Startsida

Marknadsföring

Skapad - Senast uppdaterad
Någon som vet hur man bäst marknadsför sig som nystartad?

jag har hemsida samt finns på Eniro & hitta.se

Tacksam för tips.

Allhjälpen i Umeå

www.allhjalpen.se
www.allhjalpen.se
Inlägg: 1616
Tack mottaget: 3
#8386
Du behöver utforma en marknadsundersökning som anpassas efter verksamhet inriktning, målgrupp och behov.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!
#8387
Tack, men hur gör man en sådan bäst? ???
www.allhjalpen.se
Inlägg: 190
#8388
Hej Allhjälpen!

Funderade själv på att starta ett liknande företag ditt i våras - tror på idén men vi drog inte igång därför vi inte riktigt hade tid och möjlighet att rekrytera folk samt jag skulle gissa att det kommer ta ett tag att få in i folks köpvanor att använda sig av hushållsnära tjänster.

Jag får dock känslan av att du är ensamföretagare? Att få ihop till eget arbete borde inte vara så svårt - så jag önskar dig lycka till.

Skall försöka hjälpa dig genom att delge lite av de tankar vi hade när vi funderade på att starta - de är inte kompletta så kom gärna med frågor:

En marknadsundersökning behöver inte vara så svårt som det låter - det handlar egentligen bara om att filura ut vilka tjänster som kommer bli populära (behov)? och vilka som kan tänkas köpa sådana här tjänster (målgrupp)? Sedan får du fundera ut hur du skall nå målgruppen och vad du skall säga för att de skall vilja köpa.

Stora företag genomför dyra marknadsundersökningar, men i ditt fall kan du nästan bara tuta att köra.

Sätt dig ner och fundera på vad det finns för människor som kan tänkas vilja ha sådana här tjänster. Folk som inte kan göra så mycket själva är en målgrupp (Pensionärer till exempel) , folk som har mycket som måste fixas en annan (villaägare), folk som har mycket pengar men lite tid en tredje grupp.

Fundera på vilka som använder sig av sådana här tjänster idag? Man kanske kan kapa åt sig några sådana kunder också? Kommersiella fastighetsägare behöver till exempel folk som klipper gräsmattan och städar trapporna..

Ett problem med hushållsnära tjänster är att det ofta är ganska intima förhållanden man får med kunden. Man städar deras hus, man klipper deras gräsmatta, hämtar deras barn på dagis. Därför gäller det att vara förtroendeingivande och seriös.

Rent konkret tror jag att mycket marknadsföring sker mun till mun, man gör ett jobb åt någon som tycker att man är bra och som berättar det för sina vänner och likt ringar på vattnet får man nya kunder. Det är dock svårt i början.

Börja med att berätta för alla du känner, släkt och vänner, att du startat eget och vad du gör. Ge dem ditt telefonnummer och din hemsideadress och gärna ett prisexempel. Var inte feg för att marknadsföra dig i alla sammanhang - den som inte vågar bjuda upp får inte heller kyssa den snygga killen eller tjejen.

Andra kostnadseffektiva sätt är att sätta upp lappar i matvarubutiker, på anslagstavlor, på lyktstolpar och att dela ut lappar i brevlådor (gärna i de finare villakvarteren eller i pensionärstäta områden). Ett annat alternativ är att sätta in en radannons i lokaltidningen. Att synas på eniro.se och hitta.se är bra, men räcker nog tyvärr inte långt.

När du har få kunder kanske du får krydda erbjudandet med lite rabatter etc.

Ett annat generellt tips som dök upp i huvudet - försök att erbjuda tjänster som är som abonnemang - sälj in att du skall komma varannan vecka och klippa gräset eller varannan månad för att putsa fönstret, snarare än bara sälja in en trädgårdsröjning eller en fönsterputs. Återkommande jobb innebär säkrare inkomster och det är värt att ge lite rabatt för det.

Således - fundera ut vilka som kan tänkas köpa dina tjänster och försök hitta sätt att nå dessa. Att sprida ut till de man känner är en bra start eftersom dessa (förhoppningsvis) har förtroende för dig och talar väl om dig. Att rikta sig till din målgrupp med anslag och brevlådelappar en bra fortsättning och tidningsannonser (radannonser) ett alternativ (lite beroende på kostnaden).

Hoppas det var lite hjälp på vägen.
#8389
Tack Wooster........ett verkligt bra inlägg och oss emellan så har jag precis tänkt så och delat direktreklam, visitkort mm.

Jag driver som du säger eller gissade Enskild Firma, men är på väg att ombilda till HB med min sambo Anette.

Jag annonserar TOP4 på hitta.se

Sök på Städning Umeå eller Fönsterputs Umeå så ser du.

Tack för ett bra inlägg som fick mig att förstå att jag tänkt i rätt banor.

Vänligen Allhjälpen i Umeå :nicka rtfm
www.allhjalpen.se
Inlägg: 1616
Tack mottaget: 3
#8390
Ja där fick du bra hjälp på vägen även om det inte är en riktig marknadsundersökningen. 

En av anledningarna till att man faktiskt gör en riktig marknadsundersökning är för att minimera risken att skjuta i luften. Vilket inte är ovanligt speciellt bland småföretag.

- Bra annonsutformning på hitta.se!

Har du försökt utvärdera hur mycket arbete som hitta.se genererat tillbaka genom att fråga kunderna hur de fann dig. Motsvarar det resultatet kostnaderna för att ligga TOP4. I så fall hur mycket motsvarar det i vinst?

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!
Inlägg: 12
#8391
Ett tips jag gav till ett företag som skulle börja med hushållsnära tjänster i Östergötlandsregionen som för dem föll ut ganska väl. Var att rikta sig mot områden där kunderna i stor utsträckning har en trolig ideologisk inriktning och anser att hushållsnära tjänster är något bra.

Jag tipsade dem helt enkelt om att använda www.val.se , i ditt fall
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/K/kommun/24/80/delar.html
Här får man uppdelat på valkretsar se andelen röstande till de olika partierna.

Självklart är det här inget absolut tips. Men för att initialt och framförallt gratis få en liten uppfattning om hur de boende ställer sig politiskt och därför hur de skulle kunna uppfatta tjänster som de du erbjuder.  Sen får du själv avgöra med din lokalkännedom vilka områden som kan vara bäst att rikta sig mot.
P.Silvin
--------------------
Affärsutveckling för entreprenöriella processer
per@silvin.se
Inlägg: 190
#8392
[quote author=Mojo link=topic=2667.msg10983#msg10983 date=1186901353]
Ja där fick du bra hjälp på vägen även om det inte är en riktig marknadsundersökningen. 

En av anledningarna till att man faktiskt gör en riktig marknadsundersökning är för att minimera risken att skjuta i luften. Vilket inte är ovanligt speciellt bland småföretag.

[/quote]

Nej, det stämmer.

Å andra sidan är riktiga marknadsundersökningar ingenting billigt - för att det skall ha validitet och reliabilitet krävs omfattande förarbete och en ambitiöst tilltagen urvalsgrupp.
Det kostar mycket pengar och tar ett bra tag att tjäna in för en ensamföretagare - betydligt dyrare än att tänka lite smart och skjuta från luften och kanske ta något luftskott.

Silvins förslag hade jag inte själv tänkt på men låter alldeles utmärkt i det här fallet för att plocka ut "rätt kunder".
#8393
Jag har iallafal bestämt att lägga ut annonser i 2 st av våra dagstidningar 3 ggr/vecka.........men sen så är min sambo inte helt övertygad om att det är rätt, men jag får väl krypa till korset om det visar sig att hon har rätt :'(

Jag tror iallafall att man skall synas till en början, sen löser det sig p åsikt sen alla ringar på vattnen spridit sig :bravo
www.allhjalpen.se
Inlägg: 1616
Tack mottaget: 3
#8394
Att synas är A och O. Strategisk placering av din logotyp och ditt företagsnamn fyller en sådan funktion.
Hur du väljer att synas är BCDEFGHIJKLMN PQRSTUVXYZÅÄÖ.
Utgå från att de potentiella kunder du har faktiskt har ett behov. Vad du ska förmedla i dina annonser är hur du kan bistå med att hjälpa till att täcka dessa behoven så att dessa "kunder" känner en lönsamhet. När du fått kontakt är det viktigt att bygga trygghet och förtroende samt generera mervärden som stimulerar kunden till att återkomma.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!
#8395
Jag försöker att förmedla hur jag kan bistå med att hjälpa till att täcka dessa behoven så att dessa "kunder" känner en glädje & trygghet. Jag har fått en del kunder att återkomma och sprida bra reklam om Allhjälpen.

Jag tror att man skall möta alla kunder kärleksfullt och framförallt de som inte är helt fullt & fast nöjda av en eller annan orsak.......för där trorjag att man har igen tusenfalt :nicka
www.allhjalpen.se
Inlägg: 2
#8396
hej allhjälpen!

kul med folk som verkligen vill något med sitt företagande.  🙂
kikade lite på din hemsida och såg några saker.
- varför ingen bild på dig och din fru? skall du syssla med hushållsnära tjänster så erbjuder du ju en tjänst som utförs i människors hem. jag tror att det är viktigt att du upplevs som en extra familjemedlem.
- du måste vara tydligare med vad som är hushållsnära tjänster och ta bort vissa faktafel. gå ut med hunden är inte en hushållsnära tjänst. gå ut med kunden på promenad och kunden tar med hunden är en hushållsnära tjänst (lite knäppt,jag vet). fönsterputs är inte en hushållsnära tjänst men nu vet ju inte jag vad du skriver på fakturan  ;)
- försök förmedla innebörden av att anlita dina tjänster. "kratta löv eller åka till golfbanan?"
- bjud på dig själv. jag har hjälpt en kund (ett städföretag) med en folder avsett för direktutskick och även bokat informationsträffar med PRO, SPF mfl tillsammans med skatteverket. då träffar du många potentiella kunder direkt, du får en klar uppfattning om dem och de om dig. att skatteverket medverkar gör att det inte kan ske några missuppfattningar och ger pondus.
- erbjud hjälp med blanketter. lär dig skattereglerna klockrent. erbjud sedan att hjälpa kunderna med antingen den vanliga ansökan som skall skickas in med fakturakopior innan 1/2-08 och jämkningsansökan för dem som inte vill ligga ute med summan.
för de äldre är blanketterna en jättetröskel.

well, detta var bara några tankar från min sida hoppas något kan vara till hjälp.
lycka till!  🙂
mvh
/Hasse Carlsson
www.hassecarlsson.se
Inlägg: 2360
Tack mottaget: 31
#8397
Idag sker allt via datorn, program hit och program dit. Är du i Umeå eller allostädes, ta med dig reklamlappar och visitkort knacka dör där du tro det passar och presentera dig och ge lite extra visitkort till de som kan tänkas vara intresserade, och gör ett gott jobb och se till att få flera i framtiden hos kunden, sedan sköter kunden marknadsföringen i närområdet, inte allt men en hel del.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
#8398
fönsterputs är inte en hushållsnära tjänst men nu vet ju inte jag vad du skriver på fakturan
:nono :OMG

Det visste jag inte rtfm

Hur ska man förklara det för kunderna sedan :-[
www.allhjalpen.se
#8399
LÄS    SKV 345

Där framkommer att fönsterputs visst är avdragsgillt :bravo

Exempel på hushållsarbete som
du kan få skattereduktion för
Städarbete eller annat rengöringsarbete
Till städ- och rengöringsarbete räknas t.ex. diskning,
städning och fönsterputsning samt annat sådant rengöringsarbete
som normalt utförs i en privat bostad.
Till städ- och rengöringsarbete räknas också flyttstädning.

Vård av kläder och hemtextilier
Med vård av kläder avses t.ex. skoputsning, klädtvätt
samt strykning, mangling och enklare lagning av
kläder och hemtextilier. Även tvätt i gemensam
tvättstuga, t.ex. i hyreshus, räknas hit.
Med vård av hemtextilier avses t.ex. att sätta upp
och ta ned gardiner samt att vårda mattor i, eller i
nära anslutning till, bostaden.
Matlagning
Till matlagning räknas tillagning av mat i bostaden.
Även grillning i den egna trädgården räknas som
matlagning.
Snöskottning
Till snöskottning räknas skottning av gårdsplan och
uppfart på egen tomt eller uppfart på annans mark
som innehas med servitut ( rätt att använda annans
mark ). Även skottning av tak och altan ger rätt till
skattereduktion.
Arbetskostnad för sandning och saltning ger också
rätt till skattereduktion.
Trädgårdsarbete
Du kan få skattereduktion för trädgårdsarbete som
inte kräver några specialistkunskaper. Det ska avse
normalt återkommande arbete av löpande karaktär
som utförs i avsikt att hålla trädgården i god tagbart
skick. Till sådant trädgårds arbete räknas t.ex. gräsklippning,
ogräsrensning, häckklippning, krattning
och klippning av rosor.

Så det är bara att köra på killar & tjejjer :winner



www.allhjalpen.se
#8400
varför ingen bild på dig och din fru? skall du syssla med hushållsnära tjänster så erbjuder du ju en tjänst som utförs i människors hem. jag tror att det är viktigt att du upplevs som en extra familjemedlem.


Jag har så söt flickvän & så är jag lite sotis så den risken skulle jag aldrig ta att få jobb och sedan förlora frun på köpet :vissla
www.allhjalpen.se
Inlägg: 640
Tack mottaget: 3
#8401

Jag har så söt flickvän & så är jag lite sotis så den risken skulle jag aldrig ta att få jobb och sedan förlora frun på köpet :vissla


;D ;D ;D

Ibland får man välja, frugan eller företaget  ;-)

MVH

R
#8402
Jag valde frugan före företaget 😛

Annars hade jag förlorat allt :-*
www.allhjalpen.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.