Google annonsering/Google adwords, hur fungerar detta?

9
Jag skulle vilja marknadsföra mitt företag via Google adwords/annonsering och undrar hur detta fungerar? Kan någon förklara på ett enkelt sätt?

Väljer man sökord som när folk söker på Google inom ett visst område då kommer upp?

Kostar det pengar? Hur fungerar det om man endast betalar vid klick?

Är detta effektivt sätt att marknadsföra ett företag med hushållsnära tjänster såsom städ?
822
48
[quote="Sofia Yeyey" post=62546]Väljer man sökord som när folk söker på Google inom ett visst område då kommer upp?[/quote] Ja det stämmer, du väljer de ord du vill synas på. [quote]Kostar det pengar? Hur fungerar det om man endast betalar vid klick?[/quote] Ja det kostar pengar beroende på hur utsatta orden är, alltså hur många andra som också vill köpa samma ord. Men du kan minska kostnaden genom att bara rikta dig exempelvis mot din lokala marknad nära dig och även genom att tänka till på ordval och hur dessa kan böjas och även felstavas. T ex "flyttstäd", "flyttstäda", "flyttstädning", flytstäd, etc. Använd många olika ord - du kan lista hur många som helst, sen kan du välja hur mycket du max vill buda på ett ord och även sätta en max budget/månad så du har koll på kostnaderna. [quote]Är detta effektivt sätt att marknadsföra ett företag med hushållsnära tjänster såsom städ?[/quote] Ja det tror jag skulle fungera bra.
4
[quote="Sofia Yeyey" post=62546]Jag skulle vilja marknadsföra mitt företag via Google adwords/annonsering och undrar hur detta fungerar? Kan någon förklara på ett enkelt sätt?[/quote] Svaret beror på vilken bransch du befinner dig i, din budget och livstidsvärdet för en kund. Här kommer ett försök till enkel men övergripande förklaring. ;) Det är superviktigt att du analyserar och drar fram lite statistik på dina kunder, deras värde och konverteringsgrad på hemsidan innan du börjar med annonsering. Ju högre livstidsvärde en kund har, desto lättare blir det att lyckas med annonsering på Google. Säg att av 100 personer som kommer in på er hemsida, blir 2 av dessa kunder hos er. Ponera att varje kund har ett livstidsvärde på 4 000 kr. Så lyckas ni få in 100 personer på hemsidan, kan ni fakturera 8 000 kr (2 kunder x 4 000 kr). Men hur mycket kostar det att få in 100 personer på hemsidan då? Det kan vi beräkna genom att kolla på kostnaden per klick. Låt oss säga att sökordet vi budar på kostar 50 kr per klick, då måste vi alltså betala 5 000 kr för att in få 100 personer (50 kr x 100 klick) Med den beräkningen kan vi nu grovt beräkna hur mycket vi skulle tjäna på annonser. Vi betalar 5 000 kr för att 100 personer kommer in på hemsidan, 2 av dessa blir kunder vilket resulterar i att ni fakturerar för 8 000 kr. Ni tjänar alltså 3 000 kr efter annonskostnaderna. Sen måste man såklart dra av för material och personal, vinsten kan bli så liten som 1 000 kr. Troligtvis låter allt det här inte lika enkelt som det gör i mitt huvud, men det är också varför så många misslyckas med Google Ads. Det är så mycket mer än att bara lägga in några sökord och trycka på start. [quote]Väljer man sökord som när folk söker på Google inom ett visst område då kommer upp?[/quote] Japp. Området kan du välja fritt, du kan välja hela världen, endast en stad eller till och med en liten ort. Ju specifikare område, desto mindre personer når man till. [quote]Kostar det pengar? Hur fungerar det om man endast betalar vid klick?[/quote] Det kostar, om det blir dyrt eller ej beror till stor del på hur du utformar annonskampanjen. Att betala per klick betyder att du betalar en vissa summa varje gång någon klickar på din annons. Summan man betalar varierar beroende på sökord. [quote]Är detta effektivt sätt att marknadsföra ett företag med hushållsnära tjänster såsom städ?[/quote] Ja, absolut. Men då gäller det att man har gjort upp en solid plan innan man drar igång. Som jag skrev innan, det är mer komplicerat än vad många vill tro.
https://mizific.com - Webbyrå I Stockholm

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.