vill inte ha personnr som Vat

5
Hej!

Jag har en enskild firma där oundvikligt mitt personnummer är VAT numret. Det har lett mig i banorna att bilda aktiebolag istället. Finns det något annat sätt, Kan jag göra på ett annat sätt än aktiebolag tror ni? Tack på förhand för all svar jag kan få gällande detta
1468
246
Handelsbolag finns ju också, även om jag normalt aldrig rekommenderar nån att starta ett HB.
5
Hej och Tack för ditt svar, Men ser inte VAT numret likadant även för HB? Med vänlig hälsning Mona
1468
246
Nej, Handelsbolaget har ett eget organisationsnummer, och det är det som kommer att bli VAT-numret. Däremot beskattas eventuell vinst i bolaget, hos dig som delägare. Så det finns ju en tät koppling mellan dig och bolaget internt, men inte utåt.
5
Ok, d v s en gång beskattas företaget på vinst och en gång jag som delägare, rätt? :unsure:
1468
246
Nej, allt skattas hos delägaren. ( eller delägarna). Oftast är man ju två eller fler om ett Handelsbolag, och då blir det i princip som att driva enskilda firmor under ett gemensamt paraply, där paraplyet då har ett eget org-nummer och är ansiktet utåt. Men vinsterna som skapas i bolaget delas upp på delägarna och beskattas där. Men det går självklart att ha ett Handelsbolag så att du lägger hela resultatet på dig. Men du måste ha en delägare till i bolaget, som dock då kan vara passiv.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.