moms på införsel av varor utan för EU, av folk utan vat-nummer?!

1
Hej..

en sak som jag funderat väldigt mkt på...

om jag som företag köper in varor av 1 privatperson utanför EU
hur går man tillväga med moms delen då?

både mitt och säljarens vat-nummer måste ju stå på faktura/kvitto för att de skall vara giltligt har jag för mig, men 1 köper man av en privatperson har ju denna inget vat-nummer. och då kan man inte få moms-kvitto?

kan man själv köpa in som privatperson och sälja till sitt eget företag?
eller hur går man till väga då.?
20
Hej,[br][br]Tror faktiskt att det är LÄTTARE att köpa från en privatperson utanför EU. I detta fall så kommer speditören att påföra dig moms och ev tull. Du får mao en separat faktura/kvitto på momsen.[br][br]/Mats
8
Hjälp med import, Då tycker jag att ni skall kontakta en kille som heter Richard han är en tvättäkta importör med bra kontakter i kina hans mail är [email protected] och hälsa att ni fick mailen av  Jesper[br][br]//jesper
2066
2
[quote author=poppe_85 link=topic=2454.msg16764#msg16764 date=1204993559][br]Hjälp med import, Då tycker jag att ni skall kontakta en kille som heter Richard han är en tvättäkta importör med bra kontakter i kina hans mail är [email protected] och hälsa att ni fick mailen av  Jesper[br][br]//jesper[br][/quote][br][br]Be hellre Rickard att bli medlem här och dela med sig av sin kunskap så kanske fler kan få nytta av den. Ser inte exakt vad en kille med kontakter i Kina har att göra med en fråga om att köpa saker av en privatperson.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.