Hur säljer man till butiker?

3
Hej alla!

Jag driver sedan några månader tillbaka en webbshop som går bra och jag har försäljning över förväntan - men nu vill jag undersöka att sälja min produkt direkt till butiker och cafeer/restauranger för att komma upp i volym (företaget säljer en glutenfri mjölmix).

Någon som har erfarenheter eller tips kring detta? Vad är bästa sättet att gå tillväga, och vad ska man INTE göra? Gå direkt till butikerna och helt enkelt presentera produkten? Ringa? Maila? Mässor?

Ute efter tips och ideer samt om någon har erfarenhet av något liknande.

Tack på förhand för tips 🙂
Tobias
102
22
Jag har vänner som säljer en dryck (namn kommer jag inte ihåg nu faktiskt) men de gick rakt till butikscheferna på ICA och frågade och jag tror att ett tiotal olika butiker i stockholmsområdet tog in produkten.
3
Okej, rakt och 2nkelt alltså :)
36
3
Håller med Daniel, gå på butikscheferna direkt eftersom du kan påvisa att du säljer bra idag redan. I ett senare skede när du fått in 5-10 ställen som säljer bra kan du gå upp ett snäpp och ge dig på inköpare på riksplan i olika kedjor.
3
Tack för tips! Butikschefer avgör alltså helt själva vad de tar in i sin butik? Har ni någon aning om vilka marginaler butiker vill ha? Självklart är det väl olika men om det finns några riktlinjer typ..
102
22
Ja - till viss del. ICA måste givetvis sälja sitt egna sortiment och antagligen en hel del annat också men sedan finns det utrymme för variationer. Den marginal som jag hörde om var 30-60% på en produkt som kostade runt 18kr för konsument, dvs 7-11kr ungefär. Som jag förstod det så köpte dock affären allt på en gång och i det här fallet sålde slut på det otroligt fort.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.