Det här med import…

5
…förvirrar mig. Jag har läst en del på Tullverkets hemsida om proceduren. Det var som att springa rätt in i en vägg.

Jag behöver importera från USA och undrar därför hur detta verkligen går till. Det här är förutsättningarna:

-Varorna är restriktionsfria.
-Fabrikerna som skickar varorna skickar med vanliga fraktfirmor som USPS/DHL eller dylikt med min firmas gatuadress som slutdestination.
- Jag betalar fabrikerna det dom ska ha i förskott med bankkort.

Står fraktfirmorna för det administrativa. Behöver jag verkligen ett EORI-nummer. Vem lämnar in Tulldeklarationen och i vilket skede?

Eftersom det är så simpelt med privatimport(Beställ - Betala alla avgifter vid utlämningen - Klart!)  tycker jag det verkar orimligt att processen skulle vara så krånglig som jag får för mig att den är när jag läser runt bland tullverkets information. Dessutom när jag tittar på blanketten för tulldeklarationen ska där uppges information som jag inte kan ha en susning om.

Tusen tack för hjälpen!

/Anders
47
Hej! Det är inte krångligt alls, bara om man ska sköta det själv. Men är det dörr till dörr leverans sköter fraktfirman allt till dig. De kommer ta betalt av dig, lite varning bara, sådana firmor kan vara lite lustiga med hur de vill ha betalt och det kan ta någon vecka extra eller så står de plötsligt i dörren och vill ha jämna pengar kontant.[br][br]Är det bara till flygplats/hamn får du lösa ut det själv. Jag använder en firma, haegerstrands, http://www.haegerstrands.se/ som sköter allt med tullen och det går som smort. Får en enda faktura från dem med moms, tull och fint deklarationsunderlag. Inte krångligare än ett telefonsamtal och betala en normal faktura. Det blir ändå billigare om det handlar om leveranser över 100 kg. I alla fall där jag importerar från.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.