Frågor om import

3
Hej,

Jag har några frågor som rör import och alla
avgifter som kommer med det.

Jag har hittat en produkt i USA som kostar mig
ca 50 kronor i inköp inklusive frakten till Sverige.

Liknande produkter kostar här runt 400 kronor och min
tanke var att ta hem den och sälja den för ca 300 kronor.

Frågorna som följer kanske verkar dumma, men jag skulle med
eran ovärderliga hjälp vilja se om det går att se vad som
blir kvar i "vinst" per enhet för att avgöra om jag ska gå
vidare med detta.

Så till mina frågor...

Vad kostar det mig att få hem denna produkt till mitt
förhoppningsvis blivande företags lokaler eftersom
jag gissar att tullen vill ha en inbetalning innan dom
släpper igenom paketen?

Är det något mer än tull jag måste betala innan som
moms och vad är det då jag betalar moms på, mitt
inköpspris eller det tänkta utpriset som ännu inte
är innhugget i sten?

Går det att vänta med momsinbetalningen tills dess
att produkten är såld till kund?

Har jag glömt några avgifter förutom tull och moms?

Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att göra
en "enkel" uppställning hur jag ska räkna.

Tack på förhand,

Fredrik
109
Vem som betalar vad framgår av det leveransvillkor - ”incoterm” - som är i köpavtalet. Detta bör leverantören uppge redan i sin offert, eller så uppger du ett förslag i din offertförfrågan. [br][br]Exempel: om köpavtalet definierar att leveransvillkoret är ”DDP Hagfors” så betyder det ”delivered duty paid” och då ska leverantören stå för tull och alla kostnader för att leverera godset i Hagfors. Dock inte momsen. Du får en faktura på momsen och det är väl några veckors betaltid på den vill jag minnas.[br][br]Har gjort mycket CIF-affärer, t.ex. ”CIF Göteborg”. Sedan lät man ett logistikföretag tex DHL sköta införtullning och leverans från hamn till slutdestination. Då kommer det en jäkla massa avgifter på fakturan t.ex. THC (terminal handling charge) osv förutom tullen och inlandsfrakten från hamnen.[br][br]Om leverantören sagt att du ska få godset till dörren och bara behöva betala tull och moms så avses förmodligen en DDU-affär. Men det behöver du få bekräftat, exempelvis genom att fråga såhär:[br][br]”My delivery adress is: A-gatan 1, SE-12345 X-stad, Sweden. May I understand that the delivery term of your quote is DDU X-stad? Please confirm.”[br][br]Sedan behöver man också reda ut och definiera vilket betalningsvillkor som gäller och annat som kan ha betydelse t.ex. hur godset ska var lastat och emballerat. Exempelvis är det i Asien vanligt att palleterat gods skickas i containers utan pall.[br][br]Tull och moms räknas på ditt inköpspris. Först läggs tullen på och momsen sedan räknas på inköpspriset inkl tull.[br][br]En anledning till att köpa CIF införselhamnen kan vara att då blir det ett lägre belopp på den faktura du tullar in på när leverantören inte behöver ta höjd för inrikesfrakt i Sverige, terminalavgift, osv. För samma affär går det därmed att sänka tullkostnaden något.[br][br]DDP, DDU och CIF är alltså exempel på olika incoterms som används i internationell handel. Vill du ha definitioner på incoterms kan du kolla Wikipedia eller googla.[br][br]Stefan Tall[br]Stocksundet Byggsystem AB[br]www.stocksundet.se
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.