Prissättning - hur mycket i påslag?

13
Skulle vara jätte tacksam om någon ville hjälpa mig med denna lilla undran.

Om jag som leverantör köper in varorna direkt från tillverkaren och sedan säljer detta ut till butik hur mycket i påslag lägger jag på priset? Hur mycket vill sedan butiken kunna lägga i påslag för priset ut till kund?

Finns det några direktiv för detta eller hur fungerar det?
1165
Det varierar väldigt mycket mellan olika varor, och en hel del mellan olika varumärken. Har man ett starkt varumärke som man marknadsför hårt kan man som grossist och ägare av varumärket ta en mycket större andel själv. Jämför t.ex. en Adidas-tröja med en noname-tröja.[br][br]Generellt kan väl sägas att det är få butiker som överlever med mindre än 30% marginal på produkterna, och 50-60% är inte alls orimligt. Sedan kan marginalen trollas dit på olika sätt. Ibland köper butiken varor som de har 40% marginal på. Men så får man ytterligare 4% av värdet i marknadsföringsbidrag för att man har med produkten i ett utskick till alla hushåll, och när man dessutom ett krav på att sälja X stycken så får man ytterligare 2%. Därtill brukar man kunna bolla lite med frakter, returer, garantier etc som kan göra några procent på priset beroende på var de hamnar.
29
Det är stora variationer mellan olika brancher. Skohandeln har bra mariginaler och elfackhandeln dåliga, för att ge typiska exempel (ingen av brancherna ovan): [br][br]Tillverkare säljer för 100 kr[br]Grossist köper för 100, säljer för 140 kr[br]Butik köper för 140 kr, säljer för 280 kr. [br][br]Alla led anges ex. moms. [br]Sen får man ju hålla tungan rätt i mun, påslag på 50% ger mariginal på 33%, påslag på 100% ger mariginal på 50% men det har du säkert koll på..  :P
13
Tack för svaret men jag är helt grön på detta område.[br]Om jag köper in en vara för 100:- hur mkt ska jag lägga i påslag till butiken och hur mkt vill kunden sen kunna lägga på det priset.[br]Hur räknar jag?
2066
2
Det finns inga färdiga svar. Lägg på så mycket du kan och vill. [br]Räkna ut hur mycket du skulle vilja ha för att du ska tjäna så mycket pengar som du vill, sen får du se om det känns rimligt eller inte.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
13
Ok, detta är Ina i ett nötskal  :-[[br]Låt leka med tanken att butiken vill ha en vinstmarginal på 50%.[br]Det kan väl inte vara så enkelt som att om jag köper in varan för 100:- säljer den för 200:- till en butik. Eftersom denna butik då vill ha en vinstmarginal på 50% sä säljer butiken den till kund för 300 exkl. moms??
2066
2
I princip, du behöver även ta viss hänsyn till fraktkostnader, garantiåtaganden, miljöskatter (elektronik etc) och så vidare.[br][br]Butiken behöver i ditt exempel ta 400:- + moms för att ha 50% marginal mot ditt pris på 200:-.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
13
Tack snälla för ditt svar, saker o ting börjar falla på plats så smått men det är fortfarande en hel djungel att ta sig igenom.[br]Trevlig helg!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.