Varfö köpa i en svensk WEB-butik när man kan importera själv?

5
4
Hej!

Jag funderar på en sak - varför köper folk i en svensk WEB-butik när man kan importera samma vara själv från
tex. Kina?`

Är det så att det är billigare att handla i en svensk web-butik än att importera samma vara från ex. Kina?

Ibland så är det ju nästan billigare att importera själv. Även om hänsyn tas till moms och tull.

Ni som har WB-butiker med importvaror har ni förhandlat fram förmånliga priser bara för att ni köper väldigt många exemplar av en viss vara ? och då kan få ett bättre pris för varorna än jag som importerar ett enstaka ex. av en vara ?
Oavsett om man importerar 1 produkt eller 100 så är det ju samma tull och moms på varona.

Kanske är en dum fråga men jag undrar.

Hälsn.
ED209
1468
246
Jo, självklart får man ett bättre pris om man köper 1000 st jämfört med 5. Men i övrigt så tror jag mest det beror på vana och trygghet.. Alla känner sig inte helt bekväma med att kommunicera på engelska med en kines och skicka ett antal dollar för att sen hoppas att grejerna kommer.
10
3
Jag tror också det beror till stor del på tryggheten med svenska Ehandlare. I ett internationellt perspektiv har vi väldigt starkt konsumentskydd vilket är befogat att anta har bidragit till inställningen. Sen känner man sin granne bäst.
367
46
Till det som sags här i det föregående, vars synpunkter jag instämmer i till alla delar, så tror jag att man inte skall lägga för stort fokus på prislappen. All vetenskap som praktisk erfarenhet visar att priset inte är det primära för köpbeslut. Priset brukar hamna någonstan på plats 3-6 på 1-10skalan som köpavgörande argument. Lite beroende på vilken vara man säljer och vilken forskning man följer . Och skönt är väl det - för vem vill sälja billigast när andra kan få mer betalt..? Lyckas en e-handlare- -eller butiksinnehavare var han än befinner sig på klotet skapa ett förtroende- en känsla av pålitlighet inför kunden så blir det affär. Det är på förtroendebilden man skall lägga krutet- och inte på priskrig... -tror jag... ....Sky.is the limit.....
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.