Importera mindre partier?

20
Hej!

Jag är lite sugen på att börja importera lite badprodukter (badsalt, badskum, badolja med mera) från kina.

Vill dock inte betsälla 1000 enheter av varje, eller för 2000USD per produkt. Utan runt 50 enheter av varje vara.

Vill även ha mitt företagsnamn på produkterna om dt är möjligt.



Är det någon som kan tipsa om webbsidor där jag kan komma i kontakt med företag/fabriker som erbjuder detta?
758
1
Jag har lite svårt att tänka mig att någon skulle vilja trycka din [br]logga på badsaltet om du bara vill beställa 50 burkar. [br]Mitt förslag är i så fall att du beställer dina produkter utan etikett [br]och sätter på en egen sådan här i Sverige istället. [br] [br]Personligen, så tycker jag att du ska handla av importörer istället [br]och då kan du beställa 50 av varje. Importören brukar lägga på [br]cirka 25 % och på 1 krona, så motsvara inte detta så mycket [br]i slutändan ut till kunden. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Blue-Eye
[quote="sir_erken"]Hej! [br]Jag är lite sugen på att börja importera lite badprodukter (badsalt, badskum, badolja med mera) från kina. [br]Vill dock inte betsälla 1000 enheter av varje, eller för 2000 USD per produkt. Utan runt 50 enheter av varje vara. [br]Vill även ha mitt företagsnamn på produkterna om dt är möjligt. [br] [br]Är det någon som kan tipsa om webbsidor där jag kan komma i kontakt med företag/fabriker som erbjuder detta?[/quote] [br] [br]Precis som ovan nämnt.. Importera verkar inte vara något för dig med de kvantiteterna.. Frakter och andra avgifter kommer bli högre än din köpesumma troligtvis...
3
Jag är nybörjare på imoportering m.m men skulle dock vilja prova importera hemelektronik från Asien eller skateboards från USA någon som har tips på leverantörer eller sidor där man kan hitta leveratörer? Jag har letat men hittar inte.
1616
4
Om du inte hittar dina leverantörer blir det svårare. Det är en förutsättning för att kunna importera. Du kan kolla vad som finns bla på alibaba.com. Men det bästa är ändå att åka till länderna där exportörerna finns och sluta avtal med dem där. I alla fall om du vill ha bra avtal.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Alibaba har jag hört mycket om i ett annat forum. Sant eller falskt men det verkar riskfyllt.[br]Många gånger kan det vara lönsammare att köpa av en importör i Sverige i början. 
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
All förhandling som sker bakom internet och mailkontakt är alltid en risk samt förenligt med svårigheter att förhandla fram skäliga marknadspriser. Det bästa är att ha direktkontakt med leverantör på plats för att sluta viktiga avtal.[br][br]Att använda en mellanhand kan vara ett alternativ men man får räkna med påslag.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
5
[quote]Att använda en mellanhand kan vara ett alternativ men man får räkna med påslag.[br][/quote][br][br]Enligt min erfarenhet är det bättre att syssla med det man är duktig på. Allt handlar inte om att spara pengar det är bra att [i][b]tjäna[/b][/i] pengar också  :P[br] [br]Att spara några kronor på att importera själv kan vara bra men det är också förenat med en risk och kostar mycket tid som du kanske kan använda till att sälja fler enheter.[br][br]MVH[br][br]R
2360
37
Det är ungefär som för mig när det gäller rådgivning fast TVÄRTOM.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
Håller faktiskt med föregående talare Mr R  ;)[br]Ett fel som man oftast gör som egen företagare är att man fixera sig alltför lätt[br]vid inköpspriset. istället för att titta på vilket pris man kan ta ut för varan istället.[br]En kanelbulle kan man köpa in för 1.50 och sälja för kanske 8 kronor.[br]Det finns också kanelbullar som kostar 6 kronor att köpa in, men dessa kan säljas för[br]18: - istället. Ungefär så... :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
[quote]Det är ungefär som för mig när det gäller rådgivning fast TVÄRTOM. [/quote][br][br]Hej! [br][br]Hur menar du nu Lars?[br][br]Inte att det är bättre att göra det man är dålig på för att sen tvingas spara pengar hoppas jag? [br] :o[br]MVH [br][br]R [br]
2360
37
R. jag vet inte vad som blev fel på tråden om du uppfattar mig så. Naturligtvis gör jag inte något dåligt och uppmanar ingen att göra det, att spara pengar kan man göra genom att innan man startar en rörelse se till så man har så mycket fakta så man inte behöver korrigera som nu fast det inte är en rörelse utan endast ord. Jag ska vara lite tystare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Vad det handlar om är att inom de områden man inte behärskar, men ändå ser ett behov av så anlitar man en konsult/expert som styr upp hela denna processen. Ta exempelvis import från Asien. Vet man inte vilka man skall förhandla med, hur kulturen fungerar, vad som är mest ekonomiskt etc så tar man in en expert på området under en viss tid. [br][br]När konsulten har tipsat, föreslagit, analyserat, sorterat och styrt upp det hela med liggande avtal och allt så trycker du som inköpare sedan "bara" på knappen för att starta maskineriet. Inköpen rullar in efter hand och du säljer efter hand..[br][br] Alltså den svåra biten är att ge sig in i något man inte riktigt behärskar och för att inte riskera hus och hem så måste man ta hjälp av expertern till en början. Se det som en investering för framtiden i den verksamhet du vill bedriva. [br][br]Får jag problem med bilen ringer jag verkstaden, lägger datorn av kontaktar jag supporten.. Allt för att jag själv skall kunna fokusera på min egen business.
2360
37
Bra! Vi tycks inte vara oense.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
[quote author=DEJI link=topic=1460.msg9710#msg9710 date=1182285596][br]Vad det handlar om är att inom de områden man inte behärskar, men ändå ser ett behov av så anlitar man en konsult/expert som styr upp hela denna processen. Ta exempelvis import från Asien. Vet man inte vilka man skall förhandla med, hur kulturen fungerar, vad som är mest ekonomiskt etc så tar man in en expert på området under en viss tid. [br][br]När konsulten har tipsat, föreslagit, analyserat, sorterat och styrt upp det hela med liggande avtal och allt så trycker du som inköpare sedan "bara" på knappen för att starta maskineriet. Inköpen rullar in efter hand och du säljer efter hand..[br][br] Alltså den svåra biten är att ge sig in i något man inte riktigt behärskar och för att inte riskera hus och hem så måste man ta hjälp av expertern till en början. Se det som en investering för framtiden i den verksamhet du vill bedriva. [br][br]Får jag problem med bilen ringer jag verkstaden, lägger datorn av kontaktar jag supporten.. Allt för att jag själv skall kunna fokusera på min egen business.[br][/quote][br][br]Väl uttryck  :nicka[br][br]MVH[br][br]R
640
5
[quote author=lars arenander link=topic=1460.msg9706#msg9706 date=1182280082][br]R. jag vet inte vad som blev fel på tråden om du uppfattar mig så. Naturligtvis gör jag inte något dåligt och uppmanar ingen att göra det, att spara pengar kan man göra genom att innan man startar en rörelse se till så man har så mycket fakta så man inte behöver korrigera som nu fast det inte är en rörelse utan endast ord. Jag ska vara lite tystare.[br][/quote][br][br]Hej Lars! [br][br]Fel vet jag inte, men du skrev:[br] [quote]Infoga citat[br]Det är ungefär som för mig när det gäller rådgivning fast TVÄRTOM. [/quote][br][br]... så jag uppfattade det som om du inte höll med alls. [br][br]Visst kan man förbereda mycket innan man startar eget, men jag tror alla som driver företag har märkt att verkligheten sällan blir som man tänkt sig. Det gäller att vara flexibel och stötta upp på vägen. Samtidigt får man inte stirra sig [i]för blind[/i] på affärsplanen så att man missar möjligheter som dyker upp. (som t.ex. att direktimportera något)  [br]Det är också farligt att tro att man alltid vet bättre själv och är lite smartare än andra. Därför menar jag att man bör fokusera på sin kärnverksamhet och hyra in konsulter och experter vid behov och inte se det som en svaghet. Allt kostar tid och jag tror att det är bättre att spendera sin tid på att bli bättre på det man gör, eller ska göra, i stället för att bli halvbra på många saker.  :nicka[br][br][quote]Jag ska vara lite tystare[/quote][br][br]Finns ingen som helt anledning. Kul att läsa olika sätt att se på sin verksamhet, meningen med ett forum är väl att dela tankar och erfarenheter med andra?  ;-)[br][br]MVH[br][br]R [br]
49
Hej,[br][br]I egenskap av "importkonsult" så känns det ju som om att jag borde skriva något här, mycket har redan sagts, men tänkte fylla på med lite egna tankar ändå. [br][br]När det gäller inköp från Asien och i övrigt också för den delen så bör man alltid vara lite försiktig. Det gäller inte bara den rent inköpsekonomiaspekten utan även, som Deji säger,  tidskostnadsaspekten. Med tillräkligt med reaserach så kan nog de flesta hitta en fabrik i Kina idag och man kan säkert också efter en ganska så lång process också ta reda på om denna är seriös eller inte. Ska man importera något själv så ingår nämligen bland annat momenten: lokalisera leverantör, kontrollera leverantör (resa ner/på annat sätt), kontrollera prover, kontrollera lagar (produktmärkning , straffskatter, miljöavgifter m.m.), betalning,  kontroll av produktion, arrangera internationell transport (båt/flyg/båt-flyg), förtullning, garantier m.m.[br][br]Jag vill inte göra reklam, det finns för många andra som gör det  i andra forum, men vi har en hel del kunder som med varierande resulatat tidigare har importerat själva, men som numera alltid vänder sig till oss då det har märkt att det kostar mycket dyrbar försäljningstid att även hantera en lång inköpskedja. [br][br]Man får inte glömma bort alternativkostnaderna...[br][br]Mvh,[br]Mikael Hansson
you only live twice
68
Hej,[br][br]Att dela med sig av saklig och bra information som andra har nytta av är nog den bästa reklam man kan göra för sitt företag  :)[br][br]Mvh, Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
2360
37
R du har så rätt. Själv slutade jag importera från Europa för 20 år sedan men det var bra då och är det säkert idag också.  Glädjen är ju att hela tiden se nya möjligheter :) och visst det finns några delar som precis gått ihop men gett andra insikter. Jag brukar komma långt men ibland kan duktiga advokater vara till mycket stor hjälp. Nyligen använde jag mig utav ett av mina advokater råd som gav stor valuta för tidigare nerlagda kostnader.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Om jag får vinkla tråden litegrann så kan jag ta upp ett exempel som gäller en kundreklamation för något år sedan. Det företaget jag anlitades av stod inför att bli stämda på 250´000sek p.g.a materialfel. [br][br]Företaget köpte in ett visst material som man föreslagit för sin kund, och menat att detta är det mest lämpliga till ändamålet. All info om materialet skickades till kunden såsom 16-punkters, varuinfo, brandklassning med mera.[br][br]- Efter en kort period började materialet att krympa(!) och tappade då sin viktiga egenskap som var att inneha en tätande funktion. Kunden fick då i uppgift av [u]sin[/u] kund att omarbeta samtliga installationer till en kostnad av 250000sek, och denna kostnad fördes genast över till leverantören.[br][br]Leverantören envisades med att orsakerna låg utanför deras kontroll och hänvisade till den dokumentation man överlämnat enligt tidigare avtal. Därmed vägrades summan att betalas. Hot om domstol framfördes, hårda ord uttalades och en allmänt tråkig stämning förlåg.[br][br]När jag då blev tillfrågad om hjälp så var min första tanke att kontakta tillverkaren av materialet eftersom i denna fråga så bör dom vara experten. Sagt och gjort och efter ett enda samtal tog denna tillverkare på sig hela skulden och ersatte leverantören med nytt material, som omarbetades och skickades till kund utan extra kostnad.[br][br]Det visade sig att materialtillverkaren hade missat en ingrediens som skulle motverka krympningarna inom vissa temperaturer.[br][br]I det stora hela hade leverantören ansett sig tillräckligt kompetent att besvara materialfrågorna och därmed riskerat att tappa nästan en kvarts miljon på detta. Vad dom egentligen var experten på var att utveckla en produkt vars syfte är att täta.. [br]Alltså med stöd av projektledare, materialleverantörer, tekniker, utvecklare samt specifikationer.[br][br]Så även om man idag har en fungerande process så är det aldrig fel att gå direkt till den som besitter kompetensen inom avsett område, oavsett om denna kompetens finns utanför husets fyra väggar... I längden vinner man på detta!
2360
37
Tänk vad enkelt det kan bli ibland.  Hade kontakt med en förstående företagskattechef som lyssnade och beslutade för alla till en positiv lösning för närvarande, så gjorde man inte för 4 år sedan så det ärendet vandrar fram och tillbaka hela tiden, så nu ska jag sammanställa matr och se om denne kloke man kan stoppa ytterligare år av vandring. Jag tänker även koppla in näringsministern och höra hennes synpunkter på diskriminering. och i ett längre perspektiv ta reda på hur man stämmer staten om inte uppgörelse kommer till skott. Det ska bli intressant och se om man möter kloka personer i den nya alliansen och hur länge det ska dröja innan jag får rätt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
88
Jag får ofta frågan kring import och brukar alltid informera om riskerna som många glömmer. Systemet för import är mycket komplicerat även om man "själv som privatperson" någongång fått en försändelse genom tullen för beställda varor i ett annat land.[br][br]Som "importör" har du väldigt litet skyddsnät mot dina tillverkare i Asien och det finns så många fällor att de inte skulle rymmas i en bok.[br][br]Om man vill "syssla med regelbunden" import ska man verkligen ta sig en funderare eftersom det ställer mycket höga krav på dig som importör. Vad händer till exempel om tillverkaren har förfalskat din "testrapport" och kanske till och med certifikaten? Vad händer om ursprungsintygen är felaktiga? [br][br]Mitt personliga råd är:[br]Om man ska syssla med import ska man göra det i stor skala(inte några få enheter) och på ett sätt som innebär att du investerar i att bygga system och rutiner för att kunna hantera det på rätt sätt. [br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
2360
37
Även om du får en vara lite billigare så får du tänka på omsättningshastigheten så produkten inte blir en hyllvärmare. Det blir kanske dyrare förvaring osv. Så billigt är inte alltid billigt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.