Starta företag på Malta

26
Hej!
Jag ligger i planeringsstadiet att starta företag på Malta men som även bedriver verksamhet i Sverige. Hur löser jag detta lättast? Är det bästa att starta två separata företag som ägs av mig eller ett företag i Sverige med dotterbolag på Malta eller vice versa?

Jag kommer jobba på både hemmaplan i Sverige men även jobba mycket nere på Malta, säga 50/50 ungefär. Till vilket land kommer företaget betala sociala avgifter, och vart skattar jag som privatperson? landet jag är skriven i?

Vart vänder jag mig om jag vill starta företag på malta? Någon som har erfarenhet av detta?

MVH
Björn
1
Det är så vitt jag förstått inte optimalt att låta ett svenskt bolag äga ditt maltabolag, bättre tvärtom isf. Jag skulle föreslå att du kontaktar en advokatbyrå på Malta för hjälp att sätta upp bolaget. Själv har jag använt GTG Advocates: http://www.gtgadvocates.com/
4
Hej Björn![br][br]Du finns olika strukturer du kan nyttja dig av, beroende på hur din verksamhet ser ut. Du kan lägga delar av din verksamhet i ett maltabolag, som i sin tur ägs av ett svenskt bolag. Bolagsskatten är 35 % på Malta, men den maltesiska staten har ett finurligt system som ger en skatteåterbetalning på upp till 6/7 för aktieägarna. Du kan sedan flytta de pengarna skattefritt till ett svenskt bolag, om det svenska bolaget står i moder. dotterbolagsförhållande (EU-direktiv).[br][br]Tillbringar du mindre än 183 dagar om året på Malta betalar du inkomstskatt och sociala avgifter i Sverige.[br][br]Hoppas detta svarade på dina frågor[br]
8
Hej Björn![br][br]Hur går det med registreringen av maltabolaget?[br]Det Malta svarar behöver inte nödvändigtvis inte stämma. Jag jobbar dagligen med att etablera Maltabolag plus andra bolag runt om i EU. [br][br]Skicka gärna ett meddelande till mig så kanske jag kan hjälpa till, om inte annat komma det något bra tips.[br][br]mvh[br]Victor[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.