Varför ta mer för företag än privatpersoner? Fakturering

Anonym
Hej!

Jag måste missa något...
Varför tar man mer när man fakturerar företag än privatpersoner? Jag driver exempelvis företag inom städ och ser att mina konkurrenter tar mer mot företag än privatpersoner för samma tjänst. Låt säga att priser är 200 kronor ink moms/timmen. Då tar de 100 kronor efter RUT till privatpersoner. Men istället för att ta 200 kronor (och slå på rut som företag ej kan dra av) så fakturerar de 350 kronor ink moms i timmen till företagen. Vad missar jag? Jag tänker att det borde vara fördelaktigt ur konkurrenssynpunkt att ta samma pris som man tar mot privatpersoner (i det här fallet 200 kronor i timmen ink moms) när omkostnaderna är detsamma? Vad missar jag som mina konkurrenter tänker på men inte jag? Någonting ur ekonomisk synpunkt?

Tacksam för snabbt svar då jag ska lämna offert snart.
1472
246
Momsen läggs ju i stort sett alltid på, eftersom dom vet att kunden sen får dra av momsen om den är ett företag. Privatpersoner anses nog rent allmänt även lite mer priskänsliga. Jämför med exempelvis Telia. Det är betydligt billigare att skaffa en mobiltelefon privat, än att använda sig av nån företagstjänst, typ 'jobbmobil'.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.