Hitta kunder som fotograf

5
Hej! Driver en enskild firma som fotograf. Driver den vid sidan om anställning tills jag har tillräckligt att göra. Har kört i snart ett år men jag har för få kunder. Det är mest barn som kommer till studion men för få bokningar tyvärr. Har kört en del erbjudanden men det ger inte så mycket. Jag skulle vilja jobba mot företag med t.ex. Produktfoto. Dock har jag stora problem att hitta företagskunder. Några tips som någon kan komma med?
1468
246
Ja, studiofotograferingen lär du inte bli rik på.. det är nog för enkelt för vanligt folk att ta kort nu. Man kan ju ta 100 st om man vill, så lär det ju finnas nåt man är nöjd med. Produktfotografering är bra, men konkurrens finns ju såklart. Du får väl kolla vilka företag som säljer mycket via nätet och därmed behöver kort, och så skickar du ett erbjudande till dom. Börja också med att göra en hemsida, där du kan visa referensbilder på sånt du gjort. Ta nåt billigt webbhotell, typ one.com.
18
2
Jag har jobbat som webbdesigner i många år och vet att tillgängliga riktigt bra fotografer växer inte på träd. När jag gör webbsidor eller trycksaker åt tjänsteföretag behövs alltid bra foton. Miljöbilder där företagets tjänst utförs i verkligheten kan bli riktigt bra med rätt fotograf. Där har du en nisch som kan ge hyfsat bra betalt om du är duktig. Uppdragen består då ofta i att du åker med kunden ut någon eller några dagar och fotar dem i deras arbete. Jobbade med en fotograf nyligen som använde sig av drönare för foto som komplement och det var verkligen något som stack ut. Produktfoto ger säkert också en slant, men jag vet några av mina kunder med e-handel som själva har en hobbystudio för produktfoto med färdig uppsättning, så som sagt är nog konkurrensen hård här, eller att man måste vara superduktig. Men att tänka företagstjänster är nog rätt. Mitt råd är att först skaffa dig eller samla ihop underlag till en riktigt bra portfolio med tydlig avgränsning av vilka tjänster de tillhör. Sedan ser du till att synas. Sätt upp en bra webbsida där du visar vad du kan göra, jobba med sociala medier, var aktiv på forum m.m.
1
mycket intressant ämne. Tack så mycket för att du delar användbar information och nya idéer. Jag skulle vilja råda vänner att också titta på detta.
http://fixthephoto.com/gimp-vs-photoshop.html
1
Att få kunder handlar mycket om att stå ut på marknaden, att särskilja dig från konkurrenterna. Kanske denna video med tips om hur du bäst står ut i havet av fotografer, kan vara till hjälp? ? https://youtu.be/h_3IGtObdB8

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.