Bra, säkra betalningssätt till leverantör utomlands

15
Hej allihop!

Jag har hittat en leverantör i kina som jag funderar på att köpa ifrån. Jag har kollat upp företaget och allt verkar vara i sin ordning. Jag funderar dock att åka dit och hälsa på innan jag betalar och skickar hem varorna.

Saken är att jag inte vet hur betalningen ska gå till!! Jag vill gärna se, känna på och "seala" förpackningarna med special tejp (som jag låtit tillverka så att jag kan se om dom brutit upp paketen!) innan jag betalar!

Frågan är hur det skulle gå till!!! Jag vill ju inte casha på plats som alla förstår! Letter of credit har jag läst om men vet inte om det skulle vara passande här!

Kan man inte anlita en speditör hemifrån som skulle sköta om upphämtning, betalning, tull&transport ända fram till tullhuset här hemma??

Finns det någon som har gjort så tidigare? Är det bra eller finns det smartare sätt?

Jag kommer troligen att göra så flera ggr i framtiden så det skulle underlätta att hitta ett säkert och bekvämt sätt att betala samtidigt som man kollar kvalite innan betalning!

Tack på förhand

Mario
11
Hej,[br][br]Vanligen vill kinesiska företag ha en förskottsbetalning (del av totalen) vid order och sedan resten  vid leverans, dvs upphämtning av dig eller speditör. Det finns ett antal speditörer som kan ombesörja hela din logistikkedja, om de också kan åttaga sig betalningen med är mera oklart, men det går ju alltid att fråga dem.[br][br]Har du diskuterat din "tejplösning" med leverantören? Är det tänkt att du sealar förpackningarna när du är på plats? Vissa leverantörer skulle tolka det som att du har beställt varan och då kräva betalning direkt, men är det ingen stor beställning så kanske det går bra.[br][br]Det är ju bra att du besöker leverantören, då får du ju se hur företaget ser ut och ditt intryck av personerna som jobbar i företaget. Du ska även då passa på att få se eller tom få en kopia på deras företagslicens samt även kolla att de har exportlicens (kanske du har gjort redan). Om de inte har det så måste de/du anlita en agent för detta ändamål vilket också kostar några procent på varuvärdet.[br][br]Vanligen gäller L/C som hyfsat "säker" betalning. Andra betalningssätt är väl mer and mindre osäkra om det gäller en ny leverantör som man inte har koll på. När du ändå är på plats så låter nästan casha direkt och skeppa iväg sändningen som en bra lösning, om det inte är alldeles för mycket pengar förstås.[br][br]Vi som är här på plats erbjuder givetvis tjänster att kolla kvalitet och att sändningen är ok innan du betalar för dina framtida återkommande behov.[br]Som vanligt finns ingen finfin patentlösning på saker och ting, speciellt i detta landet. Hör av dig om du har mer undringar så ska jag försöka hjälpa till.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.