Vad skulle du betala för en enkel hemsida med innehåll?

31
3
Har fått i uppdrag av ett litet företag att göra deras hemsida. Det handlar om att göra den i webbeditorn på webbhotellet, ca 4-5 sidor/flikar (ungefär som min egen) och fylla den med innehåll (texter, bilder mm)

Mitt stora problem är vad jag ska ta för pris, jag har inte gjort detta för någon kund tidigare. Det är ju inget avancerat alls utan mest en snygg och enkel design på sidan plus information om företaget, kontaktuppgifter o dyl.

Vad skulle du vara beredd på att betala för denna tjänst?
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
80
Priser från 2990kr plus moms är en bra grund beroende på hur mycket arbete du behöver lägga ner osv..
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
207
3
Du får även ta ställning till om du ska debitera timpris eller om du ska ha ett s k paketpris. Riktmärke per timme är från 175kr/tim, men då är det ganska underbetalt.
31
3
175 kr/h känns väldigt lågt. Har enskild firma och betalar ju ca hälften av mina inkomster i egenavgifter och skatt. Jag är mer intresserad av att ge ett paketpris för att kunna lämna en korrekt offert innan jag börjar med jobbet.
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
207
3
Ja det är väldigt lågt, normalt är från minst/-eller omkring tre, fyrahundra - men någonstans måste man börja. dock är summorna relativt låga ändå. Men jag ser det lite som så här att ska man manuellt och helt och hållet skapa en korrekt och vettig webbplats så bör man minst räkna med 100 timmar -vilket ger 17.500SEK beräknat på 175kr/tim. Kolla barommetern för din typ av tjänst och anpassa efter den. Om vi då räknar på ett paketpris á 3 000SEK så blir det ju inte mycket till brödfödan. Om vi räknar på 2v så blir det 1 500sek/v Beräknat på antal timmar: 3000/80(2v)= 37,5sek/tim ex. moms. En regel säger färre uppdrag bättre pris, mer uppdrag höjning i pris..... Men sätta en bra prisbild vad gäller timmer eller för paket är jättesvårt. Så spåna lite på lönebarometrar, och anpassa till ditt kunnande, men lägg dig lite billigare till en början, men var relativ. När fler och fler uppdrag strömmar in så höjer du dina priser.
31
3
Jag tror inte att det tar mig 100 timmar att göra en enkel sajt med 4-5 sidor. Det handlar mer om att göra ett "avancerat visitkort" med presentation, bilder och kontaktuppgifter + lite övrig info. Är 4500 + moms ett rimligt pris? Det är ju inte bara design utan texter också...
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
207
3
Beror ju lite på hur pass avancerad den är i kod, struktur osv. Om priset är rimligt eller inte beror på antalet timmar och vad du verkligen levererar, men priset är bra. Ok, låt säga att du gör arbetet på 10 timmar, då har du ett arvode på 450sek/tim vilket är ganska normalt. Men räknar vi i stället på timpris så blir det genast lite annorlunda. Panorera att du gör klart sidan på en normal arbetsvecka(fem dagar, 40timmar) för 4500sek ex. moms. 4500/40 = 112.5sek/tim ex. moms Har du kollat närmare på någon lönebarometer eller statistik för denna typ av tjänst? - Beräkna annars utifrån en sådan info. En annan fråga som slår mig är textningen, har du tänkt ta betalt per ord och kanske sätta pris baserat på LIX-metoden där långa ord kostar några ören mer etc? T ex från 0,38öre - 3sek/ord ex. moms förekommer.
31
3
Som jag skrev i mitt första inlägg så är hemisdan inte alls avancerad och den ska inte kodas utan göras i webbhotellets eget verktyg. Jag tänker mig ett paketpris för hela sidan inkl innehåll så pris per ord är inte aktuellt. Det jag undrar är helt enkelt: vad kan ett litet, nytt företag tänkas vilja betala för denna typ av tjänst.
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
207
3
Ja det var ju helt annat, då har du ju i princip sidan klar redan, bara klicka lite här och där. Personligen tycker jag värdet i en sådan sida är lågt. Men du ska förstås ta betalt för arbetet att ta fram sidan och dess text mm. Med tanken på hur sidan ska göras så kanske den inte är mer värd än 1.350sek(beräknat på 450kr/tim)räknande på 3 timmar, vilket borde räcka för upplägget och skapande av strukturen för webbsidan. Uppe på det ska du arbeta med text och ha lite lön. Säg av vi har 1000 ord total beräknat på 0,38öre till 3 kronor: vilket ger 456sek vid 0.38öre/ord eller 3000sek vid 3kr/ord. Totalt: 1806sek eller 4350sek ex. moms Så din prisbild är bra och ganska relativ.
80
Du får tänka på om kunden har pengar också så sätt.. Ibland är det bättre med en affär även om priset blir lite lägre.. Jag hade nog tagit 2590kr plus moms om jag hade kunnat göra jobbet inom max en dag i detta läget.. Som sagt ibland viktigare att binda kontakter och nya kunder än att försöka pressa på pengar och sen kanske förlora kunden.. 1 glad kund pratar med en annan person som kan bli en glad kund. 1 sur kund pratar med 3 andra personer som garanterat aldrig kommer använda dig :).
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
50
1
Jag tycker 4500kr låter rimligt, kanske 3995kr, det ser betydligt lägre ut. Jag tror att det finns en risk med att lägga sig för lågt. Gör du det här jobbet för 200kr/tim så kommer kunden inte att tycka att det är ok om du tar 500kr/tim nästa gång. Plus att dom rekommendationer du får genom kunden kommer att inkludera det låga priset. Lägger man sig lågt ska man nog vara tydlig med att kunden har fått en rabatt. Bättre då att ta normalt betalt. Då har du också utrymme att lägga lite extra tid på projektet och se till att göra ett riktigt bra jobb som får kunden att rekommendera dig för att du är så bra, inte för att du är billig.
31
3
Tack för era svar. Det får blir ett paketpris runt 3000-3500 skulle jag tro. Vill inte lägga mig varken för högt eller för lågt. Fast, som sagt, hellre ett för lågt pris och en nöjd kund som kanske leder till fler jobb än tvärtom :)
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
207
3
Det låter som ett klokt beslut, lycka till! ;-) Trevlig helg!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.