Exportera cashewnötter från Mozambique till Sverige

2
Tjena!!

Jag befinner mig i mozambique just nu och funderar på att importera cashewnötter till Sverige från de hårt arbetande bönderna här. tänkte kolla om någon vet hur marknaden ser ut i Sverige för detta? Bönderna här tar inte alls mycket betalt för 1 kg nötter så tänkte att det var en bra ide. Tänkte processa nötterna här så att de exporteras färdiga och skalade till Sverige.

Hur går man sedan vidare med detta när containern anländer till Sverige ? någon med erfarenhet som kan ge lite information på hur man sedan bör göra?
822
48
Har inte koll på din fråga men kom direkt att tänka på detta företag som gör något liknande med fairtrade. http://smilingcashew.com/ Kanske hittar du svar och får fler idéer där.
2
Tack för tipset! De håller på med precis det jag vill göra. Verkar som att de lyckats rejält. Blir svårt att konkurrera med dessa tro? eller blir det lite påverkan? Vågar man satsa på detta någon som har lite inblick i hur marknaden ser ut?
822
48
Vet inte hur stora de är och om de har fler verksamheter. Verkar ha omsatt mellan en halv till 1 miljon 2013 så inte jättestora då men ha växt på sig. Hörde grundaren föreläsa för något år sedan. Tror de sålde in sina produkter till Pressbyrån och då tog det fart. Deras grej va att de kapade leden och tog mer eller mindre nötterna direkt från bonden till Sverige, lite som du menar. Det gäller att hitta en nisch och att vara driven att sälja in det till någon kedja. SF Bio t ex som en "nyttig snack". Kanske funka på nätet för att minska än fler led. Cashew från bonden i Afrika direkt i din brevlåda. Eller stora partier till t ex ICA. Allt går med drivkraft och uthållighet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.