Agent i Kina!

5
Jag är på väg att expandera mitt företag och är därför på jakt efter en agent som kan hjälpa mig med att kontakt på fabrik i Kina. Jag tycker det är en riktig djungel med agenter i Asien och skulle därför välja höra om ni har någon ni rekommenderar? Maila mig i så fall gärna på [email protected]

MVH
Caroline
24
Hej Caroline, Det finns en uppsjö av agenter med mer eller mindre seriösa verksamheter och vilka tjänster och priser ni bör betala består till stor del av vilken expertis ni har på produkten och vilken erfarenhet ni har ifrån att importera från Kina - det finns många artiklar exempelvis här på företagande.se som jag tror kan hjälpa er en hel del Det finns för mycket att skriva för att det skall kunna sammanfattas i ett och samma inlägg - men börja med att mycket noga identifiera era produktspecifikationer, materialkrav och budget - om ni inte själv förstår detta så är risken stor att er representant i Kina inte heller gör det
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer
5
Tack för ditt svar! Jag har importerat från Kina ett tiotal gånger under senaste åren, men då har det varit smyckesdelar och det tog många timmar och några nitlotter innan jag hittade en fabrik som jag var nöjd med. Nu är det ju ett helt annat område jag har tänkt mig och jag har inte lika mycket erfarenhet där vilket gör jag att jag känner att jag behöver någon som hjälper mig att hålla koll. Den fabriken jag beställer smyckesdelar ifrån påstår sig även kunna tillverka kläder, skor och dyl. men de har inga bilder på vad de har tillverkat tidigare att visa upp så jag blir lite osäker. Har kikat runt en hel del på nätet, men med erfarenheten när jag letade efter smyckesdelar så vet jag att det inte finns många företag där ute som man kan lita på. Vilka mängder får man räkna med att beställa när man gör en första beställning? Är det lönsamt och möjligt att göra en mindre beställning som går via flyg eller är det bara container via båt som gäller?
24
Jag kan inte svara specifikt på vilka volymer per produkt/material som er nuvarande leverantör ställer - gör en förfrågan på ett flertal kvantiteter och se vad de accepterar och hur priser skiljer sig emellan. Då det knappast rör sig om en tomtefabrik så tvivlar jag starkt på att de kan tillverka kläder, skor och smycken - detta är någonting de lägger ut på en underleverantör och ingenting jag rekommenderar - ni bör jobba direkt med tillverkare i de flesta fall (en bra agent eller trading firma skall dock inte underskattas). Huruvida flygfrakt eller sjöfrakt passar er kan jag heller inte svara på - det beror helt på vikt och volym
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.