sälja alla fakturor direkt?

5
att sälja fakturorna verkar extremt smidigt, men finns det några nackdelar?
det kostar lite, kanske 5%, men sen slipper man problem om kunden inte betalar, plus att man slipper själv hålla på med räkningar etc.. och så får man pengarna direkt!

företagarna har sån service, och andra med, jag funderar definitivt på det!
720
5% är inte så lite pengar om du ser till att det är rena resultatpengar du talar om. På en omsätting på 1.000.000 på årsbasis är det en kostnad på 62500 under ett år. [br][br]Någon skillad för dig att "hålla på med räkningar"blir det ju inte heller, oavsett om du säljer fakturan eller inte så ska den skrivas ut, postas, bokföras och sedan ska betalningen bokkföras oavsett om pegarna kommer från kunden eller factorigföretaget.[br][br]Det enda plusset är väl då att man slipper problemet med kreditrisker men det är ju då under förutsättig att bolaget godkänner köpet så att det inte rör sig om en belåning för då har du ändå risken själv.[br][br]Jag har själv en klient som under en period pga av olika själv har sålt sina fakturor och et är inte helt problemfritt. Man är extremt hårda med att godkänna vilka företag man accepterar att köpa fakturor till så i praktiken tar ma ändå inte över ågon kreditrisk. Ex fick man häromdagen Nej på att sälja en faktura till ett företag eftersom det är "ett KB med utländska ägare så det är inte kreditvärdigt". Visst är det så men om man tittar på namnet så heter bolaget typ "XXX etablering i Sverige KB" är XXX är samma namn som den utlänska ägaren som är ett multinationellt företag som är etablerat i större delen av världen men med sitt HK i ett annat land är Sverige.[br][br]I ett annat fall fick man nej därför att företaget var nystartat. Ingen hänsyn till att det rörde sig om ett nystartat dotterbolag till ett stort företag med AAA-ranking.[br][br]
223
Hej cheeseburger,[br][br]Jag filade lite på en metafor där du är en bergsbestigare, som slår in spikar för att kunna klättra vidare, och sen kommer jultomten och säger att han kan slå in spikarna mycket bättre och snabbare, men att han inte tar ansvar för spikarnas kvalitét. Det finns två möjliga scenarion här: 1) OM spikarna tar slut så har du har inga reserver. Det hade du lätt kunna förutse om du skött spikarna själv. 2) En av spikarna går plötsligt sönder, och eftersom du redan klättrat upp på den får det dramatiska konsekvenser.[br][br]Bergsklättraren skulle alltså föreställa ditt företag, jultomten factoringbolaget och spikarna dina fakturor (som bolaget "klättrar" på). Men jag känner att metaforen inte håller fullt ut, och att beslutet är för viktigt, så jag ska tala ur skägget:[br][br][quote]att sälja fakturorna verkar extremt smidigt, men finns det några nackdelar?[/quote][br][br]Var väldigt försiktig innan du anlitar factoring - speciellt som liten näringsidkare. Om saker går lite snett kommer fakturorna vara din sista livlina, och om inte dessa finns kvar...[br][br]Ett av huvudargumenten från factoringbolagets sida är att "snabbt och enkelt" öka likvida medel, vilket förefaller speciellt tilltalande för expansiva företag i tillväxtfasen. Det som låter så bra på pappret innebär [i]i praktiken[/i] möjligheten att expandera för lånade pengar som inte tillhör företaget. Vad händer om kunden vägrar betala i slutänden? Kronofogden duger inte, för det är lätt att dra sig ur ett kronofogdekrav om man är gammal i gemet.[br][br]Om likvida medel är det som hägrar mest, låt följande vara en tankemodell:[br]Med factoring kommer du kunna expandera precis som vanligt men med ett månads försprång (beroende på din faktureringstid). Man kan alltså säga att du "får" en månads omsättning direkt på kontot. Eftersom likvida medel var din fäbless så kommer du antagligen investera dessa ganska omgående, så att nästa månad är du tillbaks där du är nu. Förutom att du löpande betalar arvode+avgifter till factoringbolaget och har förlorat en viktig "säkerhet", nämligen fakturorna (kundfordringar är ju en tillgång).[br][br][quote]sen slipper man problem om kunden inte betalar[/quote][br]Om kunden [i]i längden[/i] vägrar betala kommer det slå tillbaks på dig. Och hårt dessutom, eftersom du antagligen redan har förbrukat utbetalningen från kreditbolaget (när första fakturan gick iväg) som de nu vill ta tillbaka.[br][br]Och som Redkon påpekade: Administrationsmässigt blir det inte så mycket skillnad.[br][br]Det är väl inte så svårt att räkna ut var jag står, och det finns säkert andra som har positiva erfarenheter av factoring. Men en sak är säker: Om du ska välja factoring, se till att göra det av rätt anledningar.
2360
37
5% på kort tid blir saftig årsränta och förr i tiden kallades det för ocker. resten förstår du nog.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
[quote author=foe link=topic=4221.msg19897#msg19897 date=1219685628][br][br]Ett av huvudargumenten från factoringbolagets sida är att "snabbt och enkelt" öka likvida medel, vilket förefaller speciellt tilltalande för expansiva företag i tillväxtfasen. Det som låter så bra på pappret innebär [i]i praktiken[/i] möjligheten att expandera för lånade pengar som inte tillhör företaget. Vad händer om kunden vägrar betala i slutänden? Kronofogden duger inte, för det är lätt att dra sig ur ett kronofogdekrav om man är gammal i gemet.[/quote][br][br]Nu skriver cheesburger "sälja fakturor" och då spelar det ingen roll om inte kunden betalar. Det var et jag påpekade att det gäller att se skilladen mellan att sälja och att belåna en faktura.  [br][br][quote author=foe link=topic=4221.msg19897#msg19897 date=1219685628][br]Om likvida medel är det som hägrar mest, låt följande vara en tankemodell:[br]Med factoring kommer du kunna expandera precis som vanligt men med ett månads försprång (beroende på din faktureringstid). Man kan alltså säga att du "får" en månads omsättning direkt på kontot. Eftersom likvida medel var din fäbless så kommer du antagligen investera dessa ganska omgående, så att nästa månad är du tillbaks där du är nu. Förutom att du löpande betalar arvode+avgifter till factoringbolaget och har förlorat en viktig "säkerhet", nämligen fakturorna (kundfordringar är ju en tillgång).[/quote][br][br]Om kundfordran som är en tillgång omvandlas till pengar på kontot så förändras ju på inget vis bolagets förmögenhetsmassa. Pengar är dessutom en betyligt säkrare tillgång en en faktura eftersom den redan omvandlats till likviditet. [br][br][br]För vissa bolag är detta med att sälja fakturorna mer eller mindre nödvändigt men det är dyrt och inget att ta till som standardlösing. Fördelen med att välja att sälja innebär ju också att man inte behöver köra alla fakturor den vägen utan kan välja ut så mycet man behöver. För de bolag som kanske jobbar i 3-4 månader innan man kan fakturera och sedan får lämna en kredittid på 45 -60 dagar är denna möjlighet nästan en nödvändighet för att man ska våga åta sig ett jobb. Att ligga ute med löner för anställda i 5 månader är tufft nog för många (säg att det rör sig som för min klient om 2 miljon i månaden i löner) och om sedan inte kunden betalar exakt på förfallodagen så är det ytterligare 1 eller kanske 2 löner till som ska ut.
2360
37
Förr fanns det hos banker rörlig kredit. Man betalade 2 % per år för krediten och sedan bara för lånat belopp en viss procentsats ggr antal dagar/år. Det var utmärkt men vet inte om det fortfarande finns kvar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Vi har anlitat amfa finans för denna tjänst. Och jag lovar dig att du vill inget annat än att slippa allt som har med de att göra efter ett tag. Om en kund visar sig ej vara godkänd för amfa så tackar de bara nej till den fakturan och tar sin lilla avgift ändå på 50-60sek. Och om du gör kredit osv...så samma sak. Sen gör de fel rätt ofta, i varje fall åt oss. Sen vill jag säga att det räcker inte med 5% om du räknar med alla årsavgifter och småavgifter som de har. För nystartat företag kan det va smidigt ett tag, men absolut ingenting jag vill fortsätta med.
2360
37
Det är mycket mer lönsamt att ha en månads buffert än hålla på med olika trixande för att få det hela att gå runt. Det är ungefär som den kloke företagaren som jobbar ofta dubbelt men inte tar ut något från företaget innan det går bra. Jag har sett motsatsen som slutat med död och självmord.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Det man förlorar på det är också att alla eventuella påminnelseavgifter, räntor och inkassokostnader går till finansbolaget. Sen har AMFA ex. så att om kunden så det minsta säger att fakturan är felaktig så drar de av hela beloppet på nästa faktura. Och man får själv betala alla ev.räntor och inkassokostnader till amfa. Det är också så jäkla rörigt och svårt att ha koll på alla röriga underlag man får. Jag kan tänka mig att under en uppstartsperiod köra med finansbolag. Men jag lovar dig du vill inget annat än att va utan de efter ett tag. Och jag tror jag tror att vi med kreditar och kundförluster är uppe mellan 6-7 % av omsättningen i kostnader totalt till amfa.
1165
Rörlig kredit finns kvar, men kallas nu för checkkredit.[br][br]Jag satt under nästan 10 år som försäljningschef på en datagrossist. Databranschen har länge varit hårt pressad och konkurserna och rekonstruktioner har varit otaliga. Det fanns en del gemensamma nämnare hos företagen som gick omkull. En av dem var att de hade fakturabelåning. [br][br]Min uppfattning är att det kostar mycket mer än det smakar. Uppläggning, fasta avgifter. procentuella avgifter och alla tillkommande avgifter så fort något är fel, försenat eller tokigt kan göra att hela TB försvinner redan där. Då går det inte att driva företag. [br][br]Enda gångerna då det kan vara försvarbart är om man får få och riktigt stora fakturor för en större order som man tagit hem. Men då bör fakturorna vara på åtminstone sexsiffriga belopp för inte avgifterna skall göra den effektiva ränta för belåningen till 40-50%.
450
Och säljer du fakturorna genom AMFA Finans så ska du inte tro att AMFA Finans tar kreditrisken även om du sålt dem. Det gör du! Så akta dig för Amfa...
10
Tjena! Tänkte snabbt dela med mig av min erfarenhet.[br][br]På ett tidigare företag som jag arbetat hos så använde vi oss av Svea ekonomi. De köpte fakturorna till ca95% av värdet. Därefter la de på ca 8,50kr i porto, även ca 5kr för kreditupplysningen. Om du fakturerar små belopp så blir det alltså mycket större % av beloppet per faktura som du ska betala till lämplig 3e part. [br][br]Men fördelen är då att Svea tar hand om påminnelse samt kronofogd. Visar det sig att kunden blir flyr landet eller liknande så var det fortfarande Svea som tog smällen[br][br][br]--- såg senare att det var lite dubbelinfo ---[br]
2360
37
Idag är det nästan brottsligt att för företagets räkning använda dessa företag med en bankränta på strax över 0%.  Byt direkt till ett banklån och lev via dem istället och med bra säkerhet kommer man under 2%  på årsbasis vilket är något helt annat.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Jag vet att denna fråga är gammal men hittade ingen bättre då jag just funderar på på det här med att sälja fakturor. Tack för alla belysningar om ämnet och att banklån är billigare men jag har tyvärr redan lånat det jag får av banken och almi. Problemet är att jag trots detta får slut i kassan med jämna mellanrum pga. tillväxt och ojämn orderingång. Har ni några andra förslag än fakturaköp? Dock inte riskkapital (bankens förslag).[br][br]Jag har hittat finansbolagen nedan som verkar rätt vettiga. är det någon som har några erfarenheter från dessa eller andra företag ni kan rekomendera?[br][br]www.prioritet.se[br]www.captivafinans.se[br]www.invoice.se[br][br]/Leo
1165
Ett tips kan vara att du slår av lite på expansionstakten, för så gott som samtliga av de här fakturaköpsbolagen tar betalt så det motsvarar årsräntor på 50-60%. Du skulle ju aldrig låna pengar till de villkoren, eller hur?[br]Fakturaköp har blivit många fler företags död än deras räddning.[br]Kika lite på vad du kan göra för att jämna ut orderingången, och hur du kan förbättra livviditeten. Kanske kan du erbjuda kunden rabatt mot att de betalar snabbare, eller få längre kredittider från dina leverantörer mot att du betalar lite mer?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.