Startsida

Marknadsföra ett företag (BTB)

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 4
Hejsan

Jag undrar hur man skulle på bästa sätt nå ut till andra företags kunder. Jag driver ett företag som levererar fruktkorgar till andra företag och jag undrar vilket är bästa sätt att få btb(business to business) kunder? Hur kan man nå ut till dessa viktiga chefer? Vad är bästa sättet att helt enkelt nå ut till andra företag och hur får man dessa viktiga chefers uppmärksamhet? Det som är lite frustrerande är att företaget har bra kvalité och bra priser men det känns som nya företag aldrig får chansen bevisa hur bra dem verkligen är.

Tacksam för alla svar, ha en trevlig fortsatt söndag.
Inlägg: 128
Tack mottaget: 9
#38934
Jag tycker faktiskt att facebook ADS kan vara bra sätt att nå ut till nya kunder.
Då kan du t.ex sätta ett geografiskt område som annonsen ska visas för.
Sen att annonsen inte bara visas för chefer kan ju vara en fördel, för då kanske de anställda lägger fram önskemål om fruktkorgar...
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se
Inlägg: 4
#38942
ja de ska jag tänka på. tack så mycket
Inlägg: 360
Tack mottaget: 28
#38976
[color=#0000bb]Det som är lite frustrerande är att företaget har bra kvalité och bra priser men det känns som nya företag aldrig får chansen bevisa hur bra dem verkligen är.[/color]

-Ja det här är ju den klassiska säljsituationen.
De flesta av [color=#0000ff]kundämnena[/color] har ju en bra relation
med sin leverantör. Där har du inte stor chans.
Varför skulle jag bryta en affärsrelation om jag är
nöjd med min samarbetspartner

Men i gruppen prenumeranter av fruktkorgar
finns det alltid några- kanske 10 % - som just nu
av någon anledning är mer eller mindre missnöjda
med sin leverantör.
Där har du dina [color=#0000ff]kundämnen[/color] som du skall fövandla
till [color=#0000ff]prospects[/color] och som skall bli dina [color=#0000ff]kunder[/color].

Försök inte spela ut pris-kortet. meningslöst.
-Det är inte priset som är huvudanledning till
att man gör en köp.

Ta en liten geografisk sektor i taget. ett industriområdet
t.ex. eller ett affärskvarter.
gör en marknadsundersökning.
Posta en enkät-eller åk dit och dela ut lappar/bilder.

Fråga företagen vad de önskar mest av en fruktkorg.
Hur de vill att den helst skall vara sammansatt.
Fråga vad de tycker är bra med den de har- om de har någon-
och vad de tycker kunde vara bättre.
Lova ut en fruktkorg till alla som svarar.
Där kommer du att hitta prospects.
Öppna för påverkan.- starta köp/sälj-processen! Några blir kunder.
Lycka till!
Imre
redaktuellt.n.nu
Redaktuellt
Inlägg: 11
#40068
Hur jobbar du med att synas och marknadsföra dig till dina målkunder? Är det enkelt att hitta information om er och referera till?

Precis som Imre sa så är det klassika säljsituationer du nämner men samtidigt handlar det om att skapa värde till både kunder och dina prospekts innan du börjat ta betalt av dem.

Sprid kundskap via blog/hemsida/social om vad för föredelar det kan ge en arbetsplats och dess personal att ha kvalité frukt på jobbet.

Beskriv skillnaderna med en lokal parterner inom fruktkorgar som kan aggera direkt och på kort tid vid behov eller problem.

Syns du på lokala event, marknader, företagsträffar?

Det går att göra otroligt mycket och skapa ett värde samt information och kunskap som gör själva säljprocessen enklare.
Hur arbetar du med att nå ut till företagen idag? Enbart telefonförsäljning eller har ni någon marknadsföring som ni skickar ut inför era telefonkampanjer?

Har ni en hemsida idag samt sociala medier?

Personligen skulle jag nog åka ut till 20 företag som jag har som drömkunder med en miniversion på en fruktkorg och bjuda på i utbyte för en 15 minuters kaffe och lite fruktsnack.
Skicka ut e-post till kanske 200 företag som är inom din sweet spot och be om att få komma ut och bjuda på lite frukt så får du säkert komma ut till ett 20 tal företag för den där kaffen och möjligheten att sitta ner och prata med dom om deras fruktkorgare.
Va där lyhörd på vad dom gillar och inte gillar med det upplägg idag och återkom sedan med ditt egna finslipade förslag.
Jonathan Autogrowth
#40628
Bra blogginlägg på ämnet: https://www.salestailor.se/post/s%C3%A4lj-digitalt-eller-d%C3%B6-ut
Ville Hemstrand - Salestailor Sweden AB
#40729
Hej Sobhi Ibrahim!

Har genom åren jobbat med Fruktbudet i Norden AB med just att nå ut till nya kunder (företag).

Marknaden för just fruktkorgar och frukt på jobbet har ökat markant jämfört med för 10 år sedan. Det har även konkurrensen.

Nu vet jag inte i vilken region du planerar att vara aktiv med dina tjänster men oavsett detta så rekommenderar jag dig varmt att göra en konkurrensanalys, intervjua företag, inköp osv för att på så vis få info om vad de tycker är viktigt.

Priset är återigen inte viktigt. Det som spelar roll är din service, miljöpolicy etc etc... Vilket kan sammanfattas med ditt varumärke och det som ditt företag står för.

[color=#ff0044]Skrev för ett par månader sedan en artikel om just varumärkesbyggande och marknadsstrategi som du kan läs här om du du har ett par minuter över.[/color]


Lycka till med dina affärer!
Christian Svensson // Webbstrateg // Kursledare // www.digitaldivision.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.