Marknadsföra en webbyrå

73
Hej!
Har under en tid drivit en webbyrå och fått in lite små jobb från sidan Blocket där jag annonserat om mina hemsidor jag erbjuder. Nu har det dock vart stendött ett bra tag och har därför bestämt mig att ta tag i marknadsföringen ordentligt.

Nu behöver jag hjälp av erfarna personer, då jag inte är någon direkt erfaren person när det gäller marknadsföring, speciellt för en webbyrå.

Vad är era tips? Med låg budget kan det vara svårt att få bra marknadsföring... Har sökoptimerat sidan så mycket som möjligt, men för att den ska hamna högre upp i sökmotorerna krävs det mer besökare till den så den blir unik. Har funderat lite på att köpa dekaler till bilen etc, hur tror ni det lockar? adressen till webbyrån och lite text om oss? Tror ni det skulle få till några kunder?

Alla mina kunder jag haft är otroligt nöjda, speciellt över priset och vad man får, har goda referenser ute på våran hemsida. Massa goda omdömen på våran facebook sida..

Skillnaden med mitt byrå är priserna, dom är otroligt låga jämfört med dagens byrån som tar överpriser, därav har jag valt så låg prisval som möjligt men endå kunna leva på det om jag skulle få ca 10-12 kunder i månaden.
Vart ska man annonsera någonstans? Det är säkert många små företag som behöver hemsida men har låg budget som skulle passa till oss!

Vad är era tips ?

Med vänlig hälsning, Jonas.
Jonas
338
25
Hej! Jag skulle satsat på Google adwords, fortsätta med Blocket, söka upp ett affärsnätverk och skapa kontakter den vägen, kontakta era nöjda kunder och nämna att de gärna får rekommendera ditt företag. Att hitta samarbeten med andra företag där ni bor som inte konkurrerar med er verksamhet är ofta också ett bra sätt.
73
[quote="janeo" post=40966]Hej! Jag skulle satsat på Google adwords, fortsätta med Blocket, söka upp ett affärsnätverk och skapa kontakter den vägen, kontakta era nöjda kunder och nämna att de gärna får rekommendera ditt företag. Att hitta samarbeten med andra företag där ni bor som inte konkurrerar med er verksamhet är ofta också ett bra sätt.[/quote] Fortsätta med blocket kommer jag givetvis göra! Affärsnätverk, berätta lite mer om det ? Tänkte skicka iväg någon brev till alla kunder så det är på gång.
Jonas
640
5
Hej! Gör ett utskick till dina gamla kunder om att dom får rabatt på nästa jobb, 2h gratis uppdatering eller liknande om dom rekommenderar ny kunder till dig. MVH R
73
Nu är de gjort! Skrivit om det rekommenderar oss och anger dom som värvning så ger vi ut rabatt! Nästa steg? MVH
Jonas
338
25
[quote="alpis19" post=40971][quote="janeo" post=40966]Hej! Jag skulle satsat på Google adwords, fortsätta med Blocket, söka upp ett affärsnätverk och skapa kontakter den vägen, kontakta era nöjda kunder och nämna att de gärna får rekommendera ditt företag. Att hitta samarbeten med andra företag där ni bor som inte konkurrerar med er verksamhet är ofta också ett bra sätt.[/quote] Fortsätta med blocket kommer jag givetvis göra! Affärsnätverk, berätta lite mer om det ? Tänkte skicka iväg någon brev till alla kunder så det är på gång.[/quote] Det finns affärsnätverk som t ex BNI, Företagarna och en hel del frukostmöten, även på mindre orter. Inte något för mig men jag vet att de funkar för en del. Frukostmöten kanske är bättre då om du kan hitta det där du bor.
338
25
[quote="Robaino" post=40975]Hej! Gör ett utskick till dina gamla kunder om att dom får rabatt på nästa jobb, 2h gratis uppdatering eller liknande om dom rekommenderar ny kunder till dig. MVH R[/quote] Smart! :bravo
117
Hej, jag skulle kunna hjälpa dig med lite mer sökmotoroptimering i form av länkbyggnad. Det gör verkligen susen om sidan inte klättar längre upp av sig själv. Mvh Johan
73
Det där med frukostmöten låter nog inte tyvärr för oss känner jag :/ Johan har skrivit till dig! Någon som har fler tips ? MVH Jonas
Jonas
640
5
[quote="alpis19" post=40993]Det där med frukostmöten låter nog inte tyvärr för oss känner jag :/[/quote] Hej igen! Det är ju lite så med företagande som med livet. Man kan inte bara göra det man vill och känner för, då går det inget bra ;) Varför inte prova så får ni se om det ger något? MVH R
73
Känns lite mer som att det kommer stora företagare till dessa frukost möten? vi är nybörjare och känns som vi inte matchar in dit. Men.. Jag ska kika på det endå :) Kan väl vara nåt!! Nån som har mer idér ?;) mvh
Jonas
822
48
Vi publicerade precis en [b][url=http://www.foretagande.se/Marknadsforing-for-nystartade-foretag.html]guide för lyckad marknadsföring[/url][/b] som Tillväxtverket har tagit fram. Där finns många riktigt bra tips!
640
5
[quote="alpis19" post=40995]Känns lite mer som att det kommer stora företagare till dessa frukost möten? vi är nybörjare och känns som vi inte matchar in dit. Men.. Jag ska kika på det endå :) Kan väl vara nåt!! Nån som har mer idér ?;) mvh[/quote] Ja det kan det vara värt. Skadar inte att prova olika vägar. Allt det kostar är tid och det brukar vara det man har mest av när man precis startat eget. Du kan också kontakta lite större byråer och berätta att du gärna kan jobba som underkonsulter till dom. MVH R
117
Kontakta s.k. Konsultmäklare som kan fixa jobb åt dig. Assistera, eworks t.ex.
6
Förutom Adwords skulle jag satsa på sökmotoroptimering. Det ger långvariga resultat, och Adwords blir otroligt dyrt i längden.
117
Håller med! Seo är bra och relativt billigt. Säg till om du behöver hjälp.
640
5
Hej! Tricket är ju att man ska tjäna pengar genom de kunder som kommer in genom Adwords...Köper man 2 SEK for 1 SEK är det en bra affär ;) SEO är ju toppen men inte helt lätt att ranka ok på ord som är relaterade till "webbyrå". Tror för många webbyråer sitter och stirrar för mycket i sin dataskärm och glömmer bort att det finns en hel värld full med kunder som aldrig kommer att leta på Internet efter en webbyrå. MVH R
338
25
Skrev men hann inte före dig robaino ;) Tänkte med på om seo är så bra... Vad ska en webbyrå ranka på som redan inte är väldigt utsatt?
117
Man ska självklart inte ha SEO som sitt enda sätt för att synas online, PPC fungerar bevisligen också men har en förmåga att bli väldigt dyrt, men kan man köpa 2kr för 1kr som man tidigare sa så är det bara att köra på. Många glömmer bort att försöka ranka på lokala sökord när det kommer till SEO, det är ju självklart mycket enklare att ranka på "Webbyrå göteborg" än "Webbyrå", då får du om möjligt en mer kundorienterad besökarskara. Sen är det ju så klart MÅNGA fler sökmingar på generella sökord, än ord som t.ex. "Webbyrå göteborg". Men det är värt att tänka lite lokalt ibland.
2
Hej. Gå in på www.redaktionen.se och kolla. Dom har nyhetsbrev om en massa ämnen inom marknadsföring. Dom säljer även mycket bra böcker. Om du har tankar på att köpa någon bok så kolla med mig först, jag har nästan alla och säljer självklart för begangnde böcker pris Vänligen Hasses.Eu Tel: 072- 308 97 39
91
8
Om ni inte uppmärksammat det så säljer vi alla de böcker Redaktionen har där plus en rad andra [url=http://www.foretagande.se/Marknadsforing/View-all-products.html]böcker om marknadsföring[/url], m.m. http://www.foretagande.se/Bokshopen.html :)
73
Nja... Gnugga på böcker är nog inte min grej, har nog läst samma fakta som finns i böckerna via massa googling. Något jag gör dagligen för att finna information, dock så är det svårt att hitta vettiga tips för marknadsföra en webbyrå, skillnad på butiker etc. Kan ju inte direkt gå ut och skicka ut reklan till folk. Har försökt jaga nystartade företagare och erbjuda hemsidor, dock svårt, fångat in 1 så det blir ett par tusen ialllfall... Skulle vara skönt att få in ett par kunder så man kan sedan lägga pengar på sökmotorerna o.s.v, har ju bara optimerat sidan så mycket jag kan just nu... Fler tips? Ingen som driver webbyrå som kan dela med sig? Jovisst... Via kontakter har ju dom flesta fått igång det, men i nuläget finns det inte de =( MVH Jonas
Jonas
822
48
Jag tycker att du har fått väldigt många bra tips redan så det borde räcka och bli över. Om du inte känner så så är här ett par länkar till med tips till [url=http://www.foretagande.se/Forum/Forsaljning-och-Marknadsforing/33143-Gratis-marknadsforing-och-gerillamarknadsforing.html]gerillamarknadsföring[/url] och [url=http://www.foretagande.se/20-gratis-satt-att-marknadsfora-ditt-foretag.html]gratis marknadsföring[/url]. Erbjud några kunder att göra jobbet gratis för att få in referenskunder. Att jobba lokalt vet jag är jätte smart för en mindre webbyrå för att komma igång. Jag känner flera webdesigners och kodare som byggt upp sitt företag så. Då får du större möjlighet att träffa kunden personligen vilket oftast är en STOR fördel. Nya referenser blir också mer naturligt. Det låter lite som du är ute efter någon spexial lösning som slår allt annat och jag är ledsen att behöva säga att det inte finns. Det gäller att köra på och testa de idéer du redan har fått. Vissa av idéerna funkar för någon medans kanske mindre bra för en annan. Du kommer att hitta det som är bra för dig om du bara kör på. Har du någon hemsida? Den borde du redan ha skyltat med flera gånger här ;) Lägg upp den [url=http://www.foretagande.se/Forum/Om-Foretagande.se/41338-Hur-du-skapar-din-forumsignatur.html]i din forumsignatur här på forumet[/url]. Jag vet att flera av våra medlemmar har fått nytt nya kunder bara genom en sådan enkel sak. Särskilt inom det du jobbar med så är den ditt kanske viktigaste redskap. Lycka till!
117
Ja om du inte har några pengar att lägga på marknadsföring så får du nog erbjuda lite gratisjobb för att få ihop referenser. Annars lägg två timmar om dagen på sökmototoptimering så du kommer upp i sökresltaten lite. Skilj dig från mängden och kör lokalt som Patrik säger. Finns säkert många som går i tankar men som bara behöver en liten knuff.... Finns tyvärr ingen magisk formel eller stor röd knapp man kan trycka på. Gör om, gör rätt, till sist hittar du ditt sätt.
73
Vill nu tillägga att jag fick gratis annonsering på facebook ( 350 sek ) Någon som har erfarenhet och tips inför facebook annonsering ? // Jonas
Jonas
5
Facebook annonsering är bra men lite osäker på om det är rätt för dig som webb byrå. Det du ska tänka på är att en annons på FB är liten, väldigt liten, både till bild och text - så det gäller att komma på något riktigt attraherande. Använd tex bildytan för att göra en text bild så vinner du lite informationsyta. När du annonserar på facebook finns en mängd olika inställningar. Du kan välja vilka annonsen ska visas för - välj gärna ett avgränsat geografiskt område. Se också till att ge kampanjen ett slutdatum så den inte bara fortsätter och fortsätter. Övrigt när det gäller marknadsföring så vill jag tipsa om att nätverka. Kartlägg ditt område för att se vilka nätverk, företagarföreningar, branschgrupper som finns. Se om du hittar olika seminarier eller föreläsningar du kan gå på och knyta kontakter. Se till att ha visitkort! Lycka till Anna
73
Ja får jag 1-2 kunder från facebook så kan jag utan tvekan fortsätta annonsera hos dom.. // J
Jonas
73
Nu behöver jag ev hjälp med att skapa en BRA facebook annons.. Valde att man blir inlänkad direkt till vår hemsida istället för vår facebook-sida. Vad ska jag skriva för "bra text" kort på 135 tecken. Har du ingen hemsida? Vi har hemsidor till alla företag och privat personer till väldigt låga priser (detta hade jag tänkt skriva? tips?) och sen en bild på vår logga.. Vad bör man skriva för att locka folk?
Jonas
338
25
Det bästa är väl att testa sig fram. Kör en vecka med ett budskap och sen ett nytt veckan därpå. Kanske: [i]Dags för ny hemsida? Vi skapar hemsidor för alla företag och privatpersoner till ett pris du har råd med.[/i]
73
Dumt att facebook kräver bank uppgifter även fast man ska annonsera med kampanjkoden.. ----------- Har funderat lite på att man borde leta upp nystartade företag och jag hittade massa via nätet.. Men inte en enda mail adress att kunna maila lite information till, utan bara telefon-nr och jag är verkligen inte en sådan person som säljer via telefon :( Svår marknadsföring detta!
Jonas
338
25
Hej! Jag driver en webbyrå och hjälper nystartade företag med sin marknadsföring på internet. Jag skapar även hemsidor som ger fler kunder. Skulle det vara ok om jag mejlade dig lite information om vad vi kan göra för ditt företag? Nej - ok, tack för din tid. Ja - vilken mailadress kan jag skicka till? Ni förbinder er självklart inte till något. Ha en bra dag!
73
Hej! Ja skicka till [email protected] // J
Jonas
338
25
Jag var otydlig. Det var tänkt som ett säljmanus :) Alltid ovant att börja sälja över telefon men det är en sak som skiljer agnarna från vetet.
5
Någon skrev tidigare att man skulle som nybörjare marknadsföra sig lokalt till en början. Detta är något jag själv anser är väldigt bra. Eftersom du har en stram budget kan du börja med att trycka upp lite reklamblad och gå till varje butik, förening och industri som finns i din omgivning för att visa att du finns. På detta sätt kan man få många kunder som inte tänkt tanken på att skaffa hemsida. Kunder kommer välja dig eftersom du finns nära tillhands och erbjuder bra priser samt att de slipper leta efter andra företag. Du kan själv kolla på min hemsida vad flygblad kostar och jämföra mot annan marknadsföring. MVH //Lukas
Reklamplaneten Hemsida: www.reklamplaneten.se E-mail: [email protected] Tel: 072-306 28 99
73
Har funderat lite på detta och kommer fram till... Hur lätt är det tro att fånga in kunderna via att man trycker en del visitkort och går till små ny företagare, eller stora som inte har hemsida. Restauranger,godis affärer m.m och presenterar att man kan göra en hemsida till er, sin erfarenhet, ger en offert, lämnar visitkort ring om du är intresserad. Är detta något över huvudtaget någon skulle kunna tänka sig gå med på ?
Jonas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.