Är detta sant angående kapital?

13
Hej,

Jag har aldrig själv jagat kapital, endast varit företagare på konsult-basis, men som det ser ut så kan det komma att bli ändring på det inom en snar framtid. Av den anledningen har jag läst mycket i detta forum ang. just kapital och anskaffning av det.
Detta har inte varit någon nöjesläsning. Om jag ska summera intrycken från inläggen (och från andra källor) så har jag kommit fram till vissa "sanningar" (mao så som det verkar vara).

Jag tänkte nu presentera dessa "sanningar" i punktform och släppa ordet fritt att kommentera, dementera eller verifiera dessa. Jag önskar att, utifrån era inlägg, lära mig mer om kapital (anskaffningsprocessen) då jag endast har ett utifrån-perspektiv.


SANT OM KAPITAL (?)

*Man kommer aldrig att få låna så mycket som man behöver. Omskrivning av affärsplan gäller. Efter det har du bara en halvtaskig idé.

*Man måste själv skjuta in så mycket kapital att man gå på knäna och efter ha sålt av alla tillgångar tillsammans med sambons bil så blir det till att äta knäckebröd i 1 år.

*Man kan aldrig, aldrig, aldrig anställa. Du måste, samtidigt som du fokuserar på vad du själv gör bäst (och anställa personer som kompletterar dig) även göra allting själv och samtidigt. (Ja, jag skrev medvetet emot mig själv).

Jag får en moment-22 känsla av hela "kapital-världen". Jag har dock, som tidigare nämnt, ingen egen erfarenhet.

Vad säger ni? Tacksam för svar!
223
Hej Cura,[br][br]Jag är på skrivhumör. Det är ett tag sedan jag var här så jag tänkte göra en utläggning kring dina frågor i nån form av... retorisk frågeform.[br][br]Frågorna kommer nedan, och därefter facit i nästa inlägg:[br][br]1) Jenny har bestämt sig för att göra slag i en affärsidé som hon låtit mogna i huvudet sedan en tid tillbaka, nämligen att sälja döda fåglar över postorder. I sin budget räknar hon med en kampanj som går ut till alla barnfamiljer, några enkla lokaler, postpaket, porto, plastpåsar, cykel och pilbåge. Sammanlagt bedömer Jenny att hon behöver 800 000 för att göra verklighet av sina drömmar, och då måste verksamheten vara självbärande efter sex månader.[br][br]Jenny är oerhört kompetent, har varit regionschef på Svensk Direktreklam och innehar en examen i ekonomi.[br][br][b]Bedöm Jennys möjlighet att kapitalisera verksamheten med uteslutande riskkapital.[/b][br][br]2) Darklord älskar att baka! Ur ugnen strömmar såväl estniskt surdegsbröd som utsökta, franska petit chouxer, och har man nåt ont att säga om Darklord så handler det iallafall inte om hans bakning![br][br]På senare tid har Darklord funderat lite kring den jäst han använder. "Var jag än letar så finns det bara Kronjäst. Varför finns det inga alternativ? Nåt franskt kanske, som gör bröden extra fluffiga, eller nåt italienskt?". Darklord gör en snabb marknadsöversikt och mycket riktigt: Kronjäst dominerar totalt på den svenska jästmarknaden! En slagning på allabolag.se visar att "Jästbolaget" omsatte 183 miljoner i fjol, med en vinst på 32 miljoner.[br][br]För att göra en lång historia kort: Darklord kontaktar en fransk jästtillverkare, förhandlar fram ett exklusivt kontrakt där han får sälja deras jäst i svenska dagligvaruhandeln under eget varumärke, får till fantastiska inköpspriser, tar fram en fantastisk affärsplan, vinner Venture Cup, och ska till slut skaffa kapital till verksamheten.[br][br][b]Bedöm Darklords möjlighet att kapitalisera verksamheten med uteslutande riskkapital.[/b][br][br]För övrigt är Darklord folkilsk, älskar LIVE-rollspel, och brister ofta ut i gråt när han får frågor.[br][br]3) Darklord hittar en riskvillig affärsängel, som dock ställer motkravet att Darklord lägger halva insatsen själv. [b]Vad kan det vara som gör att affärsängeln ställer detta motkrav?[/b][br][br]4) Sagt och gjort! Darklord pratar med sin sambo, Deathbringer, och de kommer överens om att sälja Deathbringers bil. De startar företaget, tar fram förpackningar, planerar distributionen och börjar sälja in produkten i premiumsegmentet bland sina lokala ICA-butiker. Saker går över förväntan, och de säljer slut på första pallen på tre dagar.[br][br][b]Vad ska Darklord, Deathbringer och affärsängeln göra med intäkten från första pallen?[/b][br]a) Köpa två pallar jäst[br]b) Köpa en pall jäst och en liten laxodling att ha på kontoret[br]c) Köpa tillbaka Deathbringers bil[br][br][br]5) Lars driver företaget Birdview AB och bestämmer sig för att nyrekrytera. Därför anställer Lars ytterligare en person, som visar sig vara idiot. [b]Hur stor del av företagets totala arbetskraft (i procent) utgörs av idioti[/b], om[br]a) Lars innan nyrekryteringen hade 9 anställda?[br]b) Lars innan nyrekryteringen var ensam anställd?
223
Och så facit:[br][br]1) Dålig. Även om Jenny är så fantastisk att hon med gott samvete kan kasta första stenen, så bär och brister kvalitén i ett investeringsobjekt med kombinationen av affärsidén och teamet bakom. Har man svårt att skaffa kapital beror det antingen på affärsidén, teamet eller förmågan att kommunicera endera.[br][br]2) Dålig. Även om Darklord hittat en uppenbar nisch, speciellt i dessa dagar då brödpriser går upp och vi upplever en göra-själv-trend, så bär och brister kvalitén i ett investeringsobjekt med kombinationen av affärsidén och teamet bakom. Har man svårt att skaffa kapital beror det antingen på affärsidén, teamet eller förmågan att kommunicera endera.[br][br]3) Affärsängeln gillar affärsidén men tvivlar på att Darklord kommer kunna mobilisera den motivation som krävs för att driva ett företag i tillväxtfas. Genom att se till att Darklord satsar eget kapital slår investeraren tre flugor i en smäll: Dels tvingar han Darklord att lägga korten på bordet och visa huruvida han verkligen tror på detta. Dels tvingar han Darklord i ett längre perspektiv att följa upp satsningen, för att även dennes kapital ligger på bordet. Sist men inte minst så halverar han sin egen risk.[br][br]4) a) växa, växa och växa. Ett företags tillväxtkurva är logaritmisk, det vill säga satsar man en krona dag ett får man två kronor tillbaka. Satsar man en krona dag tusen får man en och en tusendels tillbaka. (Här gäller det dock att hålla huvudet kallt och inte växa sönder.)[br][br]5) a) 10%[br]    b) 50%[br][br]---[br][br]Du kan absolut få låna så mycket pengar du behöver. Förutsatt att du har en realistiskt behov, där alla utgifter går till att främja verksamheten(!). Att skriva om sin affärsplan och inse att man har en "halvtaskig idé" tycker jag låter mycket sunt. Då besparar man sig själv och sina närmaste mången nätter av oro. Se affärsplansprocessen som ett första led i att verifiera din idé: Ledet innan kommersiell verifiering.[br][br]Om du har eget kapital att skjuta till och verkligen tror på idén så ser jag inte annat än att du VILL satsa det kapitalet. I annat fall skulle jag som investerare misstänka att du inte tror på idén, och endast vill satsa om det är mina pengar du satsar. Om en investerare däremot kräver att du säljer sambons bil så är det antagligen ingen klockren affärsidé.[br][br]Jag vågar min familj på att Ingvar Kamprad åt knäckebröd de första åren – inte för att verksamheten gick knackigt, utan för att det gör ont att växa. Alla företag har någon gång varit i tillväxtfas, och det är just den fasen då alla intäkter går åt till att utveckla företaget vidare.
15
Foe....Du gav mig ett gott skratt, tack för det.[br][br]Hoppas din sommar varit och är bra.[br][br]Katten
2360
37
1. man begär mer än man behöver samt en extra checkkredit :D :D[br]2. sant[br]3. själv tills man stupar :giggle :bravo :LOOOL[br][br]Det kan verka lite lustigt men det är en tuff verklighet de flesta nybörjare får känna på. Jag fick det själv för lite dryg 40 år sedan och nu som pensionär har jag dragit ner på takten lite och sköter bara några företag samt färdigställer för bokutgivning, och är ute och leker med min 7-åriga son så länge han nu vill det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.