Utbetalning av provision till säljare

5
5
Hej

Har tänkt anställa några provisionsavlönade försäljare.
Produkten som ska säljas har en årsavgift som kan betalas antingen på årsbasis eller på månadsbasis.

Har lite betänkligheter för hur provisionsutbetalningen ska se ut om kunden binder upp sig på ett år och väljer att betala månadsvis, ska säljaren då få ut all provision för hela året vid slutet av månaden då kunden värvades eller brukar man betala säljaren månadsvis provision allt eftersom pengarna kommer in från kunden?

Om man betalar ut hela året direkt så kan man ju få problem med likviditeten.

Vore tacksam om någon som varit i liknande situation hade något tips att dela.
338
25
Man brukar ge allt direkt. Det går ju att ge kunden en fördel att betala direkt. Många företag vill dessutom slippa månadsfaktura så är beloppen inte stora kommer säkert flest välja det. Många tjänster erbjuder bara månadsdragning vilket är störande.
4
1
Vet inte hur andra gör men vi på webdesignit.se gör såhär. OBS lite olika beroende på bransch: 1. Räkna ut lönen baserat på bruttointjäningen hos säljaren, ge säljaren en viss procent av detta. 2. Skapa en transparent provisionsmodell så att man kan spåra provisionen/intjäningen krona för krona. 3. Lägg in andra bidragande faktorer till löneutbetalning, ex är det mycket returer ska detta sänka lön, får ni dåliga omdömen (som kan härledas till säljet) sänk provision, gör inte andra uppgifter som tilldelats osv. 4. Betala ut lönen i efterskott så att 14 dagar har passerat (privatkonsumentmarknaden). 5. Täckningsbidrag TB,baserar du på (utpriset till kund)- (inpriset, med alla kostnader att producera)=TB. 6. Betala ut lönen. P.s. Se till att dina säljare får så mycket säljtid som möjligt. Mitt argument när jag får frågan om "men hallå vad är grundlönen så låg för eller liknande brukar vara: - jag jobbar själv på 100% provision och har gjort så sedan flera år tillbaka. Om jag klarar det så bör du klara det. Med andra ord kräv bara av andra vad du klarat av och bevisat själv. Lycka till det kommer gå fint! PM går bra/ David

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.