga något om, det beror helt enkelt på vad folk är villiga att betala. Är din sida väldigt stor inom sitt område, så är det ju värt en hel del för rätt annonsör. [br]Faktorerna som jag tror spelar in mest är antal unika besökare, storleken och placeringen av annonserna samt hur relevant annonsörens produkt är för dina besökare.[br]
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
205
1
Det finns inga som helst klara regler för detta. Det finns många olika modeller och vad du ska ta för dina reklamplatser beror helt på hur stor efterfrågan är.[br][br]Eftesom ditt projekt är uppbackat av finansiärer och övriga intressenter skulle jag tro på att en bra grej för dig vore att skaffa en samarbetspartner inom det området ditt community handlar om. Om det ex. är ett community för folk att ladda upp mobilbilder från fester (bara ett exempel) så skulle eventuella samarbetspartners vara 3, Tele2, Telenor osv. Du skulle då kunna få ett långsiktigt avtal baserat på medlemsantal och besöksstatistik med färdiga tariffer beroende på antalet besökare, där de köper annonsutrymme och kanske har tävlingar och happenings annonserade via din sida.[br][br]Google Adwords finns ju, men min erfarenhet är att man inte kan finansiera ett helt företag med det.[br][br]Att helt finansiera ett företag med reklam kan bli vanskligt. Förr eller senare kommer den fruktade lågkonjukturen och det första som ryker för företag med vikande försäljning är reklambudgeten. Det du skulle kunna göra är att göra som Aftonbladet. De har enorma mängder redaktionell massa (artiklar) men bjuder bara på en liten inledning gratis. Då blir man sugen och vill läsa mer men måste då betala 20kr för att få tillgång till Plus-avdelningen. Personligen tycker jag illa om det och läser mina nyheter någon annan stans, men företagsekonomiskt är det nog bra.[br]Exempelvis Apberget säljer virtuella möbler till användarnas virtuella lägenheter/rum och tjänar tydligen massor på det.[br][br]Surfa runt själv och skaffa inspiration. Bli medlem på communities och kolla in deras upplägg, sök runt på forum för webmasters och läs om hur de gör.[br][br]Så länge företaget och servrarna är placerade i Sverige är det inga som helst konstigheter med skatter jämfört med om du skulle sälja kopieringspapper. Vad menar du med "avgifter"? I övrigt verkar det som att du skulle behöva läsa på lite om ekonomiska termer i företag, det finns massor med bra böcker för det som inte kostar så mycket. Kolla i bokshoppen här på sidan, böcker för nya företagare och om små företag brukar innehålla mycket matnyttigt.[br][br]Lycka till!
82
1
50 kronor är max jag tänker ta ut. Men kan itne du hjälpa mig då? Vet du något om reklam på internet eller vem har du vänt dig till?
Niklas Gerholm
82
1
Tack...[br][br]Jag har läst företagsekonomi och har bra koll på att starta eget. Jag trodde däremot att det fanns tariffer att tillgå av typen: 1000 unika besökare per dag ger 0,12 SEK/visning. Jag söker samarbetspartner och det finns lite napp i det också - vad jag gör är att försöka säkra positionerna och kunna visa på en riskanalys som jag själv först av allt behöver. Att sälja virituella möbler funkar ju hur bra som helst men inte i mitt community. [br][br]Jag gillar heller inte guldmedlemsgrejen: gratis eller inte gratis är min devis. Men finns det statistik på sådant här? Som du serfinns det många frågor som behövs diskuteras då man dessutom kan öppna mer för affärsiden än vad jag vill göra på ett forum.[br][br]men tack iaf :)
Niklas Gerholm
63
Vet inte om din fråga var riktad till mig, men ett svar får du i alla fall. [br][br]Jag kan inte mycket om reklam, varken på Internet eller någon annanstans. Jag tänkte till en början använda mig av Adsense, dels för att få någon liten inkomst, och dels för att "vänja" medlemmarna vid annonser. Sedan om allt går som jag tänkt, ska jag gå ut till relevanta företag och erbjuda annonsplatser direkt.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
205
1
Tyvärr, såna generella tariffer finns inte alls. Vissa annonsörer är villiga att betala per visning, men de flesta vill betala per klick. Då kan man räkna ut en CPI (Cost Per Impression, kostnad per visning).
822
48
Ja du, bra fråga!  :)[br][br]Det finns nog inga regler eller mallar då Communitys är så nytt och samtidigt har det så mycket att göra med vilken målgrupp du kommer att rikta dig mot. Har de pengar att handla för om annonsörerna visar sig?[br][br]Vad gäller annonspriser så är det fortfarande en jungel på nätet. Företag är villiga att betala 100 000 kr för en tidningsannons som kanske inte någon ser, medans internet är lite läskigt. Visst det kommer att ändras![br]Fördelen med annonsering på internet är att det går att mäta och det går att räkna ut ungefärlig vinst innan annonsen ens ligger ute.[br][br]För att ta reda på ett rimligt pris för att annonsera hos dig så tycker jag att du ska be om offerter på liknande sajter, jämföra och så får du en uppfattning om det. Vissa tar betalt per tidsenhet och vissa per exponering. Jag har sett priser på samma slags annonsstorlek, ungefär samma målgrupp där priset gick från 4öre/exponering på en sajt till 80öre/exponering på en annan.. :blink[br][br]Vi har diskuterat fram och tillbaka om vi ska ta betalt på Företagande.se men har valt annonser. Jag tror det funkar bättre i längden! Det är enkelt för medlemmarna.[br][br]Plusmedlemskap för några tior per månad som dras automatiskt kan funka bra.[br][br]Låter som om du har en intressant idé på gång![br][br]Mvh Patrik
63
En liten parentes bara; Jag hörde någonstans någon gång att en jätteannons på aftonbladet (den där varianten där man får hela bakgrunden som en flashannons) kostade en halv miljon per dygn... Vet inte om det är sant, men det kan ju vara något att sikta på  :D
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
82
1
Patrik: Men går ni runt på det? är företagande.se ett företag eller ett hobbyprojekt?[br][br]Offerter ja... Ja det är kanske en bra tanke,. har nu kontakt med en dagstidnign som kanske kan hjälpa mig.[br][br]Tack, jo det är en intressant idé som dessutom är unik. Det som beklämmer mig är som sagt finansieringen. [br][br]tessicon: Aftonbldet tar som mest ca 300.000/vecka för en banner men kanske har de andra priser också.
Niklas Gerholm
63
Jag menade inte en banner, utan en sån där special som täcker precis hela sajten. Hela bakgrunden, och typ alla bannerplatser(?). Men tillbaks till ämnet nu.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
822
48
Vi driver sajten som ett företag. Det går att tjäna pengar på sajter som denna och har man en annorlunda idé och ett bra upplägg så finns det säkert bra chanser, särkilt om man ser det på några år. Vart internet kan vara då ska bli spännande att se!  :)[br][br]Finansiering kan vara klurigt men om din idé är bra så kanske det kan vara läge att kolla på riskkapital.
1616
4
[quote author=Patrik link=topic=2961.msg12880#msg12880 date=1192112339][br]Plusmedlemskap för några tior per månad som dras automatiskt kan funka bra.[br][/quote][br][br]Gratis plusmedlemskap för oss moderatorer?  :blink
Må väl!
1616
4
[quote author=niklas73 link=topic=2961.msg12882#msg12882 date=1192113070][br]tessicon: Aftonbldet tar som mest ca 300.000/vecka för en banner men kanske har de andra priser också. [br][/quote][br]Deh har även en tjänst där du kan beställa exponering under vissa av dygnets timmar. Du köper exakt så många timmar du vill ha när du vill ha. Vissa timmar är dyrare än andra och det är troligen baserat på deras uppskattning om när besöksfrekvensen är som högst eller låg.
Må väl!
1616
4
För er som arbetar med forum. Det finns en bra tumme att gå efter och det är forumets inriktning. Vilka medlemmar är det ni riktat er till. Ex driver ni forum för inredningsintresserade så är era potensiella annonsörer möbelhandlare, inredningsdesigners etc. På så sätt når annonsörerna en direkt samlad målgrupp. Precis som detta forum. Det betingar möjligheten till ett högre pris per annons. Resten handlar om försäljning gentemot annonsören.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
48
[quote author=Mojo link=topic=2961.msg12899#msg12899 date=1192125357][br][quote author=Patrik link=topic=2961.msg12880#msg12880 date=1192112339][br]Plusmedlemskap för några tior per månad som dras automatiskt kan funka bra.[br][/quote][br][br]Gratis plusmedlemskap för oss moderatorer?  :blink[br][/quote][br][br][b][u][i]Om[/i][/u][/b] det blir plusmedlemskap på företagande.se så ska det kosta alldeles för lite och ge MYCKET!  ;)
720
Och den samlade målgruppen kan likväl vara en nackdel. En viss mängd, troligen rätt stor dessutom, är samma personer som återkommer dagligen.[br]Säg att prislappen för att annonsera är 23000. För det får man sin annons visad 200000 ggr, dvs 11,5 öre per visning.[br]Ett forum med inriktad målgrupp och 10,000 unika besök i månaden innebär troligen att det är samma 10.000 även nästa månad. I praktiken betalar man alltså 2,3 per serson som ser annonsen. På ett ställe där målgruppen är mera "spretig" så ser jag det som beryligt större chans att det varierar mer mellan vilka som är inne vid olika tider och där kanske det kan vara 100.000 som ser annonsen.
1616
4
Jag ser inte nackdelen, bara fördelen. Man når de som har intresset för det som annonseras.[br][br]Det handlar helt klart om vad man annonserar för och vilken merförsäljning det kan ge. Säljer du varor exempelvis i fallet, snickeriprodukter, hantverksprodukter så kan en kund bli en återkommande kund. Då motsvarar din annonskostnad inte mycket mer än en papperspåse i dagligvaruhandel samt kostnaden är mindre än ett frimärke för Adresserad DR. Säljer du möbler som kostar från 5000-30.000 så räcker det med få kunder för att bekosta annonsen och placeringen av sitt namn/varumärke.[br][br]Hur man går tillväga profilmässigt är egentligen mer upp till annonsutformningen.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
82
1
Och om man som jag har flera målgrupper där ett par av dem förmodligen itne har speciellt mycket pengar och en annan målgrupp, förmoldigen den största om det görs på rätt sätt, har allt mellan låg till höginkomst (men mest troligen medel - låginkomst); är det ens värt att fundera kring annonsering? Vem ska jag rikta mig mot?
Niklas Gerholm
1616
4
Låter som du riktar dig till privatpersoner eftersom du baserar försäljningen på personernas inkomst. Vad du behöver ta reda på är deras inköpsvanor och hur mycket respektive handlar för, var de handlar, varför de skulle handla av dig. [br][br]Bara för att man tjänar mycket innebär det inte automatiskt att man handlar mer av en specifik vara eller tjänst.[br][br]Om du nu inte kommer att undersöka detta så rikta dig generellt. Bara för att vissa har dålig inkomst inenbär det inte att de har lite pengar. Ett tecken på de som har lite pengar är att de ofta konsumerar mer fast för mindre summor åt gången.
Må väl!
190
Om man har mer än bara en hemsida - dvs ett community, så finns det ytterligare ett sätt att få in betalningsströmmar - nämligen genom interaktiviteten.[br][br]Ett forum är till exempel väldigt användbart för att genomföra fokusgrupper eller för word-of-mouth-kampanjer i en riktad målgrupp. Visserligen kan ett företag själv gå in och skriva på sidan och säga att de vill testa en idé eller presentera en ny produkt. [br][br]Men community-ägaren kan antingen begränsa vad man kan göra i ett forum och ta betalt för att till exempel lägga ut enkäter eller helt enkelt ta betalt för att ge specialkunskap om hur man bäst presenterar på forumet (att klampa in på ett community man inte känner kan ibland bli väldigt fel). Dessutom kan man sälja information om hur olika ämnen diskuteras eller vad användarna är intresserade såsom grunddata till marknadsundersökningar.[br][br]Jag har själv varit aktiv på ett forum som handlade om Civilization-spelen. Det forumet använder Firaxis (som utvecklar Sid Meiers Civilization-spel) som bollplank inför nya spel. På ett annat forum som handlade om historia har nya historiska böcker presenterats direkt av förlag och författare (i det fallet tror jag dock utbytet var av mer ideell basis - författarna får ohämmat kränga sina böcker mot att de höjer kvaliteten genom att skriva även i andra trådar).[br][br]Stora bilmärken använder fan-club hemsidor för olika märken och modeller för utveckling av såväl nya bilar som för att förbättra efterservice och försäljning.[br][br]Listan kan göras lång och produkterna kan utvecklas - men tyvärr underskattas nog resursen som användare i ett community innebär utöver deras roll som annons-klickare.
720
[quote author=Mojo link=topic=2961.msg12911#msg12911 date=1192131669][br]Jag ser inte nackdelen, bara fördelen. Man når de som har intresset för det som annonseras.[br][br]Det handlar helt klart om vad man annonserar för och vilken merförsäljning det kan ge. Säljer du varor exempelvis i fallet, snickeriprodukter, hantverksprodukter så kan en kund bli en återkommande kund. Då motsvarar din annonskostnad inte mycket mer än en papperspåse i dagligvaruhandel samt kostnaden är mindre än ett frimärke för Adresserad DR. Säljer du möbler som kostar från 5000-30.000 så räcker det med få kunder för att bekosta annonsen och placeringen av sitt namn/varumärke.[br][br]Hur man går tillväga profilmässigt är egentligen mer upp till annonsutformningen.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][/quote][br][br]Glöm prislappen, det är inte den det handlar om. Ta företagande.se som exempel. Med en annons här som riktar sig till företagare så ser ungefär 10.000 personer den annonsen var månad. Eftersom detta är ett starkt fokuserat forum så är det bara företagare och blivande företagare som läser  annonsen och jag har alltså en träffäkerhet på 100% vad gäller min målgrupp. MEN nästa månad är det i princip samma 10.000 personer och nästa och nästa. Oavsett hur länge jag har min annons inne så ger den inget "mervärde" efter månad 1.[br]Om jag istället annonserar på ex "Familjeliv" eftersom det är en site som disskuterat här tidigare. Ungefär 10% av befolkningen har företag, alltså när 100.000 personer är sett annonsen är träffarna mot rätt målgrupp lika hög som en annons här. [br][br]Vad jag menar är alltså att det inte alltid behöver vara det bästa valet att välja det mest nichade sidan att annonsera på.
1616
4
Vi bortser från prislappen och självklart har du rätt - det är inte alltid det bästa att rikta sig mot en nischad målgrupp. Men i många fall blir målgruppen bättre. Ex säljer jag tryckutrustning så vill jag nå ut till tryckerier med den nya utrustningen inte till 10% tryckerier och 90% blandade människor med andra intressen. [br][br]För ett annonssystem finns olika sätt att bestämma antalet träffar. Unika eller icke unika.[br]De flesta annonsplatser vill ha icke unika. Delvis beroende på ekonomi och omsättning av annonser men ochså med anledningen till att man aktivt får ut sitt varumärke även om produkten för tillfället inte säljs. [br][br]Jag är nästan säker på att du som jag - som är frekventa besökare - kan räkna upp vilka som just nu annonserar på företagande sajten och detta utan att ens titta i högerkolumnen. Den som lyckats bäst är den som tydligast fått ut namn och ev kontaktadress.[br][br]Alla företag arbetar självklart olika men i många fall handlar det om att bygga ett förtroende mellan företaget och kund. Varumärkesplaceringen är en sådan del i processen. Att du som kund ska känna dig trygg i ditt val och att ditt företag skall vara ett självklart val. Att namnet/varumärket faller naturligt på läppar och tanke. Allt du har runt dig kommer du koppla till företaget - speciellt när det rör exakt vad som erbjuds.[br][br]Rekommendationer är en av de starkaste kanalerna då det nästan alltid blir ett självklart köp. För att bli rekommenderad behövs en relation med. Den relationen byggs oftast långsiktigt och målinriktat.[br][br]Wooster berör också bra poänger här i sitt inlägg. Nämligen identiteter, masspridning på naturlig väg som communit normalt ger, marknadsundersökningar/analyser och enkelriktad kommunikation som ska kännas personlig.[br][br]Men du har rätt RedKon - det behöver inte alltid vara det bästa valet.
Må väl!
13
1
Satt och undra, hur man startar upp en sån sida [br]-community??[br][br]som lunarstorm, familjeliv osv...
~olzzon~
205
1
Du börjar programmera ihop sidorna och hyr slutligen plats för den på ett webbhotell. När sajten är "tillräckligt färdig" lanserar du den och försöker få trafik till den.[br][br]Eller vad menar du?[br][br]r: klipp-och-klistra är allas vår fiende.
13
1
[quote author=N.N. link=topic=2961.msg13638#msg13638 date=1193599430][br]Du börjar programmera ihop sidorna och hyr slutligen plats för den på ett webbhotell. När sajten är "tillräckligt färdig" lanserar du den och försöker få trafik till den.[br][br]Eller vad menar du?[br][br]r: klipp-och-klistra är allas vår fiende.[br][/quote][br][br]tänkte bara på om det var nått speciellt program man använder sig av..[br]som en webbutik köper man den färdig eller så köper man till kort betalning, kuna föra kundlistor osv....
~olzzon~
85
Jag funderade lite på det här som Redkon och Mojo pratade om; 100% och 10% rätt målgrupp. Jag tror att om endast 10% är rätt målgrupp så blir genomslagskraften extra stor bland dessa 10%. Vi kan ta som exempel att en person är grymt intresserad av spelet civilisation som nämdes innan i tråden. Är man inne ett forum om civilisation bryr man sig inte så mycket om alla annonser om spelet. Skulle personen däremot hitta en annons om spelet på ett helt oväntat ställe; t ex aftonbladet skulle han/hon spärra upp ögonen extremt. (Dessutom skulle annonsen kunna börja locka helt nya kunder.) Samma tror jag gäller för de flesta andra områdena också. [br]Men visst 100% rätt målgrupp är säkert trots allt bättre, men 10% kan vara rätt bra också.
10
Som många skrivit så är det hur nischad man är, det avgör priset på annonser, se på golf.se exempelvis, deras annonspriser är ej att leka med. Anledning, 100000 golfare går in där i veckan, självklart kostar det därefter att annonsera.. Aftonbladets huvudbanner kostar ca 100000kr per dygn, sist jag kollade. De drar in mycket på reklam  :roll:  En tumregel jag fått från många på nätet, däribland de på kiaindex, de sade att har du 100000 besökare i veckan kan du dra in lika många kr i reklampengar i veckan, stämmer nog ganska bra..
2360
37
Patriks inlägg nr 7 att ta betalt för annonser är kort koncist och bra. Det är något jag kommer göra om några år angående boken jag ska ge ut. Så den som är intresserad av krigshistoria och vad som hände sedan ska kunna gå och titta: Koden kommer att finnas i boken. Första världskriget slutade 1918 enl. böcker man läste i skolan. Den boken jag kommer ut med är det i slutet av 1919 i Lettland.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.