Livsmedelsföretag - prissättning och försäljning,

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 3
Hej!

Jag planerar att starta ett företag som producerar livsmedel. Jag har några frågor som jag behöver svar på för att kunna färdigställa min affärsplan och budget.

Hur beräknar jag mitt försäljningspris till återförsäljare, grossist och slutkund?

Hur prissätter jag samma produkter i en eventuell egen webbshop?

Är det återförsäljaren/grossisten som betalar frakten?

Hur får man sina produkter inköpta av de stora matkedjorna?

/Filijoxan 🙂
Inlägg: 338
Tack mottaget: 19
#37815
Här kommer några tips från mig.

Hur beräknar jag mitt försäljningspris till återförsäljare, grossist och slutkund?

Kolla över dessa artiklar och kanske kan kalkylatorn hjälpa dig.
http://www.foretagande.se/forsaljning/sa-satter-du-ratt-pris/
http://www.foretagande.se/prissattning-och-produktprofil/
https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-ditt-pris

Hur prissätter jag samma produkter i en eventuell egen webbshop?

Jag hade tagit fram ett rekommenderat pris och kört det i egen butik. Alt som många gör är att inte sälja själv utan bara använda sig av återförsäljare.

Är det återförsäljaren/grossisten som betalar frakten?

Ja det är väl normalt att beställaren står för frakt men det är ju en förhandlingsfråga med.

Hur får man sina produkter inköpta av de stora matkedjorna?

Kontakta dem 🙂 Brukar finnas produktansvariga. ring dem först och fråga om du får skicka samples och följ sedan upp med ett samtal. Ännu bättre om ni kan träffas så du kan köra en presentation. Ihärdighet behövs säkert här då många försöker komma ut med produkten på hyllorna. vet inte vad du ska producera men hitta din nisch - kanske passar bättre med e-butiker för din produkt.

Fler tips från äldre inlägg här
Inlägg: 3
#37819
Tack för ett jättebra och informativt svar, Jan-E O!

Det finns dock en detalj som jag inte lyckas få reda på.

Om jag går baklänges för att beräkna prissättning, hur ska jag kunna veta vilket utpris återförsäljaren sätter?

Ponera att mina konkurrenter har en liknande produkt som i butik säljs för 100 kr. Om jag då vill att min produkt ska säljas för 95 kr för att ha en chans att konkurrera, hur ska jag då veta vilket pris jag ska erbjuda ÅF?

Jag vill helt sonika kontrollera pris till slutkund i min prissättning till grossist /ÅF.
Inlägg: 1351
Tack mottaget: 187
#37820
Det är inte helt säkert att det är en bra modell att du går in till en ÅF och säger *Hej, jag heter Filijoxan, och vill bestämma utpriset på produkterna till era kunder* 🙂
Det kan man möjligen göra om man heter Felix eller Findus.

Oftast går det dock att föra en diskussion. Om du exempelvis besöker närmsta Ica-handlare och pratar med inköpsansvarig för den typ av produkt du vill sälja, så får ni sitta ner en stund och prata om vilka värden just din produkt har, och var den bör hamna prismässigt.. Man jämför med andra grejer dom har av samma typ och kommer fram till en lagom nivå, som gör att den säljer.
Sen drar du av butikens påslag, och då ser du vad du kan få för pris. Kan du producera för det, så är det bara att köra.
Kan du inte producera för det priset, så får du fundera på vad som är fel, och om det går att åtgärda.

Dom andra kedjorna, som Coop, Willys etc är svårare att hantera eftersom man där måste fixa ett avtal centralt.
En Ica-handlare äger ju sin butik själv och säljer det den vill.

Tre saker tycker jag man ska tänka på om det ska bli nåt av det hela.

1. Var realistisk när det gäller priset. Konkurrensen är hård, och det finns ofta andra produkter som är likvärdiga. Man måste vara självkritisk och fundera över om man verkligen producerar på ett effektivt sätt.
Det är inte kundens problem om du har en dyr produktion.

2. Var ödmjuk inför möjligheten att sälja via en större affär, och tro inte att dom skinnar dig i onödan. Dels är påslagen på många livsmedel väldigt små. Ofta mellan 10-20%. Och dels får du möjligheten att exponera dina grejer för kanske 10 000 besökare per dag.
En stor livsmedelsbutik tjänar inte pengar genom att sälja 50 liter mjölk med 40 % marginal, utan dom tjänar genom att sälja 1000 liter med 10% marginal.

3. Se till att du kan leverera en jämn kvalitet året runt.
Inlägg: 3
#37865
Tack för jättebra input Ingvar!! 🙂

Jag har kommit lite längre på väg nu i mitt planerande men det kommer upp frågor hela tiden. Det går ju att läsa sig till information i all evinnerlighet men jag vill gärna ha råd från er som har erfarenhet från branschen.


Jag skulle gärna ta emot tips på hur jag som leverantör bör göra när jag står för frakten. Har man fördelaktligen ett avtal med t.ex. DHL som sköter all min frakt, även frys- och kylvaror?

Hur bör jag tänka kring livsmedelsförpackningar och etiketter?
Material
Standardförpackningar eller egen design
Import för lägre kostnader
Miljö
Eko


Vet ni om man måste gå en utbildning specifik för t.ex. Coop och ICA, och eller erhålla ett certifikat för att vara godkänd leverantör?

Enligt livsmedelsinspektören i min kommun så kan jag tillverka produkterna i mitt eget kök och det är inte krav på utbildning av livsmedelshygien och HACCP så till vida att jag kan påvisa att jag besitter kunskaperna och följer alla regler och lagar.
Det låter ju toppen ur ett ekonomiskt perspektiv för min del MEN hur ser en grossist eller ÅF på de aspekterna?

Bör jag satsa stort och högt redan från början och försöka få investerare eller är det bättre att börja på liten skala, (tillverkning i eget kök, enskild firma) och se om det överhuvudtaget går att få den här båten att flyta?

Är det värt att registrera ett varumärke hos PRV?


Hoppas ni vill ge mig lite kloka tips! 🙂

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.