Trading

2
Hej!
Har ett företag där jag fått förfrågning från utlandet där min kontakt önskar köpa vissa svenska produkter. Alltså, jag bara förmedlar ordern och varan skickas direkt från tillverkaren till kunden. Tacksam för tips om hur man brukar ta betalt i sådana fall. Det handlar om ganska mycket pengar som mitt företag inte kan hantera. Gör man upp med köparen i förväg om en viss procent på fakturan eller gör man upp med leverantören? Har också omvända förfrågningar, d.v.s. köparen finns i Sverige och leverantören i utlandet. Eftersom man bara förmedlar affären är det ju lätt att bli lurad. Eller skall man ta ordern i egen regi på något sätt och beställa från tillverkaren? Tacksam för alla synpunkter.
5
Hej Bosse En viss procent i förväg är väl rimligt. Tills förtroende skapas? (Om samma kund) Du skall även prata med banken angående att använda REMBURS. Där banken agerar som säkerhet för beloppet. Det kostar, men det är det kanske värt om det gäller stora belopp samt för att minska risken. Sådana avtal anses också som standardavtal internationellt. T ex som Inco-terms gör för frakter. Vore roligt om du berättar like kring vad du gör. Jag är nyfiken på vad du gör för dealar
2
Hej Per Jovisst skall man ta procent, men skall man ta från leverantören eller köparen? Finns det någon tumregel i branschen hur stor procenten brukar vara? Beror förstås på storleken på affären men några tumregler kanske det finns ändå. I några fall gäller det att introducera en tillverkare för en köpare vilket sedan kan leda till en affär eller återkommande. Har drivit affärsverksamhet tidigare men inga förmedlingsaffärer som agent. Är pensionerad men får då och då förfrågningar från mina gamla kontakter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.