Klädproduktion i Vietnam, sälja varifrån?

2
Min plan är att styra upp ett litet klädmärke där jag börjar med att trycka t-shirts och dyl. och sedan växa till skor osv. Jag vet att det inte är speciellt orginellt men jag gillar marginalerna på kläder samt skulle inte ha något problem med att koda en egen webbshop och ta hand om denna. Dessutom har jag bra möjligheter för etablering i Vietnam.

Mina funderingar är om man bör ha en svensk firma som importerar färdiga kläder från Vietnam och säljer vidare till hela världen via nätet eller om något annat sätt är mer lukrativt utan att bli för jobbigt. Jag tycker mig minnas något om att det ska vara smidigt att ha Malta som bas för att sälja saker via nätet pga att man får tillbaka nästan hela skatten i efterhand. Alltså i vilka länder skulle ni välja att lägga respektive produktionsled; Tillverkning av t-shirts mm > Tryck > Lager samt säljbas?

Det inte spelar så stor roll om det blir jättelönsamt eller inte, känner jag att förutsättningarna är sämre än väntat så kanske jag bara investerar lite mindre pengar och min egen tid, vilket inte känns så jobbigt. Det här är inte något jag tänkte leva på i livet utan mer som en bisyssla. Dock kan jag tänka mig att slita en del första året/åren.

Titta på ett märke som Akomplice (akomplice-clothing.com) som har ett smalt utbud men verkar lösa det ganska bra. Detta även innan dom fick vissa kändiskänningar.

Några tankar kring detta? Man kanske rent utav kan starta ett vietnamesiskt företag och sköta allt därfifrån? OBS. Vi snackar lågbudgetstart, max 100 000SEK
8
Tjena![br][br]Jag jobbar dagligen med att starta olika bolagsformer åt folk i bland annat din situation. Jag jobbar mestadels med Maltabolag, och det finns stora fördelar med detta. [br]Det är inte speciellt svårt och att komma igång och det är inte heller dyrt i dagsläget.[br][br]Jag sitter själv på Malta och jobbar. Skicka gärna ett meddelande till mig så kanske jag kan hjälpa till, eller iaf komma med några tips och peka dig i rätt riktning.[br]/Victor

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.