hur får man tag i kapital!?

10
Hej!

Undrar hur människor får tag i kapital att kunna satsa i verksamheter? Sitter i den situationen att en butik i mitt närområde är till försäljning då ägaren inte orkar/pension längre butiken har funnits i över 60 år varav nuvarande ägare varit med i 40, alltså butiken går runt med ganska gott resultat och är i en bransch som intresserar mig mycket.

Det som är problemet är att ungefärliga priset för att överta detta bolag är ca: 5000 000:-!

detta är ju pengar som jag givetvis inte har och inte heller har en blekaste om hur man någonsin ska få tag på? butiken har ett lager som är välrt ca: 3000 000 och ett kaptial i bolaget på ungefär detsamma.  Så tror att det är ett normalt pris. Blir bara så frustrerad när man inte kan uppfylla sin dröm att ta över den. Detta känns ju givetvis som en once in a life time möjlighet men om man betänker att det kommer att komma fler chanser hur ska man lyckas med att få ihop pengar så att man kan hänga på när en sådan här chans kommer om den kommer igen?

Detta är ju en ganska filosofisk frågeställning men om någon kan komma med tips på hur man kan lösa finansieringen av objektet jag beskriver lyssnar  jag GÄRNA!!

//Tobias
2066
2
Egen förmögenhet, lånat kapital (vänner, föräldrar, bank, almi?), delägare, investerare, deal med nuvarande ägare (typ ta ett lån och betala hälften direkt, resten på avbetalning), eller något annat alternativ.[br][br]Ganska generell fråga... en del börjar smått och jobbar upp eget kapital, man måste inte börja från noll och köpa en verksamhet för 5M.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Lite kort så bör du kontakta en bank. Det är svårt att låna 5 millar utan att sätta in ett öre själv, men kan man lägga in en miljon själv, brukar banken kunna låna ut resterande fyra om det ser vettigt ut med kuransen på lagret, rimliga marginaler, en bransch med framtid, små risker för framtiden och ett rimligt kassaflöde ur verksamheten. Är du sedan en känd kund på banken som skött dina affärer och åtaganden brukar det underlätta.[br][br]Det finns fler saker att beakta. Begärt pris av en säljare är inte samma sak som en köpare är beredd att betala måhända. En rätt omfattande och kritisk due dilligence är att föredra. Oss emellan brukar butiker som har haft samma ägare i 40 år ha en jädra massa inkurans på lagret (lagervärde på produkter som inte går att sälja) samt vara i behov av rätt så rejäla investeringar i datastöd, kassasystem, telefonväxel, lokaler, butiksinredning etc. Tillgångarna kan bestå i sådant som är svårt att realisera. Det är kanske bättre att nuvarande ägare drar ned balasräkningen en del inför en försäljning, genom att ta ut en hel del aktieutdelning och sänka prislappen. Om tillgångarna inte går att realisera skall du naturligtvis inte betala för dem heller.[br][br]Är det en lättsåld verksamhet? Kan man tänka sig att säljaren kan acceptera ett upplägg där du betalar halva företagets värde nu, och sedan har en option att köpa resterande halva om tre år för 60% av företagets värde nu? Efter tre år i branschen har du förmodligen betydligt lättare att få ett lån, och visar det sig vara ett råttbo du köper trots noggrann genomgång så halverar du risken.[br][br]Att prata med föräldrar, annan släkt och vänner är inte heller så ovanligt. Förvisso är det kanske "jobbigt" att de skall äga en del av din livsdröm, men ibland har man inget val. Det är också betydligt lättare att få lån om banken ser en tydlig ägargrupp att fördela riskerna på.[br][br]Ge inte upp så lätt, och håll modet uppe.
10
Tack för era svar! [br][br]Sant att man ju kan jobba sig uppåt hela tiden och det är väl det troligaste..har innan varit sugen på att köpa mig ett glasscafé i stan för att testa på i en mindre skala..[br][br]Det stämmer att man ju kan lösa betalning på många sätt och kanske inte ta över hela varulagret osv osv..det stämmer också att ägaren inte ligger längst fram i utvecklingen  :vissla sköter bokföring och annat old school..De finns inte heller på nätet och man behöver minska ner produktantalet och ändra i inredningen så det finns mycket förbättringar att göra! Frågan med detta objektet är bara hur mycket det påverkar att en ägre sedan så lång tid tillbaka inte finns med längre..alltså minskar omsättningen...[br][br]Ska även försöka tala med mina föräldrar och se vad de kan erbjuda:) de har varit egna företgarare i hela mitt liv nästan och har precis slutat med det..Ska även besöka banken så snabbt som möjligt.
2066
2
Lycka till :) Berätta gärna hur det går!
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
En tanke som slog mig, att gå runt till olika banker är ju självklart att man gör för att hitta en så bra deal som möjligt. men det jag funderar på är skiljer det mellan städer? alltså kan swedbank i min stad säga nej men swedbank i grannstaden säga ja?
10
Hej![br][br]tänkte bara meddela att det inte blev någon investering den här gången. Ansåg att det var ett för stort projekt att ta sig an med min ytterst ringa erfarnhet. [br][br]Nu letar jag efter ett betydligt mindre objekt helst någon typ av e-handel som jag kan kombinera med mitt vanliga jobb.[br][br]Tack för alla synpunkter och tips!
5
Hej![br][br]Jag läste ditt första inlägg i den här tråden om att ta över butiken i närområdet.[br][br]Kanske hittar du på en ny affärside och kan behöva finansiering igen?[br][br]Såh därför vill jag tipsa dig om det företag jag arbetar på.[br][br]Vi heter Exchange Finans och arbetar med både privat och företagskunder med att låna ut kapital.[br]Och förutom att enbart låna pengar av oss har vi även andra företagstjänster som vi kan erbjuda dig, vi kan även erbjuda våra kunder och samarbetspartners valutaväxling, giroservice – betala dina räkningar, sparkonto, bankintyg, säljfinansiering, dagskassaavtal samt fler produkter som riktar sig mot företagare och privatpersoner.[br][br]Mer information om oss och våra produkter kan du hitta på vår hemsida www.exchangefinans.se[br][br]Hör gärna av dig ifall du tycker om det och du kan också kontakta mig direkt på tel-nr 08 440 2921[br][br][br]MVH //Mathias
2
Bumpar tråden då det är en mycet intressant frågeställning jag själv står inför.. Finns ingen här på forumet som har mer kunskap just i detta med företagsfinansiering som kan komma med matnyttiga tips osv?[br][br]Mathias På Exchange Finans. Du får gärna höra av dig direkt om vad ni kan erbjuda.
88
Hej Martin (och alla andra i tråden),[br][br]Jag har provat två modeller, den ena Jens of Sweden helt organisk tillväxt utan några pengar från någon annan (föruom krediter från banker efter vi växte). Den andra modellen, JAYS, där ett venture capital bolag, Creandum, investerat två siffrigt miljonbelopp 2007 - bolaget är idag börsnoterat och jag sålde min andel innan noteringen.[br][br]Det finns för- och nackdelar med bägge modellerna och för att göra detta någorlunda kort vill jag bara att man funderar på vad man själv önskar med sin idé och företag eftersom en riskkapitalist ställer krav på en viss rapportering och "styrkande handlingar" kring dina mål etc. Detta är för många entreprenörer något som kan innebära att man inte tycker det är lika roligt att arbeta och kanske försämrar dina möjligheter att lyckas och jag har träffat entreprenörer som blivit "tvugna" att köpa ut sina riskkapitalister genom att ta banklån för att komma över ett sådant problem.[br][br]Att växa organiskt kan vara svårt då man måste hitta nya pengar hela tiden och kanske minsta lilla problem (produkt, tjänst eller vad det nu än må vara) riskerar att sätta dig i en situation som inte är så enkel att komma ur. Banker och andra kreditgivare gillar inte risker utan säkerheter och det finns inte så mycket vi småföretagare kan erbjuda förutom vår tid och enorma vilja. [br][br]Mitt personlig råd är att jag tror den största delen av entreprenörer mår bättre att att arbeta på sitt sätt och försök omge dig med banker och andra kreditgivare (Almi mfl) som kan stötta dig under tiden du bygger ditt företag. Om ditt företag verkligen behöver kapital för att lyckas måste du vara beredd på att arbeta hårt med "dokumentation" och presentationer som styrker din idé och mål och sedan arbeta med att kontakta riskkapitalister, affärsänglar mfl. många gånger för att komma "igenom", räkna med att det tar tid ! och du måste ha denna tid !
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.