Svårt att lita på Adwords & Facebook

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 350
Tack mottaget: 28
Den som väljer att lägga annonsbudget
på klickannonsering på t.ex.
Adwords eller facebook-annonsering
skall nog satsa extra krut på
att kontrollera kvalitén och framförallt
frekvensen på klick och visningar.

Mer än hälften av pengarna i sjön.
Så lite som mindre än hälften av alla klick
som du betalar för tycks komma från verkliga människor.
Det mesta är värdelös trafik från robotar.
Att det t.ex. går att köpa 5000 facebook-likes
för 35-40 spänn borde ju vara bevis nog.

Medskyldiga till skojjeriet?
Är det någon som hört de stora annonsnätverken
eller medieföretagen för den delen berätta
att mer än 60 % av alla klick och all trafik
som du kommer att få är ren bluff när ni köper annonser?

Farligast ute är du om du låter någon annan part
än du själv sköta din klickannonsering.

Den som försöker sälja in sådant till dig måste
kunna berätta för dig om riskerna ; hur stora de
är och var de är mest förekommande.

CPC och CPI är farliga saker och opålitligare
än tidningsannonsering och direktmarknadsföring och direktreklam
Redaktuellt
Inlägg: 1353
Tack mottaget: 187
#36200
När jag frågade en Google-säljare om det inte kan bli så att en massa klickar på min annons utan att ha nån mening med det, så var han helt oförstående.. *varför skulle nån göra det?*

Men jag undrar jag.. tror inte jag var så fel ute med frågan.
Inlägg: 207
Tack mottaget: 3
#36204
Förstår heller inte frågan/scenariot riktigt..,du menar att annonsen inte är "relativ" i förhållande till din sajt?
-Eller kan du utveckla frågan ytterligare?
Inlägg: 350
Tack mottaget: 28
#36205
Det handlar om Click fraud
som minskar värdet av din digitala annonsering

Bluff-klick helt enkelt som kommer från antingen kriminella Bot-nätverk
som t.ex vill utöva utpressning/sälja beskydd till stora annonsörer.
Eller konkurrenter som på ett effektivt sätt vill urvattna en kollegas
adwords-investering.

De som säljer media vet.
Det här är kända fenomen många år tillbaka men vare sig mediebyråer,
mediebolag eller annonsnätverken tycks vilja angripa problemet
eller berätta för oss reklamköpare om den uppenbara risken;
-mer än 60 % av min investering kan försvinna p.g.a. okynnesklick,
konkurrentatacker eller rena brotts-syndikat.
Redaktuellt
Inlägg: 536
Tack mottaget: 85
#36206
Intressant!
Ganska dålig stil av säljare att inte berätta om vilka problem som finns. Men det är väl som samhället i stort att det blir fulare och fulare metoder.

Finns det något sätt att skydda sig mot detta?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Inlägg: 1353
Tack mottaget: 187
#36207
Att strunta i det 🙂

Kostnader som man har dålig kontroll över, ska man vara försiktig att dra på sig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.