Hur marknadsföra ny butik?

36
Jag har äntligen tagit steget och startat aktiebolag och köpt en butik i centrala Göteborg. Jag får tillträde till den den 1 december och hoppas kunna öppna 2 december. Vill inte gärna förlora för mycket av julhandeln.

Nu är frågan. Hur skulle ni göra för att marknadsföra butiken? Väldigt många butiker annonserar ju i dagspress, för min del Göteborgs Posten. Det är ju relativt dyrt och jag vet inte vilket genomslag det får. Har också haft funderingar på DR. Eventuellt genom att skicka med en liten chokladbit i varje brev.

Alla idéer tas tacksamt emot. 🙂
822
48
Jag hade kontaktat tidningar och bett dem göra ett reportage om din nya butik. Jag vet inte om det är inom samma område som din hemsida men kanske kan du då samtidigt knåpa ihop några tips till läsarna så de känner att de får något av värde redan innan de besöker butiken.[br][br]Här kan du läsa flera andra bra sätt att marknadsföra din butik - [url=http://www.foretagande.se/Forsaljning-och-Marknadsforing/Marknadskommunikation-att-lova-stort-och-halla-storre.html]Marknadskommunikation- att lova stort och hålla större![/url]
305
2
Håller med Patrik...gör ett litet knyte med uppvaktningsprylar och skicka till den på GP som verkar mest lämplig (vet inte om detta räknas som muta men...). Skriv vad idén är och att du gärna skulle vilja att de kom och hälsade på, att du är kvinna och har en speciell idé gör nog att de nappar fort.[br][br]Eller också kan du skicka ett uppvaktningspaket till någon tjej på GP från en annan anställd (kille) på GP :) Bidra till lite kärlek på jobbet (hehehe).
28
Hej Anna. Jag skulle kunna hjälpa dig att skapa en marknadsföringsplan om du skulle vilja. Mina affärspartners har 2 veckor ledigt men jag är inte så mycket för att ha "ledigt" :blink[br]Skicka gärna PM om du skulle vara intresserad.[br][br]Som sagt vill bara ha något att göra så det är inte betalt arbete vi pratar om, utan välvilja. [br][br]Lycka till!
822
48
[quote author=nordstrom link=topic=4345.msg21071#msg21071 date=1224059286][br]Hej Anna. Jag skulle kunna hjälpa dig att skapa en marknadsföringsplan om du skulle vilja. Mina affärspartners har 2 veckor ledigt men jag är inte så mycket för att ha "ledigt" :blink[br]Skicka gärna PM om du skulle vara intresserad.[br][br]Som sagt vill bara ha något att göra så det är inte betalt arbete vi pratar om, utan välvilja. [br][br]Lycka till! [br][/quote][br][br]Hej Nordstrom![br][br]Roligt att du vill hjälpa till. Dela gärna med er av kunskapen och tipsen om/när ni kommer fram till något!  [br]Fler kan ha stor nytta av det. :nicka[br][br]Mvh Patrik
28
Ska försöka dela med mig av så mycket som möjligt, ska läsa igenom alla "topic" och se om det finns något jag kan hjälpa till med. PS hur fungerar det med PM?
822
48
Man måste ha postat 5 inlägg innan man kan skicka PM pga spam-risken.
2360
37
Du har en bra idé, men ganska snart kanske du utvecklar det  hela motsatta könet också?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
45
[quote [email protected] link=topic=4345.msg20594#msg20594 date=1222694825][br]Jag har äntligen tagit steget och startat aktiebolag och köpt en butik i centrala Göteborg. Jag får tillträde till den den 1 december och hoppas kunna öppna 2 december. Vill inte gärna förlora för mycket av julhandeln.[br][br]Nu är frågan. Hur skulle ni göra för att marknadsföra butiken? Väldigt många butiker annonserar ju i dagspress, för min del Göteborgs Posten. Det är ju relativt dyrt och jag vet inte vilket genomslag det får. Har också haft funderingar på DR. Eventuellt genom att skicka med en liten chokladbit i varje brev.[br][br]Alla idéer tas tacksamt emot. :)[br][/quote][br][br][br]Något som jag alltid har sagt åt våra kunder och som nästa alltid funkar är det simpla "tävlingen" [br][br]1. Du letar upp en produkt som du vet många vill ha. Den kostar kanske 1000 kr. [br]2. Du startar en tävling, tex, vad tycker du om vår nya sida? (eller bli medlem vi vårt nyhetsbrev) Så är du med i utlottningen av [#produkt] [br]3. Du sätter upp ett mål, tex 1000 st ska ha röstat eller 400 st ska ha blivit medlemmar i nyhetsbrevet. [br]4. Uppnår ditt mål, lägger ut vinnaren på hemsidan. [br][br]På så sätt har du fått 1000 st som sett din butik eller 400 som du kan skicka ut erbjudande till för 1000 kr... [br][br]Världen billigaste och enklaste marknadsföring som funkar i mitt tycke..=)   :bravo ;D
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
12
Vilken bra idé C4media  :bravo kommer att använda mig utav den![br]Min erfarenhet utav marknadsföring utav fysisk butik är: Radio och tidning![br]Vi försöket med flygblad, ballonger osv. men radio och tidning gav flest kunder till butiken![br]det kostar förstås men kolla ifall du kan fixa ngt avtal med de?[br]Om du gör reklam under ett år (och tro mig: det kommer att behövas!) så har du annonsen/ radio till 50 % per ggn! det är stor skillnad på priser för kunder som har avtal.[br]Kolla upp det. Sen skyltar du snyggt utanför! En stor kruka/hink med växter i, marshaller, flagga och kanske en "matta" (som tål blöta) det drar åt sig blickar![br]jag hade lång limegrön matta i våras! hahahha.......ingen missade min butik.
45
[quote author=Anya link=topic=4345.msg22306#msg22306 date=1227258097][br]Vilken bra idé C4media  :bravo kommer att använda mig utav den![br]Min erfarenhet utav marknadsföring utav fysisk butik är: Radio och tidning![br]Vi försöket med flygblad, ballonger osv. men radio och tidning gav flest kunder till butiken![br]det kostar förstås men kolla ifall du kan fixa ngt avtal med de?[br]Om du gör reklam under ett år (och tro mig: det kommer att behövas!) så har du annonsen/ radio till 50 % per ggn! det är stor skillnad på priser för kunder som har avtal.[br]Kolla upp det. Sen skyltar du snyggt utanför! En stor kruka/hink med växter i, marshaller, flagga och kanske en "matta" (som tål blöta) det drar åt sig blickar![br]jag hade lång limegrön matta i våras! hahahha.......ingen missade min butik.[br][/quote][br][br][br]Ja, alla sätt är bra förutom dom dåliga...  :D[br][br]Kul att se så mycket idéer som flödar.. :nicka
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
219
1
Jag hade också en tävling. Priset var en kaka från Postkakan.se[br]sen la jag också ut tävlingen på www.blienvinnare.se[br]Och tänk så många gottesugna personer som ville vinna. :bravo[br][br]Tänk bara på att det finns regler hur en tävling ska vara uppbygd.[br]Det viktigaste är att inget vår avgöras av "slumpen" för då är det ingen tävling utan ett lotteri.[br]Avsluta med att de ska ge en slogan eller motivering så har man sitt på det torra.
60
"[i]Jag hade också en tävling. Priset var en kaka från Postkakan.se[br]sen la jag också ut tävlingen på www.blienvinnare.se[/i]"[br][b]Hur många deltagare fick du i tävlingen?[/b][br][br]Jag har haft fototävlingar via olika bloggare där priset är Presentkort på 200:- - 500:- Kan nämna att Jag även säljer fotostudiotillbehör.[br]Antal inlämnade tävlingsbidrag (foton) har varit imellan 10-200 st beroende på vilken bloggare som har anordnat tävlingen.[br]Jag har ökat antal besökare i e-butiken via dessa tävlingar men omvandlingsprocenten är låg från bloggare.[br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.