Att köpa LEADs?

456
1
Hej!
Är det någon här som köpt leads någon gång? Vore tacksam för info, erfarenheter, ris och ros samt gärna några rekommendationer på företag som säljer leads.

I mitt fall gäller det tjänsteförsäljning.
1165
Jag testade på det där för 6-7 år sedan i efterdyningarna av IT-kraschen, men det var en ganska usel kvalitet på de leads man fick. Det var mest människor som satt på fel plats, som saknade mandat att göra affärer men som råkat svara i telefonen när det var en slingrig besöksbokare som ringt. Urvalet var också sådär. [br][br]Första företaget vi köpte 100 bokade besök ifrån avbröt vi efter knappt 50, det var meningslöst att besöka resterande och prata skit. Istället anlitade vi ett annat företag, och fick om möjligt ännu sämre träffar. Arbetstränande bokföringskontorister är inte vad förväntar sig möta när man vill ha samtal med strategiska inköpare. Att ligga ute tre dagar i veckan och flänga mellan Luleå och Malmö för att träffa sådana människor är inte värt pengarna.[br][br]Branschen kan ha blivit bättre sedan dess, men med tanke på de som brukar ringa mig och ödsla bort min tid är jag tveksam. Jag förstår att JKL och liknande företag kan hyra ut GP och många andra för stora pengar, de är förmodligen värda vartenda öre om de öppnar rätt dörr.
456
1
Ja, det är ju det som du skriver om att träffa rätt människor. Har hört några historier där bokningarna mest har gått till första bästa och ambitiösa operson som "gick på säljet"....[br][br]Jag hoppas dock på att den branschen har tagit sig i kragen numera och kan leverera kvalitet. ;-)[br][br]Man borde som betalande kund åt dessa besöksbokare kunna ställa krav om exempelvis träffsäkerheten. (?)
13
-Det finns  bra leads, men de som har dem lagrade [br]förstår ofta inte vitsen med att dela med sig.[br][br]Det är dina mest framgångsrika konkurrenter som [br]sannolikt har bra kundlistor och bra prospectinglistor.[br][br]LISTBROOKING heter det på mitt språk och det handlar[br]om metoder som  de mest frmgångsrika postorderförtagen[br]har tillämpat under årtionden d.v.s. Ett företag kan ju inte [br]ha alla kunder i hela landet alldeles självt.  [br][br]AV 100 kundämnen får man i förmånliga fall ut kanske [br]20-40 pospects om man skött sin mekaniska påverkan[br]på ett professionellt sätt.[br][br]Av dessa prospects kanske man får 2-4 nya kunder  [br]om man sköter sin personliga påverkan på ett professionellt sätt.[br][br]Kopia på Prospectlistan kan lugnt säljas till konkurrent.[br]Det är alltid så att en prospect och  ett konkurrentföretag[br]kommer att " få ihop det" -också.[br][br]Du måste alltid dra ett företag från kundämnestdiet ( köper ingenting)[br]över prospectstadiet (köper heller ingenting)[br]till kundstadiet ( köper- ger dig inkomst)[br][br]Om det är fler kunder du vill ha, så skall jag gärna berätta[br]dels hur du får ut en fin prospectlista från  en kundämneslista,[br] -hur du konverterar kundämnen till  prospect, [br]och hur du kan tjäna pengar på din prospectinglista.[br][br]Jag har ett kundsöksystem som ger mina klienter hit-rates[br]på allt från 10-50-100 %[br][br]Att köpa leads från s-k- telemarketingföretag är mindre lyckat.[br]och kostar betydligt mer.[br]Aldeles självklart eller hur?[br][br]Om ett kundämne/ kvalificerar sig till att bli pospect genom att  under[br]telefonsamtalet ställa en viktig kvalificerad branchknuten fråga [br]om logistik eller produktionsteknik, eller kontroll /uppföljning,[br]och hör att  den stackars telefonören inte har en susning om ämnet[br]så kan du vara övertygad om att det är ett bortkastat telefonsamtal.[br][br]För det är just i det ögonblicket när kundämnet blir prospect, ger köpsignal-[br]d.v.s. ställer sin fråga -som hela affären avgörs d.v.s.  om du är på väg [br]att få en kund eller inte[br]MVH[br]Imre[br][br]
Imre Randin
-Sky is the limit!
456
1
Hej Imre![br][br]Att fånga 100st möjliga kundämnen är inte det svåra som jag ser det, kanske inte heller att bryta ner dessa till de där 20-40 prospects som du skriver. Däremot så börjar det intressanta att få ut det mesta av dessa 20-40, och det kan väl bara jag göra som expert på området i det jag säljer.[br][br]Att köpa Leads innebär för mig att någon lagt ner tid och förhoppningsvis tillräckligt stort engagemang för att fånga upp potentiella prospects åt mig, där jag sedan kan ta över. Som tjänsteförsäljande egenföretagare är min tid den enda fakturerbara och den lägger jag helst på befintliga kunder om man säger så. Dock måste även jag jaga nya och "slipper" jag grovarbetet så är mycket vunnet.  [br][br]Jag pratade med en "branschkollega" som sa att dom köper leads av företag och organisationer (statliga?) där man genom undersökningar, rundringning och besöksbokning fångat upp intresserade företag. Dock finns risken att man på det uppringda företaget inte förstått frågorna och dess syfte och därmed lämnat felaktig information. Men schemat har drygats ut med givande besök. - Det är detta som fått mig att bli nyfiken på dess möjligheter.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.