Bankval

37
1
Jag vet inte om det är rätt tråd det här, men hittade ingen som passar bättre.
Jag har precis kommit igång med min firma, och tänkte för att underlätta ekonomihanteringen skaffa ett separat konto för företaget.

Jag tittade på Nordea & Swedbank, men alla priser hit och dit med olika saker kändes väldigt rörigt. Någon som har tips på vilka ni själva använder?

Jag kommer vara ensam anställd i början, och det kommer inte vara överdrivet mycket transaktioner på företagets konto.
Det handlar om kanske:
* 1-5 insättningar / månad
* 5-8 uttag / månad

Så mina frågor i korthet:
1. Vilken bank rekommenderar du, och varför?
2. Visst upplevs det som mer seriöst om man har ett bank/postgiro på företaget?
3. Rekommenderar ni att man ska ha "eget" konto för företaget, eller använda samma som privat?
60
1
Du ska definitivt ha ett separat konto för firmans ekonomi. Annars måste du bokföra alla privata transaktioner också som eget uttag/insättning. [br][br]Det jag gjorde var helt enkelt att öppna ett nytt konto motsvarande lönekonto hos en bank jag redan var privatkund hos. Det går oftast att göra online via internetbanken. Att koppla det till ett bankgiro brukar dock kräva lite mer kontakt med banken, men det underlättar för dina kunder och framstår som mer seriöst. [br][br]Jag använder Handelsbanken. Deras internettjänst är smidig och bra, och det känns som en bra bank överlag.
2066
2
Använder Nordea till företaget och är nöjd med det. De har något "affärspaket", men tycker inte det är prisvärt. Jag skulle rekommendera att öppna ett vanligt konto med plusgironummer, du kan också koppla bankgiro till samma konto om du vill, och lägga till fler tjänser senare om du vill, t ex betalkort.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
151
Jag är kund hos SEB och var redan det när jag startade. Enligt prislistan så kostar företagspaket för den som redan är kund 600 kronor per år och då får man VISA business, bankgiro, företagskonto med mera. [br][br]Jag är relativt nöjd med SEB, deras internettjänster är lätta att använda och banken har låga avgifter. Tyvärr så har det fungerat dåligt ibland på grund av att jag råkat ut för mindre kompetenta medarbetare. Dock bryr sig ledningen väldigt mycket och hjälper alltid till om något går snett.[br][br]För att svara på de andra frågorna så kan jag säga att om man säljer till företag som jag gör så "måste" man ha bankgiro. Och även privatkunder ryggar tillbaka när bankgiro saknas, precis som Sverker Olofsson lärt konsumenterna. [br][br]Och visst f*n skall du separera ekonomin. Annars hamnar du kanske i en situation där du köpt upp firmans pengar och inte har att betala moms med eller liknande.
MVH Richard Andréasson
1324
2
Håller med föregående talare.  Har också SEB och det fungerar. [br][br]Valde mellan dom och Nordea som båda har ett "bas" paket för företagare för 600:- per år. [br]Nordea har både Bank och Plusgiro i sitt paket. Men Nordea äger ju Plusgirot så det kan man förstå.  http://www.nordea.se/F%C3%B6retag/Betalningar%2boch%2bkort/Paketl%C3%B6sningar/Aff%C3%A4rspaket%2bBas/1012892.html[br][br]Hans[br][br][br][br]
10
Om du har bra kontakt med någon som jobbar på bank är det helt klart det bästa alternativet, oavsett priser mm. Du går det smidigare att sköta transaktionerna och du kan lägga kraft på ditt företagande.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.