Gnugga era geniknölar och ge mig tips på hur jag kan göra...

25
Hoppas att jag placerar det här rätt nu.. annars får ni flytta det åt mig till lämplig kategori  :vissla

Jag är ev på g med att försöka använda mig av en återförsäljare men är inte riktigt på det klara med hur det skulle kunna se ut så nu ber jag er om hjälp.

Så här har jag tänkt det ungefär:

1. ÅF ser till att sälja ett "pkt" åt oss. För varje såld vara får ÅF en viss procent. Men vi har då som motkrav att ÅF skall sälja ett visst antal produkter per år för att få den procenten.
(Frågeställning:  I vårt fall måste ÅF samla in en viss information om kunden för att kunden skall kunna få sin produkt från oss, sen måste ÅF ge oss den informationen varpå vi levererar produkten till kunden. Hur skulle man kunna göra detta smidigast för alla parter med faktuering osv?)

2. ÅF ser till att vi får kunder genom ngn slags hänvisning till oss, mot en viss procent. Då är det vi som samlar in kundens information, fakturerar och levererar.
(frågeställning: Är detta något som överhuvudtaget skulle kunna fungera? hur vet man att kunden kommer ifrån ÅF´s hänvisning osv)

3. Om man som i vårt fall även har direktförsäljning till kunder, påverkar det hur vi bör se på det här med återförsäljare? Är man som ÅF överhuvudtaget intresserad då? Går det att kombinera på ett smidigt sätt?

Hoppas att någon har lust att lägga een eller fler tankar om detta  :roll:
1165
Vi  börjar med tredje punkten. Det är egentligen bara intressant för ÅF att arbeta med er om förtjänsten är mycket god, och ni aldrig försöker ta en kund för dem genom att prisa ned sig eller liknande. [br][br]Av de övriga alternativen är det första lättast att jobba med. ÅF ger er allt som behövs, mission accomplished, här är belöningen. Naturligtvis måste ersättningen ligga i nivå med arbetsinsatsen som behövs.[br][br]För att locka ÅF att satsa lite mer kan man ha en trappstegsersättning med månadsvis avrapportering.[br][br]Exempel helt ur luften:[br][br]1-5 order/månad = 100kr/st[br]6-10order/månad = 115kr/st[br]10-15 order/månad = 135kr/st[br]16 eller fler/månad = 150kr/st
25
:bravo[br][br]Vad roligt att någon svarat så här mitt i "natta"  :giggle[br][br]Superbra att bolla med folk som kanske har lite mer koll på hur sånt här fungerar.[br][br]Jag tycker att vi har ett ganska bra erbjudande till ev återförsäljare som nummer ett. Men risken finns att ÅF tycker att de redan har tillräckligt med jobb och att de därför inte vill ta sig an detta. [br][br]Tanken på att skaffa sig en mindre ÅF känns som mindre lönsamt, eller?[br][br]Vad brukar ÅF vilja skriva i sina avtal?[br]Något speciellt annat jag bör ha i åtanke innan jag försöker "sälja in vår produkt"?[br][br]
1165
Det beror helt på hur det ser ut hos en ÅF. Är de redan ÅF för konkurrerande verksamhet till er, så vill det till att ni har en väldigt mycket bättre deal. Har de fullt upp med annat, så visa att de tjänar mer pengar på att syssla med ert istället.[br][br]Små ÅF, enskilda butiker, brukar tycka att ju mindre skrivna avtal man har, desto bättre. De jobbar med det de tjänar mest pengar på. Större ÅF, butikskedjor och liknande, brukar ibland kunna ha en närmast pinsamt lång kravlista på vad som skall in i avtalet, där kontentan är att de gör lite precis som de vill, ungefär som om ni inte hade något skriftligt avtal...  :D[br][br]Beroende på vad man skall sälja tror jag att man skall ha en mix mellan stora och små återförsäljare som kompletterar varandra. På mindre orter är måhända inte marknaden lika stor som i storstaden, men det kan vara viktigt att kunna erbjuda även människorna där sin produkt. Nästan hälften av invånarna i Sverige bor i en kommun med färre än 50.000 invånare.
305
2
En sak som jag tyckte vara störande på mitt förra jobb var det faktum att vi både sålde till slutkund OCH återförsäljare. Problemet uppstod ju då det var ÅF som köpte kanske 3 gånger per år och som inte fick någon som helst rabatt. Sedan när ÅF insåg detta, eller ännu värre, att ÅFs kund insåg detta så blev det ju kalabalik.[br][br]Så mitt tips är att antingen handla enbart med ÅF eller enbart med slutkund.[br]Alternativt som du skrev innan att du har som krav på ÅF att de ska köpa för en viss summa pengar för att få rabatten.
5
Vi säljer både till ÅF och till slutkund. Så länge ÅF tjänar tillräckligt per såld enhet så brukar det inte vara några problem.[br][br]Kan inte ÅF sälja direkt till slutkund utan att lämna några uppgifter om kunden till er? Det hade jag föredragit som ÅF om inte provisionen är väldigt bra.
25
Åh va underbart med människor som kan och som ger sin syn på det hela  :bravo[br][br]Ni kommer med jättebra inlägg, och jag är så tacksam.[br][br]Vår produkt kräver att vi får en viss information om kunden när vi tillverkar produkten.[br][br]Ett exempel (taget ur luften :giggle):[br][br]Om vi säljer tex halsband gjort på kundens namn eller tårta med kundens bild, och vi har både webshop och ÅF hur skulle det kunna se ut rent praktiskt i samarbetet med ev ÅF?[br][br]Vem skall göra vad osv för att underlätta? ÅF vill säkert oxå ha det så enkelt och lätt som möjligt när ÅF säljer åt oss. För en tårta krävs tex en bild.... för ett halsband krävs tex ett foto osv. [br][br]Hur gör vi tex med betalningar mellan ÅF, oss och kund? Hur gör vi det så enkelt för alla parter som möjligt?
305
2
Det vanligaste är väl att åf lägger en beställning hos er med leverans direkt till kund.[br]När ni skickat produkten till kunden (i neutralt emballage) så fakturerar ni ÅF som i sin tur fakturerar sin kund... så brukar det vara iaf.
25
Tack, ÅF kommer isåfall att "sälja" till butiker och butikerna kommer isåfall att behöva sälja till kund.. blir det krångligt? Tänker på alla olika led det måste gå igenom....[br][br]finns någon annan lösning?
305
2
Man skulle ju kunna skapa ett typ av skript eller liknande som ÅF får installera på sin hemsida där man kan lägga beställningar och där typ ÅFs logga finns representerad...eller något liknande. Så att dels ni får in ordrarna med rätt uppgifter och att åf inte behöver lägga ner speciellt mycket tid och kraft på uppgiftshämtande...hängde du med där!?
5
Hmmm... kan du inte skapa en låda, ett presentkort eller något liknande med en unik kod som grossist får sälja till butik som i sin tur säljer vidare till slutkund. Alternativt att du säljer till butik som säljer till slutkund.[br][br]Slutkunden har sedan rätt att mot den koden få exempelvis en tårta med bild som kunden mailar/laddar upp till dig och samtidigt anger koden?[br][br]Kan det funka? Då slipper ju mellanleden hantera kunduppgifter utan säljer bara en fysisk produkt (presentkort eller låda) och du får kontakten med slutkunden och levererar det denne har betalt för. Själv säljer du "bara" koden (eventuellt paketerad) till den som så småningom säljer vidare.
25
:-[[br][br][br]Till Claes:[br]njae... inte riktigt faktiskt.. utveckla? [br][br]P.S jag är inte blond, bara verkar som det  :giggle
305
2
Tror knappt att jag förstod mig själv...  :D[br][br]Det jag menade var att man har som en liten hemsida som man ger till varje återförsäljare. På hemsidan så finns ÅFs kontaktuppgifter och logga. ÅF visar kunden till sin minihemsida där kunden lägger ordern. Ordern går direkt till dig med uppgifter om beställningen och vilken ÅF som beställningen gått via.[br][br]Bättre förklarat?
25
:bravo *skrattar* Super!!!!!
25
Hur får jag tag på ett sånt script.. Är det ÅF som skall fixa detta eller kan jag göra det själv`?[br][br]Är det svårt`? Kanske bättre att kontakta någon som kan om sånt?
25
En fråga till  :P[br][br]Om en ÅF försöker sälja vår produkt till butiker som i sin tur skall sälja vår produkt är det inte bättre för oss om vi kontaktar butikerna själva direkt istället  ???[br][br]Eller skall vi tänka att en ÅF redan har befintligt kundregister och därför lättare kan sälja in vår produkt dit?[br][br]Nu börjar klockan bli mkt och jag känner mig snurrig  :vissla[br][br]Det vi alltså vill är att en ÅF skall sälja vår produkt till dennes redan befintliga kunder och som i sin tur skall sälja det till slutkund som beställningsvara. Och för att slutkund skall kunna köpa den här produkten så måste vi få tillgång till vissa uppgifter innan vi kan leverera den här beställningsvaran. [br][br]Nu tycker jag allt känns så krångligt igen *suckar*[br][br]
5
Självklart kan du sälja direkt till butik istället för att gå via grossist - det är en avvägning du får göra - är det värt att släppa en del vinst för att grossisten ska göra en del av jobbet?[br][br]Det viktiga jag tror du behöver tänka igenom ordentligt är OM du ska sälja både till grossist, butik och slutkund... och vilken prispolitik du i sådana fall ska ha... alla vill ha sin del av kakan och tro mig - grossisten kommer att bli sur om du säljer för billigt till butiken och butiken kommer att bli sur om du säljer för billigt till slutkund... dessutom kommer säkert en och annan butik tycka att de ska ha lika höga rabatter som en grossist för att de säljer mycket... jag sade inte att det är enkelt - kan bli en jädra soppa - men se till att tänka först OCH vara konsekvent i din prispolitik.
305
2
[quote author=Dragonessa link=topic=4599.msg22178#msg22178 date=1227041541][br]Hur får jag tag på ett sånt script.. Är det ÅF som skall fixa detta eller kan jag göra det själv`?[br][br]Är det svårt`? Kanske bättre att kontakta någon som kan om sånt?[br][/quote][br][br]Detta får du nog skapa själv och det kommer du behöva hjälp med om du inte är duktig på datorer. Sedan beror det lite på hur många produkter du har. Om du t.ex. bara har 10 olika produkter så kanske du inte behöver mer än en enda sida per återförsäljare med både produkterna och beställningsformulär på samma sida.[br][br]Sedan tycker jag som adde skrev ovan att det alltid kommer bli problem med prissättningen pga att ni säljer till alla led. Kanske ni kan göra såhär att ni har ÅF som har hand om specifika områden och om en butik ringer till er och säger att de vil handla så vidarebefordrar ni dem till den ÅF som har hand om deras område...dvs ni säljer aldrig till butiker utan endast till ÅF och slutkund.[br][br]När ni sedan har ÅF så får ni ha en ca-prislista som gäller för slutkund. En prislista som butikerna får från ÅF med rekommenderat utpris. Ett pris som ni tar på er egen webshop där alla kan handla direkt av er. Om sedan ÅF eller butiken vill ha ett pris under ca-prislistan så får de kapa sin egen vinst.[br][br]så tycker jag iaf...eller något liknande :)
1165
Glöm heller inte bort att ta höjd för olika marknadsjippon som grossister, återförsäljare och slutkunder kan tänkas vilja ha med er på.[br][br]Än är det "stora julkatalogen" där man kan få köpa en liten annons för blott 4000kr, än är det "centrummarknaden" då de vill sälja era produkter med rabatt, som ni ger dem och så är det jubiléer, förertagsgolf, säljtävlning bland de anställda, evenemang inför andra helger, nystart vid lokalbyten och en massa annat där alla ser det som självklart att ni kan droppa lite pengar ner i deras budget.[br][br]Ju fler led man säljer till, desto värre är det, är min erfarenhet. Betänk också att det kan finnas grossister som säljer till både ÅF och slutkund, och hur man skall göra med den prisbilden.[br][br]Som Adde redan skrivit tror jag att det är bäst att fundera ett par varv på hur man skall sälja.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.