Herrklädesbranchen försäljning

2
Har lite planer på att importera herrkläder (skjortor/slipsar/etc) tillverkade i Asien. Tanken är att skapa ett helt nytt märke för den europeiska marknaden och börja så smått i Sverige. Budgeten för marknadsföring och annonsering är rätt begränsad i början.

Har ganska dålig kunskap om klädbranchen så all hjälp/kontakter är av värde. Vad är mitt första steg? Måste jag ha en agent eller säljare? Måste jag ha en grossist eller säljer man till butiker direkt?
24
Kan nog vara bra att sätt in sig ganska ordentligt i just klädbranschen så du vet vilka olika kvalitéer som finns t. ex. Du måste ju känna till din produkts styrkor och svagheter och veta vilken målgrupp du säljer till. Sen måste du också komma fram med en plan på hur du ska sälja produkterna, om du tänker ha en webshop och hur du då ska marknadsföra denna. [br][br]Du kan tänka SWOT (Strenghts/Weaknesses/Opportunities/Threats) som man ofta använder när man analyserar en idé eller produkt. Alltså identifiera dina styrkor/svagheter och möjligheterna och hoten som finns. Sedan gör du en plan för hur du ska hantera detta.[br][br]Om du ska ha återförsäljare krävs ju att du inte bara själv får bra marginaler utan även ÅF. Du måste inte ha varken säljare eller agenter, du får fundera på vad du tror är bäst.[br][br]Jag själv går i tankarna att importera diverse grejer från Hong Kong och sälja till återförsäljare. Men idén har jag inte kommit så långt med än. [br][br]Kanske har du fått nån tanke om hur du ska gå vidare...[br][br]
2360
37
Att ha en agent är bra i böjan framförallt och det kan bli ett livslångt förhållande. Agenten kan plocka ihop det du vill ha utan att ta så stora mängder, sedan kan man ju också besöka fabriker. Handelskammare brukar ha kataloger eller vet var man ska söka. Just slipsar, skjortor tröjor och T-shirt är något som går väldigt bra kan jag säga av egen erfarenhet för många år sedan
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Tack för svar! OK, så rent konkret, var hittar jag en agent/försäljare som kan hjälpa mig få in kläderna till Svenska butiker...[br]mvh[br]oscar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.