Anställa utländsk personal

36
Jag har planer på att anställa indiska programmerare som ska jobba åt mitt svenska bolag fast på plats i Indien.



Är det någon som vet hur det fungerar med betalning av löner? De betalar ju skatt där nere eftersom de bor där.

Är det kanske bättre att gå via ett Indiskt bolag som anställer och jag hyr in personal av dem?



Min tanke är bara om man kan skicka löner kors och tvärs över världen så är det ju inte så svårt att lyfta ut pengar från Sverige... :roll:
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
3
Jag frågade skatteverket om samma sak förut och fick följande svar av dem: [br] [br][quote] [br] [br]Följande svar kan lämnas. [br] [br]Du bör var varje person upprätta en handling (verifikation) varav följande [br]framgår: [br] [br]1. Personens namn och adress dvs. uppgifter som gör det möjligt att [br]identifiera personen [br] [br]2. Vilka arbetsuppgifter personen utfört och under vilken tid dessa [br]arbetsuppgifter utförts. [br] [br]3. Den ersättning som ska utgå för arbetsuppgifterna. Ersättningen kan [br]högst bestämmas till en marknadsmässig ersättning för nedlagt arbete. [br] [br]4. Namnet på din firma ska framgå av handlingen liksom datum då den [br]upprättas. [br] [br]5. Dessutom måste du till din redovisning bifoga ett kvitto, t.ex. [br]överföringsuppdrag till bank, som visar att ersättningen utbetalts till [br]angiven person. [br][/quote] [br] [br]Det verkar ju av det här svaret inte vara så krångligt. Det kanske ska tilläggas att jag frågade om att anställa något tillfälligt och inte på heltid. Det kanske kan göra skillnad.
36
tack! [br] [br]Nä det verkar ju inte vara så komplicerat. [br] [br]Jag ska kolla närmare på detta. :)
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
109
Alternativt kan du ta kontakt med mig så kan du hyra in personal via mitt företag, visserligen inte i indien utan i Kina men månadslönerna är låga för utvecklare samt att du får din personal sammlad på ett kontor.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.