Allmäna frågor kringa att starta eget

15
Hej!

Jag har bestämt mig att starta eget företag som är tänkt att i början enbart drivas på fritiden tills jag förhoppningsvis har fått igång det så pass mycket att jag kan köra det på heltid.

Men då över till mina frågor, jag väljer att mellan att starta enskild firma och ett bolag utomlands någonstans p.g.a sveriges smått värdelösa 3:12 regler. Så vad är egentligen att föredra om man vill slippa 3:12 reglerna i månt och mycket? Och hur skulle det te sig i de två olika fallen om jag skulle vilja sälja företaget?

Tanken till början med företaget är att den ska vara webbaserad och därmed framförallt dra in pengar på annonsering och reklam.

När ni nu vet lite mer om företaget så kommer vi till finansiering, jag hade tänkt låna företaget pengar från egen ficka så att det får ett startkapital, måste jag då skatta på pengarna när jag ska betala tillbaka dem till mig själv eller hur går det till med privata låna till företaget? Är lån från egen ficka den bästa lösningen om man har pengar att finansera det eller finns det andra lösningar?

När det gäller bankkonto, hur öppnar man detta bästa? Går man bara till banken och frågar om att få öppna ett konto i företagets namn? Hur mycket kostar ett företagskonto osv? Jag har i dagsläget danskebank privat och kollar man på att öppna ett små företagarkonto hos dem så kostar det 2500 kr om året vilket jag tycker att känns lite dyrt för ett bankkonto, hembank och ett kort som jag är ute efter. Jag skulle visserligen kunna klara mig utan kort men fördelen vore ju att ha det.
1165
Vad som är mest förmånligt vid en eventuell framtida försäljning är svårt att svara på. Det beror lite på vilket regelverk som kan tänkas gälla då, om du säljer hela eller delar av företaget samt vilken köpeskillingen är. 3:12-reglerna är vanligen inte särskilt tillämpliga i någon del under uppbyggnaden av ett företag, och när de väl börjar spela en roll så finns det många olika sätt att disponera sina uttag för så låg skatt som möjligt.[br][br]Lån till ett företag behöver man inte skatta för när man tar tillbaka pengarna. Företaget får också betala ränta till dig enligt vissa regler som du betalar kapitalskatt för istället för inkomstskatt.[br][br]Pengar från egen ficka är vanligen ett konkurrenskraftigt alternativ när man behöver kapitalisera ett företag, i vart fall så länge vi inte pratar miljonbelopp.[br][br]Många banker är billigare än Den Danske Bank. Jag har inte kollat exakt vem som är billigast, men runt en tusenlapp om året inkl kort är det många banker som brukar kunna erbjuda.[br][br]För att återgå till idéen om utlandsreggat företag. Av vad min bekantskapskrets berättar om så går Skatteverket rätt så hårt fram när det gäller sådana företag med revisioner och en noggrann koll av hur pengar flyttas från Sverige för att skattas på andra håll. De ser att många människor, inte sällan med hjälp av diverse rådgivare, pysslat med upplägg som man anser strider mot lagen. Tyvärr är det inte rådgivarna som får skattetilläggen och hot om åtal på sig. Som boende i Sverige är man skattskyldig här.[br][br]Har man en försäljning inom synhåll av en verksamhet finns det säkert stor anledning att kika över vad som är mest optimalt ur skattesynpunkt, men för den som skall starta upp ser jag ingen vinst alls med att börja med skatteplaneringen innan det finns en enda krona i vinst att planera för.
7
Ang. val av bank:[br]SEB tar 600kr/år för vad dom kallar Enkla firman (för enskilda firmor) http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebcollection.cfmc.asp%3FDUID%3DDUID_A439F002264E7197C12573D80034EB62%26lang%3Dse%26sitekey%3Dseb.se[br]Såg dessutom att man bjuder på avgiften för 2010.
223
Jag stämmer in med swetrot. Att starta ett bolag utomlands kommer vålla mer problem och antagligen bli kostsammare (rådgivning, strul, handläggning, ändrade regler, energi) än en enskild firma i Sverige. Vad är det för fel på att betala lite skatt? Du slipper trots allt asfaltera vägen till jobbet eller betala 3000:- för ett besök hos husläkaren.[br][br]Visst är det optimalt om du kan kapitalisera verksamheten själv, och här finns det egentligen bara en enda stor fara: ingen kan dra i handbromsen utom du. Att få banken, ALMI eller en riskkapitalist att utvärdera dig och din affärsidé är underskattat. Speciellt med tanke på att du vill ge dig in på annonsering och reklam, som just nu är helt och hållet köparnas marknad.[br][br]Verifiera affärsidén.
5
I längden tror jag att bolag utomlands är mycket bättre än svenskt bolag, men detta är framförallt om du börjar tjäna stora pengar i din firma. När det blir aktuellt så finns det fantastiska experter inom skatteplanering t.ex http://www.finansportalen.se/skatteplanering.htm[br][br]Det går alltid i efterhand att flytta sin verksamhet utomlands om så önskas.[br][br]Jag har dåliga erfarenheter av danskebank. så den banken rekommenderas icke. Vi blev beviljade en bank garanti av den dåvarande bankchefen. avtalet var muntligt, och den bankchefen han sluta och en ny började innan vi hann skriva våra papper. den nya bankchefen nekade till vår förfrågan om bank garanti... det satte oss i en väldigt jobbig situation med den hyresvärden som vi hade som hyrde ut till oss på villkoret att vi skulle ha en bankgaranti i ryggen..[br][br]---------------------------------------[br]http://www.pengakoll.nu[br]http://transworldinvest.pengakoll.nu/blogg

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.