Importmoms

1
Hej,

Jag har börjat kika på att börja importera och då framförallt från Kina. Jag har kikat runt på olika sidor så som tullverket och andra sidor för information om hur tull och allt däromkring fungerar. Det jag inte riktigt förstår är vad importmoms är. Är det en extra momssats (importmoms) utöver den momssats man lågger på när man säljer varan eller hur funkar det? Om det blir 2st 25%-momser blir ju den totala momsen ca 56% av tullvärdet. Tack för svar.
1472
246
Nej, inte två momser, men däremot är det ju först ( oftast ) en tullsats på varan du importerar. Beror på vilken typ av vara det är, så det får du ta reda på. Men säg kanske 7 % tull som läggs på det pris du betalat till leverantören. Därefter läggs importmomsen på, på det sammanlagda värdet av varan+tull. Och är det då vanliga varor, dvs ej mat, så är det 25%. Men du har ju köpt varan utan moms, så det innebär att du lägger på 25% moms, och sen drar du av samma summa. Det är samma princip som när du köper varor inom EU. Så om du har köpt in en pryl om kostar 100 kr inklusive tull, så lägger du på 25 kr moms, och drar av 25 kr moms. Det görs i samma momsdeklaration, så man slipper numera ligga ute med en massa moms. Men sen kommer det luriga, som man måste se upp med när man prissätter sina varor ut till kund, och när man får betalt av kunden. Eftersom du inte har nån mer moms att dra av på inköpet, så innebär det att all den moms du får från kunden, ska betalas in till staten. Säljer du prylen i exemplet för 150 kr ink moms till kund, betyder det ju att du bör sätta undan 30 kr ( momsen ) på ett separat konto i banken. Då blir det lättare att förstå att det här är pengar som inte är dina.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.