Att driva ett svenskt bolag från utomlands.

8
Vad är möjligheterna och problemen med att driva ett litet sverigeregistrerat företag med i stort sätt all verksamhet baserat utanför EU?

Har någon erfarenhet eller kunskap i detta ämne? Snälla dela mer er och också er som har synpunkter/kommentarer.

Nik

88
Det finns medlemmar som är bättre på att svara än jag på denna fråga men något man ska tänka på är att man ska bedriva sin verksamhet där man "har sin verksamhet", annars uppstår en rad komplexa problem som småföretagare kan drabbas av särskilt. Du kan exempelvis inte sitta i Sverige och ha ett företag registrerat i låt oss säga Turkiet då du ändå kommer få ditt fasta driftställe i Sverige.[br][br]Häls,[br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
8
Jag kanske inte formulerade mig bra nog.[br][br]Låt oss säga nu att ett företag som Proenzy är startad av en svensk person men han vill vända sig till kunder framförallt i Turkiet, eller annat kitchigt val av land.[br][br]Måste han börja googla om hur man startar ett företag i Turkiet eller kan han ha andra möjligheter. Vad skulle det handla om för komplikationer om man just väljer att starta företaget i Sverige. Själv har man ju märkt att många nystartade företag i olika branscher väljer att starta i Hongkong, UK eller liknande pga olika orsaker. Kanske någon med erfarenhet om det?
2360
37
Ibland kan det vara en fördel att ha företaget i Sverige men ha utländska kunder och dotterbolag utanför. Man kan göra på många olika sätt beroende i vilket skede man är i. Det är en massa parametrar som ska stämma hur man ska agera och trampar man bredvid kan det bli helt galet och svårt att reda ut. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.