Uppstart av nytt klädmärke - Lite frågor.

1
(Visste inte vart jag skulle posta tråden)

Hejsan alla företagare!

Det är som så att jag och en nära vän till mig äntligen bestämt oss för att ta steget ut i företagsvärlden tillsammans. Vi är bestämt dedikerade att vi ska lansera ett helt nytt klädmärke, men då vi båda är unga och har mycket att lära angående produktutveckling osv söker vi här lite hjälp med vilka steg man ska ta.

Sedan tidigare driver vi på olika håll tre företag som går framåt och med vinst. Men vi kände att vi vill arbeta på något tillsammans och inom en helt ny bransch.

Så vad vi behöver en hel del hjälp med är:

Investering av kapital, är det värt att leta investerare från allt mellan 100 - 250 000:- eller ska man vara lite rädd om bolagsandelar och ta mikrolån ifrån ALMI för att finansiera?

Produktionsutveckling. Hur går man tillväga för att finna fabriker som kan producera ens produkter? Transporter ifrån utlandet till Sverige och så vidare?

Försäljning till återförsäljare, hur fungerar det mellan oss två bolag. Hört något om att klädmärken på väg in ger bort sina kläder "gratis" till dessa företag tills dess att alla plaggen är sålda och de då får betalt, stämmer detta?

Då ingen av oss besitter kunskapen i utvecklingen av kläder så söker vi även efter en designer som vill samarbeta med oss. Finns det något smidigt sätt att finna människor med den här expertisen, samlade nätverk osv? Hur brukar det gå till där, brukar man köpa hela kollektioner eller fungerar enskilda plagg lika bra?

Någon som sitter på erfarenhet av produktutveckling utomlands och importering/försäljning i Sverige?

--------------------------------------------------

Mycket pengar kommer sparas in då vi driver företag både inom webbutveckling och e-handelslösningar samt har starka partners inom mediakommunikation / marknadsföring som är intresserade av att hjälpa oss.

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.