Tullfråga

36
Hej!

Jag har varor (hobbypapper) som kommer från Thailand. Varorna ska skickas direkt till min kund. Ska jag eller min kund stå för tullkostnaden? Vad är brukligt? Detta är en storkund. Gör man skillnad på om varorna beställs i bulk/pallvis eller om det är en liten order? Tack på förhand! Hälsningar Cina
1165
Som leverantör till kunden, och som beställare av godset skall man alltid göra tulldeklarationen och stå för de kostnaderna. Det torde vara inbakat i det pris man gett till kunden (om man nu inte överenskommit om annat, men det verkar ju inte som det).
36
Hej och tack för ditt svar![br][br]Nej det är inte inbakat i priset såsom fraktkostnaden. Det är första gången jag gör en affär på detta sätt. När jag nu vet vad tullkostnaderna blir för denna försendelsen så är det ju enklare att beräkna priset och istället till nästa gång baka in det. Om jag har förstått det rätt så är det alltså så att kunden ska stå för tullkostnaderna om det är inbakat i priset och inte i efterskott?[br][br]Hälsningar[br]Cina
16
Hejsan Cina,[br][br]Om du skickar varorna direkt till din kund ar det bra att veta om han har tullkredit. Beroende pa hur du skickar det kan det kravas att den som tullar in det skall losa sandning och betalar kontant pa plats. [br][br]Om du later kunden tulla in varorna kommer han fa veta ditt inkopspris eftersom tullen beraknas pa inkopspris + frakt + forsakring och jag gissar att du inte vill ge ut det?[br][br]Har du tullkredit kan du be dom skicka varorna direkt till kund men valja att det tullas in pa dig, tullen kan du enkelt rakna ut genom att ringa tullveket sa far du reda pa ratt tullsatts. [br][br]Hoppas detta hjalper dig![br][br]Mvh,[br]Johannes Landstrom[br]www.yourlink2asia.com
36
Jättemycket tack för informationen Johannes![br][br]Då blir det till att ansöka om tullkredit Varorna anländer om cirka 5 veckor till Sverige. Tror du att jag skulle hinna ansöka om tullkredit innan dess så att varorna skickas direkt till min kund och att det förtullas på mig?[br][br]Hälsningar[br]Cina
16
Hej Cina,[br][br]Jag vet inte hur lang handlagningstid tullverket ar men ring dom och fraga sa far du enklast  svar pa den fragan. [br][br]For ovrigt tycker jag att tullverket ar en mycket bra myndighet som alltid ger bra svar oavsett vad vissa sager/skriver, det anda du behover ar konkreta fragor sa hjalper de till.[br][br]Lycka till![br][br]Mvh,[br]Johannes Landstrom[br]www.yourlink2asia.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.