Marknadsföra en ny bokföringsbyrå - Hjälp snälla

1
Hejsan på er alla företagare

Trevligt att hitta hit till denna sidan.

Jag är i farten att starta igång min bokföringsbyrå och undrar om någon kan ge mig lite råd om hur man lättast kan få in kunder.

Det finns massor med olika sätt men jag skulle bli otroligt tacksam om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Bästa hälsningar

Jennie
50
1
Jag tror ett forum som det här är ett bra ställe att synas på. Bara genom att ställa frågan har du säkert fått fler än mig att tänka på vad skönt det vore med någon som tog hand om bokföringen :) Men för att det ska leda till något måste det gå att hitta dig :) En länk till din webbsida i signaturen för foruminlägg löser den biten på ett bra sätt tycker jag. Skulle jag leta bokföringsbyrå så skulle jag gärna välja någon som har varit aktiv t.ex. här med att svara på frågor kring bokföring. Det är alltid ett plus om man har ett hum om vem personen är, och en känsla av att hen både kan och vill hjälpa till.
822
48
[quote="zab" post=46417]Jag tror ett forum som det här är ett bra ställe att synas på. Bara genom att ställa frågan har du säkert fått fler än mig att tänka på vad skönt det vore med någon som tog hand om bokföringen :) Men för att det ska leda till något måste det gå att hitta dig :) En länk till din webbsida i signaturen för foruminlägg löser den biten på ett bra sätt tycker jag. Skulle jag leta bokföringsbyrå så skulle jag gärna välja någon som har varit aktiv t.ex. här med att svara på frågor kring bokföring. Det är alltid ett plus om man har ett hum om vem personen är, och en känsla av att hen både kan och vill hjälpa till.[/quote] Det är precis det som är tanken :nicka Hör av dig till mig Jennie om du behöver hjälp med något.
19
Innan du ska börja marknadsföra du ska tänka dig på följande saker.Var/Hur/Till vem ? ska jag göra det.Vi kan hjälpa dig med dess om du är i behov.
207
3
Spåna igenom vad begreppen "marknadsplan" och "affärsplan" innebär. Med dessa har du en del att bearbeta fram. Börja med marknadsplanen - och när du varit igång och ser resultat, då tar du även ev. och tittar närmare på en affärsplan. En bra början är förstås: Hemsidan, sociala medier och en ev. blogg
1470
246
Jag använder både Servicefinder, Servicestart och Listan för att nå ut, och visst ger det en och annan kund, men inte i proportion till vad det kostar. Gemensamt för dessa har varit att man köper kontaktuppgifter, lämnar en offert och sen hör man inte ett pip från kunden. Då menar säljarna där att man ska ringa upp kunderna.. och visst, det är säkert riktigt, men alla är ju nu inte drivna telefonförsäljare. Så när jag ser tillbaka så är det ändå i slutänden Blocket som gett flest kunder. Oavsett vad man vill sälja, så är det alltid en Blocketannons som ger trafik på hemsidan, och det är det man måste ha. Av 30 besökare på sidan en dag, så kanske det blir en ny kund. Sen är ju då Googleannonser ett sätt, men jag har ännu inte riktigt förstått mig på hur dom funkar.
54
En snygg och seriös webbsida är ju alltid bra att utgå från och hänvisa till i olika sammanhang. Detta blir ju ditt ansikte utåt, så denna biten är extra viktig. Sen kan du ju komplettera med att vara aktiv på LinkedIn och skaffa en företagssida på facebook. Att aktivt och regelbundet sprida sin länk i relevanta webbkataloger, forum, communities m.m. är mycket viktigt, inte minst för bra placering i Google. När jag startade mitt företag inom webbdesign för sju år sedan kom ca: 90% av kunderna till en början via Google. Skulle jag leta upp en ny bokföringsbyrå skulle jag troligen i Google, söka på: "Bokföringsbyrå Borås", eller "Revisor Borås". Vill du ha en liten extra boost nu i början är Google Adwords ett bra alternativ. Dvs. att köpa trafik till din hemsida. Att annonsera i lokal dagspress är nog inte heller fel. Det finns så många potentiella kunder där ute för dig och många läser tidningen varje dag.
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se
1616
4
Även om de sociala medierna finns där för att synas är det lika viktigt att du kommer ut bland verksamheterna och får presentera dig. Att arbeta inom den uppdragsroll du har handlar mycket om att bygga broar, relation och förtroende, att ta till sig av information och att sprida kunskap. Det kan vara nog så svårt när presentation bara förs över nätet där mottagaren ska värdera din kompetens och resultat. Vad du egentligen söker som säkraste initiala kunder är nyföretagare. Dessa finner du lämpligast på företagsrelaterade träffar för nyföretagare, frukostmingel mm. Med tiden växer relationen mellan dig/ditt företags tjänst och kunden vilket ofta leder, om alla kort sköts rätt, till nya rekommendationer och uppdrag. Mvh Magnus"Mojo"Olsson
Må väl!
mickeskogstrom
Hemsida, Blogg, Facebook, Twitter mm mm. MEN, det är bara kanaler. Det är vad du väljer att säga i dessa kanaler som är det viktiga. Sprid din kunskap, utbilda dina framtida kunder. Positionera dig som en auktoritet inom ditt ämne, bjud på bokföringstips mm mm. Skapa relevant och intressant innehåll riktat mot dina potentiella kunder. Sen sprider du det över alla nätverk du kan komma på. Det tar lite mer tid men är en långsiktig plan. För att göra detta bra så behövs givetvis en genomarbetat marknads- och affärsplan. Gör även en ordentlig konkurrensanalys. Det är mycket givande att sätta sina konkurrenter under luppen, hur jobbar de på sin hemsida? Hur aktiva är de på sociala nätverk? Vad säger de i sina kanaler? Vad är de bra på? Vad är de dåliga på? Hitta deras svagheter och briljera på de punkterna själv. Lycka till! /Micke
11
Nu vet jag inte om du använder dig av ett it-system till bokföringen. Men en idé kan vara att om du har en leverantör av bokföringsprogram, kan de kanske ”matcha” dig med kunder som behöver hjälp. Många av e-conomics kunder kontaktar oss för att höra om det finns någon revisor eller redovisningskonsult som kan hjälpa dem, och då brukar vi skicka dem vidare till en byrå som vi vet kan hjälpa till. Jag antar att många andra leverantörer av bokföringssystem kan göra detsamma om du pratar med dem.
91
8
Till vår expertpanel kom frågan "Driver en liten konsultfirma inom redovisning och översättning. Har en budget avsatt för marknadsföring men vet inte vad jag ska välja att satsa på. Har du några goda råd som ger bra ROI?" [url=http://www.foretagande.se/expert/597/hur-ska-jag-marknadsfora-min-firma-inom-redovisning-och-oversattning/]Svaret kan du läsa här - Hur ska jag marknadsföra min firma inom redovisning och översättning?[/url]
2360
37
Ett snyggt visitkort med lite presentation på samt besök ditt närområde per fots om det är möjligt är nog det bästa och billigaste att börja med. Lämna även några extra kort så kunden kan göra ditt jobb. Själv sitter jag med en linjal framför mig med presentation av mitt företag då. Dessutom en mycket smart linjal med flera funktioner som har kunnat användas i nu i 35 år. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
9
Det finns företagsnätverk där du kan nå dina målkunder till en reducerad kostnad och få möjlighet att prata med dina kunder på ett mer personligt sätt. Jag gillar personligen www.lookpage.com
2360
37
Gör ett visitkort som gör kunden nyfiken, som mitt med min farmor som nybliven skjuksköterska i FINSKA Viborg år 1917 på våren. Det är samma som på boken KVINNA I STRID som jag gav ut 2012. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.