Annonsera i nichad tidning

11
Vad har ni för erfarenhet av att annonsera i nichade tidningar?

Vad brukar det ge för avkastning i besökare? %
Vilket pris brukar vara lämpligt att betala för en tidning med säg 10000 läsare?
Är det ett bra sätt för ett nystartat företag att annonsera?


Gärna fler synpunkter på ämnen
205
1
Jag har bara dåliga erfarenheter av kostsam offline-marknadsföring för något som bara är tillgängligt online. Kostar alldeles för mycket i förhållande till vad man får ut.[br][br]Skulle hellre råda dig att köpa annonsutrymme på webbplatser inom samma nisch, och att lägga en slant på googe adwords. Det sistnämnda har för mig varit helt klart mest prisvärt, även om det är lite pyssel med att få det att fungera bra. Internetannonsering är fortfarande väldigt billigt i Sverige i jämförelse med mer traditionell marknadsföring, trots internets stora användande och bredd.[br][br]Surfa runt och kolla priser, några har dem placerade på sina webbplatser. IDG:s samtliga tidningar har priserna upplagda om du klickar dig vidare från idg.se till exempel.
1616
4
Det finns olika former av nischade tidningar. Dels har du tidningar som är nichade mot konsument inriktning eller åldersinriktade. Dels har du tidningar som riktar sig direkt mot avsedd handel/företag.[br][br]Sedan inte att förglömma att vissa tidningar har högre besöksstatistik olika perioder på året precis som butiker har vilket beror på inriktning.[br][br]Oftast brukar tidningarna själva tala om vad de har i läsantal. Det får man ta lite med en nypa salt då vissa tidningar går till bibliotek. Det finns också årspockets som brukar ges ut med statistik över de stora tidningarna. Nu finner jag inte min pocket jag här så jag kan tyvyvärr inte ge namnet på den. [br][br]Vilken avkastning det ger är svårt att säga det styrs av vad du erbjuder och hur bra du erbjuder detta.[br][br]N.N har goda tankar som är värdefulla att ta till sig. Annonsering i tidningar kan vara dyrt ibland kan det vara bra att samköra om ett annonsutrymme med andra. Kom ihåg att den mesta annonsering oftast är förhandlingsbar lite baserat på när man frågar och hur hungrig säljaren är på sin bonus.[br][br]Lämpligt pris beror sig på vad du säljer och hur hög avkastning du räknar med. Oftast räknar man tyvärr med at ten annons räcker men så är inte fallet utan man behöver i regel arbeta in namnet/försäljningsstället och produkten hos målgruppen för att de ska känna sig trygga. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Om det rör sig om dagspress kan du använda denna sida: http://dagspress.se/index.jsp
Må väl!
5
En bra annons på rätt ställe kan göra under. En dålig annons på samma ställe kan göra skada.[br][br]Rekordet tog nog Orange (vill jag minnas att det var) som sökte IT-folk under boomen i slutet av 90-talet. De köpte en liten plats i Dilbert för en spottstyver och blev fullständigt dränkta i ansökningar, fast det var ont om IT-kunniga då.[br][br]Den succén blir nog svår att upprepa. Även små annonsplatser vet i allmänhet sitt värde idag. Men det är ett fint exempel på vad rätt annons, till rätt målgrupp, i rätt medium kan åstadkomma.
1616
4
Inte märkligt att de lyckades med annonsen. IT branschen såg inte särdeles ljus ut i slutet av 90-talet :D
Må väl!
5
[b]IT-boomen fortsätter på börsen[/b][br]IT-aktierna fortsätter uppåt i dag.[br]  Ändå var gårdagen rena julafton, med aktieökning på upp till 38 procent på Icon Medialabs aktie.[br]  Och det är huvudägarna som blir allt rikare, bland annat Christer Jacobsson på Connecta, numera aktiemiljardär.[br][br][br]Saxat från Aftonbladet, 16 november -99. Visserligen med en och en halv månad kvar till år 2000, så det beror ju lite på hur man definierar "slutet av 90-talet".[br][br]Här kommer länken: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/16/itborsen.html[br][br]Luke Sullivan (amerikansk reklammaestro) tar upp Dilbert-exemplet i sin bok Hey Whipple, squeeze this, om jag inte minns fel. Ska ni bara läsa en bok om konsten att kommunicera tycker jag att ni ska välja den. Om inte annat för att den är så jäkla rolig.
1616
4
Efter IT kraschen var det svårt att få anställning inom området. Mycket berodde på den otrygghet som rådde. De anställda som vågade och satsade gick inte helt ovanligt in som delägare i bolagen.[br][br]Själv var jag på väg in som anställd i Prosolvia men de bad att få vänta med att skriva anställningsavtal, strax efter kraschade de.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
5
Efter IT-kraschen hade marknaden...kraschat. 1999 var man inte där än. 1999 såg branschen  äckligt ljus ut. 1999 hade Framfab ungefär 800 anställda. Året efter var de uppe i 3000, visserligen genom uppköp, men ändå.[br][br]It-bubblan sprack i oktober 2000. Långt innan dess, (-98 har jag för mig) hade Prosolviahärvan nått ända till konstutitionsutskottet. Men det hade egentligen väldigt lite med IT-bubblan att göra. Företaget grundades trots allt 1987 och hade växt organiskt till 220 eller så anställda. Det var först 1997 som Prosolvia börsnoterades.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.