Moms vid import eller liknande drop shipping

1
Jag håller på att starta en nätbutik där jag kommer sälja varor som både importeras men även skickas från ett lager utanför EU.

Vid import är det ju inga problem med moms, tull och speditionsavgifter, det sköter och betalar jag. Men om varorna skickas direkt till kunderna blir det genast krångligare.

På många sätt är det smidigare att skicka direkt från lagret utomlands eftersom jag inte behöver hålla nere frakten genom att välja frakt som tar 1-3 månader vilket det kommer ta om jag ska importera själv. Det innebär att jag kan sälja varor som är aktuella idag och inte behöva planera flera månader framåt. Det innebär även att jag inte måste handla in ett stort lager utan kan handla in lite åt gången.
Då betalar kunden frakten själv och leveransen tar bara 3-5 dagar. Men problemet kommer till att jag vad jag förstår måste överlåta ansvaret för moms och avgifter till köparen och det känns inte heller rättvist. Men att skicka varan till mig själv i Sverige för att sedan skicka den vidare kostar både extra pengar och tid. Även när man skickar in en vara åt gången tar posten betalt mellan 50-100 kr i speditionsavgift per vara. Kan man på nåt sätt ta hand om det själv så man slipper betala speditionsavgift och kan man på nåt sätt sköta moms och avgifter till Tullverket fastän den skickas direkt till kunden utan att det tillkommer en massa extra avgifter.

Jag har letat på internet men jag hittar inga kloka svar. Jag hittar lite information om drop shipping men det är ju inte riktigt det de handlar om eftersom jag handlar in varorna innan jag säljer dem.
Jag kontaktade Tullverket och Skatteverket om det här. Som svar fick jag att jag kan överlåta ansvaret till kunden och att jag då måste sälja mina varor utan moms. Men jag vill gärna sköta momsen så att kunden inte ska behöva betala en massa extra avgifter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.