Hur marknadsföra sig effektivt i sociala medier?

1165
Magnus Fäldt skrev i en annan tråd så här:
"Tror det är billigare att på sikt själv annonsera på Google eller försöka hitta egna reklamkanaler i olika sociala media."

Min spontana tanke var, hur gör man det effektivt?

Jag skall börja med att berätta vad jag gör. Jag säljer, precis som Magnus, en hel del saker på Tradera. Några produkter är vi konkurrenter på, men rätt stora delar av våra sortiment skiljer sig åt så jag ser oss mer som "kollegor i branschen". Företaget heter Parvelito och drog igång strax före årsskiftet 08/09.

När jag startade gav researchen att det är lönlöst att starta en egen webshop, för det kommer kosta massor av pengar att dra folk dit. Istället fanns Tradera som har en stor kundkrets. Det är ett jättebra ställe att marknadsföra sig på som ny. Men, man blir inte rik av att sälja på Tradera. Det går att nå positivt resultat, men eftersom det är alldeles för mycket "dirty business" där så kommer man aldrig att få de volymerna att man kan leva på det.

Alltså är det nu dags för en webshop. Nu har jag ett namn, en viss volym, ett gott rykte och en hel del erfarenhet. Den är snart klar.

Konsensus är att man skall marknadsföra den via Google och den skall vara optimal för SEO. Jag funderade ett varv till, och funderade på om det verkligen är det mest optimala sättet att marknadsföra sig. Om ALLA betalar en slant till Google för trafik till dem, så är det Google som blir rika och få andra kan försörja sig. Och om alla har optimal SEO så hamnar man rätt långt ned i listan vid sökningar i alla fall. Är det verkligen där man skall lägga krutet, på sikt?  ???

Kollade då runt lite vad bloggare ville ha för att få in lite reklam där. Kan ju konstatera att medan man på min tid som ung var glad om man kunde tjäna en hundring (i dagens penningvärde) på att klippa gräsmattan eller tvätta bilen så skall dagens "glin" ha 5000kr på ett paypalkonto (utan kvitto) för att trycka in en banner på en blogg under en månad med något tusental unika per dag.  Grrrrr Kiss my ass. Bloggartrenden är snart över, och då kan ni få klippa min gräsmatta, för 20kr...  :giggle

Jag har funderat på annonser i en del "udda" tidningar med mycket täckning, som t.ex. fackföreningstidningar och sådant. Brukar vara rimliga priser på sådant, men kommer tidningsläsare gå ut på nätet?

Ett annat sätt att dra besökare är genom att göra en väldigt informativ sajt som lockar allmänt intresserade, men det är väldigt mycket jobb med det och tveksamt om det lönar sig att lägga tiden där.

Närområdet tänkte jag försöka täcka med hjälp av att synas på torget och marknader en del, men mellan Karesuando och Smygehuk är det rätt mycket att täcka upp, så det är inte vettigt i längden.

Prisjämförelsesajter i all ära, men de går tyvärr mest ut på att erbjuda lägsta priset och med det följer inte sällan sämsta servicen också. Det är lite emot min natur att man hela tiden skall locka kunder bara genom att vara billigast. Som företagare är det ett hårt och tufft sätt att bedriva företag, för det blir massor av jobb för rätt så lite pengar.

Så, hur gör ni? Någon som vill berätta? Kan vi göra saker tillsammans?
758
1
Min erfarenhet säger mig att det gäller att ha en rätt sammansatt produktportfölj.[br]Billiga prylar, men även prylar som man tjänar, exempelvis en tusenlapp på.[br]En blandning av produkter som kan attrahera flertalet av besökarna.[br]Annars så är risken stor att man just måste slicka trottoarerna mellan Karesuando och Smygehuk i en ständig kamp om överlevnad.[br][br]Butik på Blocket kan vara en bra kanal till att driva besökare till den egna webbutiken.[br]Annonser i månadstidningar och dylikt har jag bara dålig erfarenhet av.[br]Dyrt som  :evil: och en klen försäljning.[br]Ungefär så... [br][br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Att ha en mix på vad man tycker är roligt är ett bra utgångsläge, förutom att man behärskar området. För oss är det snarast att försöka bromsa och gasa samtidigt, som rally. Tolkning mellan svenska och lettiska är kontinueligt och stigande. DEn enda information som finns är via Kammarkollegiet om auktoriserade tolkar. För det behövs högskoleutbildning eller liknande. Kunder är allt från regering,kommuner,företag, sociala myndigheter, polis, domstolsärenden, mm,mm  Sedan mer än 10 år har vi även en grund inom musik, som hela tiden gärna skulle fördubbla våra uppdrag om vi tackade ja. Företagsstart och rådgivning är minimal och så vill vi ha det. Där tar vi endast ett fåtal kunder per år, Sedan har vi utlandsverksamheten i Lettland som ännu inte är stor men det är hög tid att göra vissa inbrytningar där nu i lågkonjunktur. Ekonomistyrning är något man bör tänka på än mer i dessa tider.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Swetrot du är ju duktig på detta, det har jag läst mig till av dina tidigare inlägg.[br][br]Nu vet inte jag men har du försökt kommunicera med dina kunder? Det om något är en första väg för att finna vilka kanaler de nyttjar för att till slut hamna hos dig och bli din kund. En bra marknadsundersökning med analys är A och O för att definiera målgrupp, målgruppens behov och var målgruppen är som mest motttaglig samt hur man ska rikta sina aktiviteter bäst för att få kunden från insikt till action. Men nu är heller inte dina befintliga kunder den enda målgruppen utan den torde vara större eftersom du har konkurrenter/kollegor i liknande bransch, med stor sannolikhet utgör din befintliga kundgrupp en liten del av den målgrupp du har fått idag...  [br][br]Du har bra tänk angående vad betalar man för vad gäller reklam i SEO sammanhang. Det man betalar för är egentligen för att stärka varumärket antingen företagsnamn, produkt, tjänst eller webbsida. Självklart går detta upp och ner på just sökmotorerna beroende på vem som köper vad just då. Titta exempelvis under julhandel då drunknar man i julannonseringar i alla former medans det är lugnare under augusti-sept, lite beroende på bransch då förstås. Det borde således vara mer lönsamt att varumärkes annonsera under marknadens nergång och sedan produktannonsera under den period när folk spenderar pengar. de lägger naturligt mer pengar på varumärken de relaterar till.[br][br]Om du säljer liknande som din kollega borde du rikta in dig på de ställen som finns i närheten av din målgrupp, då inte bara tradera, ebay, blocket, etsy eller vad som nu finns. Exempelvis använda anslagstavlor i alla former mellan Karesuando och Smygehuk. Bloggen har jag aldrig trott på av samma grund som du skriver men det kan vara ett verktyg för rätt form och sammanhang. Men egentligen är det inte mycket större skillnad på en blogg och en webbshop vad gäller seo. Men alternativet kan vara att koppla ihop båda. dvs lägg abloggen i menyn på din webbshop vice versa lägga shoppen i menyn på din blogg.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
48
Att skriva på forum vet jag funkar bra och du har ett perfekt sätt synas här om du inte vill vara anonym vill säga. ;) +400 länkar med väl valt nyckelord i länken från detta forum ger bra kraft i sökmotorerna, plus trafiken så klart. (Det kan flera av er dra mer nytta av! Vet ni inte hur ni ska göra så förklarar jag gärna.)[br][br]Jag har hört att det finns folk som hänger på forum och skriver och sen säljer de länkar från sin profil.[br][br]Vad gäller Google Adwords så finns det ett sätt som funkar bra. Det är att dra nytta av alla de som inte kan stava eller som råkar skriva fel. Ofta får man dessa ord för inga pengar alls. Kan ta lite tid att ta fram men kan värt mödan.[br][br][br]Vad säger ni om att ta fram ett antal frågor där vi sedan kontaktar olika e-handlare? De får svara och ge sina bästa tips och berätta vad de upplever funkar bäst.
18
Tjena[br][br]Jag fick en spontan tanke, varför startar du inte en blogg med webshop? Wordpress har fina plugins för det.  Jag smällde upp en på sex timmar till några entusiaster http://nellorna.se, nu ska de bara lära sig hur man loggar in och skriver. [br]Fördelen om du har en blogg, även fast du inte gillar det, är att du kommer med i "bloggsvärlden". Och du har någonstans att länka när du lägger ut på tradera och blocket. [br][br]Sen kan du ju anlita riktiga företag istället för snorvalpar;) [br][br]
1616
4
[quote author=xpatrikh link=topic=5237.msg25289#msg25289 date=1239192016][br]Tjena[br][br]Jag fick en spontan tanke, varför startar du inte en blogg med webshop? Wordpress har fina plugins för det.  Jag smällde upp en på sex timmar till några entusiaster http://nellorna.se, [br][/quote][br][br]Det var precis detta jag skrev om i mitt inlägg nedan bortsett från att du här försöker marknadsföra dig själv...  :nono
Må väl!
18
[quote author=Mojo link=topic=5237.msg25290#msg25290 date=1239193842][br]Det var precis detta jag skrev om i mitt inlägg nedan bortsett från att du här försöker marknadsföra dig själv...  :nono[br][/quote][br][br]Fast lite mera sammanfattat;) Och gav ett exemple på hur man kan göra, det finns massor som kan wordpress och kan hjälpa till. Jag säljer dock inte såna tjänster, även fast tanken har slagit mig. [br][br]Tillbaka till swetrot's problem. Microbloggande kommer starkt nu, twitter eller http://bloggy.se (ingen jag försöker marknadsföra utan bara ett exemple;))  Jag vet inte vad du har för produkt men att synas i såna sammanhang skadar inte.
1616
4
När man söker på swetrots första inlägg angivna verksamhetsnamn står det lätt att finna vad för utbud som erbjuds. Tyvärr utifrån vad jag kan finna av utbud så tror jag inte Microblogg skulle vara aktuellt men däremot kan en blogg fungera bra om man visar på hur produkter kan användas/kopplas ihop i olika sammanhang.[br][br]Microblogg var något som Obama nyttjade i sin marknadsföring inför presidentvalet.
Må väl!
60
Apropå Google Adwords började Jag med det när Jag upptäckte att Tradera i princip hade köpt upp samtliga sökord.[br]Är det lönsamt för dem så borde det vara lönsamt för mig att hoppa över mellanhanden Tradera. [br]Fördeln med Adwords är att man kan se exakt vad det kostar och vad man får för intänkter. På sikt tror Jag inte de fungerar för det bygger på ett auktionsförfarande som hela tiden pressar upp priserna. [br]Det kan vara bra i starten.[br][br]Tradera är ett bra sätt att komma igång men tror det är svårt att få någon lösamhet eftersom totala avgifterna är höga och höjs hela tiden, usel service, usel adiministration & stor konkurrans med svarthandlare som pressar priserna.[br][br]Idag gjorde Jag till ex denna artikel (Varning för reklam!) se:[br]http://ljustalt.se/vika_ihop_ljustalt.htm som påminner om denna se:[br]http://www.reflexskarm.se/vika_ihop_reflexskarm.html[br]Personligen tror Jag på fakta-artiklar som råkar visa vad man kan köpa dessa tillbehör:)[br][br]Apropå webshop så tror Jag att det är viktigare att den är rätt gjord seo-mässigt än att den har en perfekt design. Seo bygger man upp under en lång tid, designen går alltid att ändra på i efterhand.[br][br]Har inte riktigt fattat vad skillnaden är på en microblogg i jämförelse med en vanlig blogg??
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1616
4
http://sv.wikipedia.org/wiki/Microblogg#Mikroblogg
Må väl!
60
[i]Bloggartrenden är snart över, och då kan ni få klippa min gräsmatta, för 20kr...  [/i] [br]Njaa tror inte det, då kommer det en liknande typ av media som tar över.[br]Sociala blogg-fenomen är nog här för att stanna:)[br]Försöker komma på flera typer av liknande media men har just nu idetorka.....[br][br]Apropå samarbete med bloggare så börja med små bloggare som har en snygg sida samt även skriver bra artiklar, enbart trams & sex håller inte längden i alla fall inte enbart trams. Stora bloggare vet sitt värde och kan troligen jämföras med annonser.[br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
60
Apropå olika typer av Sociala medier på nätet.[br]Vilka finns det?[br][br]Vad Jag kan komma på så finns det vanliga bloggar, mikrobloggar, Youtube etc.[br]Vilka finns det mer och sedan kommer frågan om hur man kan marknadsföra sig via dem?[br]I bloggar går det till ex att försöka få recensioner, lotta ut saker & tävlingar etc...[br][br]Vad finns det mer för ideer?
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1616
4
Forum och sociala nätverk.
Må väl!
2066
2
Video, t ex: http://bambuser.com/
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
60
Facebook, flikkr.[br]Svårigheten är att komma på ideer som gör att man på ett enkelt sätt får ut sin reklam/budskap på ett trovärdigt sätt.[br]Banner annonser och liknande tror Jag inte på.[br]Har testat e-handelsforum för att försöka sälja hjälpmedel som gör det lättare att fotografera sina produkter. Många e-butiker har usla bilder.[br]Enligt Google är det ej lönsamt, man får samma resultat med typ sådana här inlägg :)[br]Jag har även testat en mindre annons 3x i en Fototidning, då hade Jag en kod som gav 5% rabatt. Annonsen kostade ca: 1000kr per annons och efter 2 nummer har ingen andvänt koden. [br]Io för sig kan det kanske värt lite att upprepa sitt varunamn men misstänker att det är pengar i sjön.[br]Personligen tror Jag inte på traditionella annonser där man ej kan mäta spårbarheten.[br]Misstänker att många företag andvänder detta av gammal vana.[br]Ett citat från något forum var ungefär så här:[br]När man annonserar så kastar man hälften av pengarna i sjön.[br]Svårigheten är att man vet inte vilken del man kastar i sjön.[br][br]Apropå ider om sociala media?[br]Vad finns det mer för typer och hur kan man samarbeta med någon?[br][br][br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
758
1
Det första som man måste ta reda på är:[br]VEM ÄR KÖPAREN, AV MINA VAROR ELLER TJÄNSTER?[br]Därefter väljer man metoder för att nå dessa.[br][br]Det är absolut inte säkert att en som är foto intresserad är just den som är intresserad av att köpa ett ljustält eller vad det nu kan vara.[br]Vet man inte vem köparen är, så kostar det stora pengar i form av annonser och dylikt, för att få denna kunskap.[br][br]En annan sak som man lätt lura sig på är fenomenet "Internet"[br]Här finns det gott om luftslott, som saknar all form av substans, men utåt sett ser det ljust och trevligt ut.[br]Ungefär så..[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
60
[i]VEM ÄR KÖPAREN, AV MINA VAROR ELLER TJÄNSTER?[/i][br][br]Tittade på min senaste ordersida i e-butiken för att få fram en enkel analys av detta:[br]54 st odrar via män.[br]17 st odrar via kvinnor.[br]3 st ej nordiska namn av 71 st.[br]Hur går Jag vidare i undersökningen, ideer??[br][br][i]En annan sak som man lätt lura sig på är fenomenet "Internet"[br]Här finns det gott om luftslott, som saknar all form av substans, men utåt sett ser det ljust och trevligt ut.[br]Ungefär så..[/i][br]Det är sant men då finns Google analytic som talar om vad man har för intäkter.[br]Då är det lätt att jämföra detta med kostnaden.[br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1165
Oj, jag får massor med idéer när jag läst den här tråden. Det här blir långt för att kommentera en del saker.[br][br]1: Vem som helst kan sätta upp en webshop, och har gjort det. Ska vi vara ärliga kan man få upp en fullt funktionell, om än lite torftig, webshop på en arbetsdag. Om jag fattat rätt är det helt rätt att lägga tid på produktbeskrivningar och fakta utöver det vanliga. Det behöver inte finnas från dag 1, men får gärna utvecklas successivt.[br][br]Mer effekt får det att göra "redaktionellt" material i form av tester och artiklar som "vi reder ut begreppen", länkade till och från webshopen. Likaså är faktablad och sådant enbart av godo. Kan man dessutom bli länkad från andra ställen, därför att det är bra artiklar och fakta, så är det bingo för sökmotorerna. (Och kunderna förstår att man är seriös).[br][br]2: Det är klara fördelar med att marknadsföra sig själv lite bättre. Att trycka in en URL i signaturer och vara på några ställen och synas kan uppenbarligen vara bra. Google älskar tydligen sådant.[br][br]3: Jag ser inget fel med att något dussin webshopsägare av vitt skilda slag går ihop i en egen liten ring och länkar till varandra. Förutom att en del kunder säkert känner att det är lite tryggare att klicka på en länk som står på en sida man har förtroende för, så blir det bingo för Googles rank.[br][br]4: Sedan kommer vi in på det Mojo berättade, att man måste vara klar över vilken målgrupp man har, och att försöka bli "stor" i marknadsföringen mot de målgrupperna.[br][br]Jag vet rätt så bra vilka kunder jag har. De har t.ex lantbrevbärning i betydligt större utsträckning än genomsnittet i Sverige. I övrigt skvallrar postnumren till kunderna att de vanligen inte bor i storstadslänen där postnumren börjar med 1, 20-22 eller 40-42. Det stämmer rätt så bra med vad jag har intentionen att göra, nämligen att leverera saker till människor i mindre kommuner där det finns ett mycket begränsat utbud av fackhandel. (4,1 miljoner människor i Sverige bor i kommuner med färre än 50.000 invånare. 2,3 miljoner bor i kommuner med färre än 25.000 invånare)[br][br]Åldersfördelningen är jämn från myndigålder upp till c:a pensionsåldern, sedan glesar det ut betydligt.[br][br]För att nå "mina" grupper effektivt behöver man ta reda på vad de gör där, som man inte gör på Stureplan, Götaplatsen eller Varnhemstorget, och där det inte finns pensionärer. Då kan man få rätt så bra utfall på reklam tror jag, oavsett media. [br][br]Det var i de sammanhangen jag började kolla lite på bloggar. Jag vill inte ödsla pengar på synas på bloggar där föräldrar orerar om huruvida de skall låta sina barn börja på afrikansk rytmdans eller om den japanska yogan för barn är bättre. Tvvärr går de ju samma dag så man kan inte ta bägge. Mina kunder har nog inte riktigt de valen. Däremot är det många unga som läser och skriver bloggar som mer kan sammanfattas som "fucking Åmål".[br][br]Och, jag tror att bloggarna kommer leva kvar, men i långt mindre hajpad form än idag. Medborgarjournalistik har kommit för att stanna, och att dagböcker blir digitala precis som fotoalbumen är inte konstigt. Precis som vi en gång i världen ledsnade på att dansa fågeldansen kommer vi också att ledsna på att twittra. Hur intressant är det egentligen att ideligen försöka göra sitt liv så intressant att det är värt att messa små oneliners till en blogg och berätta vad man gör. Ett klart storstadsfenomen i jakten på nya genvägar till utbrändhet, prestationsångest, åldersnoja och stress. För att det ska bli intressant i längden krävs det att personen bakom är naturligt intressant och het, som Obama var i valrörelsen. Men det är få personer som kommer upp på det berget.
1165
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=5237.msg25307#msg25307 date=1239258488][br]En annan sak som man lätt lura sig på är fenomenet "Internet"[br]Här finns det gott om luftslott, som saknar all form av substans, men utåt sett ser det ljust och trevligt ut.[br]Ungefär så..[br][/quote][br][br]Där slår du huvudet på spiken, tror jag. Man måste våga tänka i andra banor än sökord, åtminstone när man bygger varumärke. [br][br]Jag, som har väldigt mycket landsortskunder, har funderat en del på "indirekt" TV-reklam i form av reklamskylt på t.ex. travbanan. Annat jag funderat på är att synas i de mindre heta sporterna, men som har många aktiva. Orientering lockar fortfarande tiotusental till "fem-dagars", bägge könen, alla åldrar, klar landsbygdsövervikt på de deltagande. Borde vara idealiskt att synas där, till en rimlig peng.
1165
[quote author=Magnusfaldt link=topic=5237.msg25309#msg25309 date=1239259910][br]Tittade på min senaste ordersida i e-butiken för att få fram en enkel analys av detta:[br]54 st odrar via män.[br]17 st odrar via kvinnor.[br]3 st ej nordiska namn av 71 st.[br]Hur går Jag vidare i undersökningen, ideer??[br][/quote][br][br]Försök kolla hur de ligger till geografiskt med hjälp av postnummer. Kolla åldern på dem. Även om de inte knackar in personnumret hos dig kan man göra en snabbkoll på ett urval på t.ex. Ratsit. (Man får första siffrorna i personnumret där).[br][br]Då har du könsfördelning, åldersfördelning, var de bor och om de har ett utomnordiskt namn. Sedan kan man kolla vilka som köper vad. Skiljer sig dina 100 största kunder från dina 100 minsta kunder åt på något avgörande sätt? Du har ju hållit på ett tag, så du borde kunna se om dina kunder idag skiljer sig åt från de kunder du hade för 2 eller 3 år sedan. Vad har du gjort sedan dess. Har du tappat någon kundgrupp på vägen? Fått någon ny?[br][br]Med de kunskaperna är det inte lätt, men det går att omsätta dem i att man baserar varje beslut på man har kunskapen om vilka de är. Man får en bild framför sig som man kan agera mot.
60
Lite Kommentarer  swetrot.[br][br]1. Instämmer helt.[br]Det är värdefullt med inlänkar som handlar om det aktuella ämnet.[br]2. Instämmer.[br]3. Tveksamt - Byte av länkar kan vara farligt om Google upptäcker det.[br]Är det i mindre mängd så är nog risken liten.[br]Sedan värderas en länk helt olika beroende på pagerank & intresseområde.[br]Jag är livrädd för onarturliga länkfarmer som seo-företag säljer.[br][br]4. Målgrupp - Håller med, men ska Jag vara ärlig så vet Jag inte exakt hur Jag ska rikta reklamen. Tror Jag har en ganska allmän målgrupp med övervikt manlig och teknisk intresserade. Har också stor andel köpare från glesbygden.[br]Tror det är lätt att få fördomar om den egna målgruppen.[br][br]Det är ett stort arbete att gå igenom alla som köper.[br]Det känns dessutom lite onödigt om Jag inte har en plan på hur Jag ska utnyttja det.[br][br]Rent allmänt så tror Jag olika former av reklam är billigast på webben.[br]Tror dock inte på banner o liknande utan mer på recensioner.
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
1165
[quote author=Magnusfaldt link=topic=5237.msg25313#msg25313 date=1239268221][br]Lite Kommentarer  swetrot.[br][br]3. Tveksamt - Byte av länkar kan vara farligt om Google upptäcker det.[br]Är det i mindre mängd så är nog risken liten.[br]Sedan värderas en länk helt olika beroende på pagerank & intresseområde.[br]Jag är livrädd för onarturliga länkfarmer som seo-företag säljer.[br][br]4. Målgrupp - Håller med, men ska Jag vara ärlig så vet Jag inte exakt hur Jag ska rikta reklamen. Tror Jag har en ganska allmän målgrupp med övervikt manlig och teknisk intresserade. Har också stor andel köpare från glesbygden.[br]Tror det är lätt att få fördomar om den egna målgruppen.[br][br]Det är ett stort arbete att gå igenom alla som köper.[br]Det känns dessutom lite onödigt om Jag inte har en plan på hur Jag ska utnyttja det.[br][br]Rent allmänt så tror Jag olika former av reklam är billigast på webben.[br]Tror dock inte på banner o liknande utan mer på recensioner.[br][/quote][br][br]Länkfarmer tror jag inte heller på, men om det i webshopen någonstans finns en sida med "mina kollegor" där man berättar med två meningar om vad de gör och sätter en länk så ser jag ett mervärde i det, och jag tror inte att Google "misstycker".[br][br]Jag roar mig i min statistik på att ta endast en kund varje dag och peta in anonymiserade uppgifter för denna i en liten databas. Det tar ett tag innan det ger något, men när man kommer upp till runt hundratalet så får man en rätt bra koll. Ingen exakt statistik, men helt klart en trend. Börjar man sedan kolla på de trender man kan tänkas se och koppla det till vad man har gjort, så tror jag att man får lite koll på vad som lönar sig.[br][br]Fördomar är lätt att få, men det behöver inte vara negativt. Efter att ha kikat på din webshop så tror jag helt fördomsfullt att de som handlar TV-spelssaker av dig är unga människor eller föräldrar, medan jag tror att det är människor som är 30-nånting och uppåt som köper fotogrejor. Jag tror också att de kvinnor som handlar av dig köper mer fotosaker än TV-spelssaker, och att av de kvinnor som handlar TV-spelssaker så är en stor del föräldrar till barn, som är den egentliga mottagaren.[br][br]Väldigt mycket i din shop handlar om att förändra tekniska saker, göra dem bättre, mer personliga, få nya funktioner etc. Det är trots rätt så olika produktområden en relativt homogen typ av människa du vänder dig emot, nämligen de som inte eftersträvar trygghet utan vill ha utveckling och är beredda att experimentera lite. När man skall utveckla sortimentet kan man med fördel försöka hålla sig till den röda tråden. (Vilket är lätt att säga, men svårare i praktiken).[br][br]Jag tror att dina kunder läser tidningar som Ny Teknik, Teknikens värld, Bilsport och datatidningar. Däremot är det nog få som läser Land, Vi föräldrar och Året Runt. Återigen fördomar, men ju mer man vet om kunderna, desto mer välgrundade kan fördomarna bli och istället för att skjuta blint så siktar man på något. Sedan följer man upp om man siktade rätt, och så förändrar man eller börjar försöka träffa nästa mål. Siktmedlen kan vara nya adwords, nya artiklar skrivna för att attrahera en viss målgrupp, annonser i en viss tidskrift etc.
2360
37
Att annonsera sponsra undomsföreningar är något jag tycker är viktigt och de som tänker likadant tittar jag gärna lite närmre på. Har man dessutom ett vettigt pris på sina varor så är valet inte så svårt. Detta uppmuntrar alla dessa  frivilliga människor att fortsätta sitt arbete om man ser att man får stöd.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
1
[quote]Kollade då runt lite vad bloggare ville ha för att få in lite reklam där. Kan ju konstatera att medan man på min tid som ung var glad om man kunde tjäna en hundring (i dagens penningvärde) på att klippa gräsmattan eller tvätta bilen så skall dagens "glin" ha 5000kr på ett paypalkonto (utan kvitto) för att trycka in en banner på en blogg under en månad med något tusental unika per dag.  Grrrrr Kiss my ass. Bloggartrenden är snart över, och då kan ni få klippa min gräsmatta, för 20kr... :giggle[br][/quote][br][br] :bravo
44
[quote author=Magnusfaldt link=topic=5237.msg25306#msg25306 date=1239255164][br]Jag har även testat en mindre annons 3x i en Fototidning, då hade Jag en kod som gav 5% rabatt. Annonsen kostade ca: 1000kr per annons och efter 2 nummer har ingen andvänt koden. [br]Io för sig kan det kanske värt lite att upprepa sitt varunamn men misstänker att det är pengar i sjön.[br]Personligen tror Jag inte på traditionella annonser där man ej kan mäta spårbarheten.[br]Misstänker att många företag andvänder detta av gammal vana.[br][/quote][br][br]Ville locka företagskunder en gång via en exklusiv tidning - satte igång en kampanj över 6-7 tidningsnummer och finalen var en tävling om 2 st Tempurmadrasser (själv inköpta) ... och jag fick typ 9 svar varav 2 var fel ifyllda ... och frågorna lätta ... så nej, tidningsreklam ska man vara försiktig med! [br][br]Men att synas med webbadressen i tryckt media när man har en webbshop är nog rätt bra - eller TV. Men inte några pådrag där inte - bara själva adressen räcker! [br][br]Adwords mm har jag ingen aning om, meta-tag-generator finns lite här och där och SEO kan man köpa för dyra pengar ... och jag läser med intresse för snart står jag nog själv inför samma frågor :)
Vill man så kan man
758
1
Bra och effektiv "SEO" är helt klart lönande och absolut inte bortkastade pengar.[br]Söker man exempelvis på Google med sökordet "fest", så kommer min sida upp på[br]sida 1 i träff-listan av över 80 miljoner träffar.[br]Därför kan jag festa hur mycket jag vill :P
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
För den som är mer intresserad av Metadata som används för SEO kan det vara värt att kolla här:[br]www.dublincore.org[br][br]Trevlig onsdag![br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.