Outsourcing

640
5
Hej på er alla!

Jag undrar om någon här inne har någon erfarenhet av outsourcing i någon form. I så fall skriv gärna några för och nackdelar som ni upplevt.
Jag vet att det är en bred fråga men jag vill mest veta lite allmänt så bara skriv det ni känner för. Vilken bransch ni verkar i spelar heller ingen roll  :o

Det jag är nyfiken på är främst Asien.

Hoppas på svar,

MVH

R
88
Hej ![br][br]Jag har en del erfarenhet av outsourcing särskilt inom elektronik-branschen. Problemet med outsourcing i Asien är att det är många fällor som man måste undvika och det behövs en "mentor"/rådgivare för att man inte ska göra bort sig allt för ofta. Det är även viktigt att man själv har lokala personer på plats (antingen konsulter eller anställda) som deltar och hjälper "tillverkaren". Ofta lönar det sig att rekrytera en person med språkerfarenhet och kanske till och med bor i landet idag.[br][br]Mvh[br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
640
5
[quote author=JensNylander link=topic=2928.msg13277#msg13277 date=1192822234][br]Hej ![br][br]Jag har en del erfarenhet av outsourcing särskilt inom elektronik-branschen. Problemet med outsourcing i Asien är att det är många fällor som man måste undvika och det behövs en "mentor"/rådgivare för att man inte ska göra bort sig allt för ofta. Det är även viktigt att man själv har lokala personer på plats (antingen konsulter eller anställda) som deltar och hjälper "tillverkaren". Ofta lönar det sig att rekrytera en person med språkerfarenhet och kanske till och med bor i landet idag.[br][br]Mvh[br][br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Tack för svaret Jens! [br][br]Du menar att affärsetiken inte är riktigt som här och att man måste anställa en som håller koll på den man anlitat i första läget?  :o[br][br]MVH[br][br]R
2360
37
När jag tittat igenom Lettiska tidningar ser jag ibland svenska företag som vill ha tag på outsourcingpersonal och man betalar förhållandevis bra för att vara i Lettland men milsvid från svenska löner.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
[quote author=lars arenander link=topic=2928.msg13455#msg13455 date=1193324138][br]När jag tittat igenom Lettiska tidningar ser jag ibland svenska företag som vill ha tag på outsourcingpersonal och man betalar förhållandevis bra för att vara i Lettland men milsvid från svenska löner.[br][/quote][br][br]Hej Lars! [br][br]Har du några exempel på löner där?[br][br]Kundtjänst?[br][br]Webbdesigners eller annan it personal?[br][br]Tillverkningsindustri?[br][br]Byggpersonal? [br][br]Vad är "hett" att outsourca dit?[br][br]MVH[br][br]R[br]
2360
37
Från ca 2.500-16.000 i Riga och ca hälften utanför de heta zoonerna. Egna företagare har andra villkor men det går jag inte in på här utan till mina kunder.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
I många fall skulle man kunna ha huvudkontor i Lettland. Riga en storstad som Stockholm  är ett bra alternativ. Om ca en månad  åker jag själv dit för att titta på en del möjligheter och återkommer i mitten på Jan-08
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
[quote author=Robaino link=topic=2928.msg13456#msg13456 date=1193324873][br][quote author=lars arenander link=topic=2928.msg13455#msg13455 date=1193324138][br]När jag tittat igenom Lettiska tidningar ser jag ibland svenska företag som vill ha tag på outsourcingpersonal och man betalar förhållandevis bra för att vara i Lettland men milsvid från svenska löner.[br][/quote][br][br]Hej Lars! [br][br]Har du några exempel på löner där?[br][br]Kundtjänst?[br][br]Webbdesigners eller annan it personal?[br][br]Tillverkningsindustri?[br][br]Byggpersonal? [br][br]Vad är "hett" att outsourca dit?[br][br]MVH[br][br]R[br][br][br][br][/quote][br][br][br][br][br]Hej![br][br]Har själv varit i kontakt med bl a Lettland för att etablera mitt företag där.[br][br]Lite fakta:[br][br]Heta områden att investera i där:[br][br]Investeringstrender är:[br][br]Automation[br]Kommunikation[br]Industri[br]Design[br]Fastigheter[br][br]Lettland har f.ö mycket skog, över 40 % är skog. Priserna 30% under svenska priser.[br]Telekom är stort, 40% av storbrittaniens telekomexport går till Lettland[br][br]Sverige import från Lettland består av[br]50% Råvaror[br]20% Bränsle[br]10% Verkstadsmekaniska produkter[br]10% Halvfabrikat[br]10% Övrigt[br][br]Affärsmöjligheter i Lettland är:[br][br]Turismsektorn[br]Mediasektorn Film & TV[br]Vill lära av Utlandet bl a om EU finansiering[br][br]Minimilönen i Lettland är: 120 LVL  = 1636SEK[br]Medellön Brutto: 302LVL = 4118:-[br][br]Stora löneskillnader mellan stad och landsbygd.[br][br]Affärskultur:[br][br]Stort intresse för samarbete med utländska företag[br]Möten är ofta formella, noggrant med visitkort och att det utländska företaget skickar en högt uppsatt representant vid första mötet, inte någon chef på mellan/låg nivå.[br]Myndighetskontakter kan vara tröga.[br]Lettland har hög utbildningsnivå och duktiga erfarna arbetare generellt.[br][br]60% pratar ryska så det kan vara ett vedertaget språk, prata dock aldrig ryska i grannlandet Estland  :evil:[br][br]Det här var lite kort om Lettland[br][br]Jag har undersökt de övriga baltiska staterna under en tid och haft konsulthjälp till etablering/affärsmöjligheter "over there" Funderar Ni över de andra 2 staterna kan Ni maila mig på [email protected][br][br]Mvh[br]Nicklas[br]
2360
37
Jag såg att ett svenskt reseföretag börjar satsa på Riga Jurmalal Riga börjar jag känna nu efter 10 års vandringar i staden, de första med blåsor under och på fötterna och bränd kropp i Jurmala som t ycks ha starkare sol än man kan föreställa sig, det känns ju så svalt längs med den milslånga stranden. Fastighetspriser i Riga men även runt om i landet har fullkommligt rusat i höjden, och ett ställe där familjen har mark har det gått från 15:- till 1500:-. De som tar till sig av mina råd  och har lite tålamod blir mycket nöjda.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
18
En omvänd approach är att "outsourca" hela verksamheten till utlandet, och låta tredje part ta hand om markservicen i Sverige/EU. [br]Det nystartade PICKoPACK hanterar lagerbiten åt t.ex. webbutiker, på entreprenad, och ombesörjer utleveranser via bl.a. Posten, samt tar emot inleveranser från klientens leverantör. Packordrar levereras elektroniskt och automatiskt i olika format. Klienter är svenska såväl som utländska. [br]
2360
37
Pick och Packs idé  är något som lämpar sig bra i Lettland och Riga en storstad som Stockholm är en mycket lämplig plats.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Jag outsourcar webbutveckling och viss kundsupport till Indien. Har hållit på ett tag nu och jag har gjort många misstag på vägen. Nu har jag dock en stabil organsiation som växer bra där nere.  Vi är aktiva i tre städer nu Kochi, Kerala och Kolkata. [br][br]I Kochi sitter vårt utvecklingsteam, i Kerala 2 webbdesigners och i Kolkata supportpersonal.[br][br]Fördelarna med Indien är lönenivån, arbetsmoralen och kompetensen. Inom en vecka har vi en ny person med hög kompetens som kan börja arbeta direkt om arbetstrycket skulle vara stort.[br][br]De löner jag betalar försörjer en hel familj. Känns rätt bra att syssla med välgörenhet samtidigt som man gör affärer. Tyvärr går Svensson miste om sin platt-TV men det kan jag leva med  :giggle
[URL=http://www.bard.nu]Entreprenör[/URL] | Min resa till frihet
[URL=http://www.andreasbard.se]Personlig utveckling[/URL] | Motiverande artiklar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.