Priser på online annonser?

29
Jag har fått förfrågningar av folk som vill köpa annonsplats på min hemsida och har ingen aning om hur jag ska prissätta mig. Jag antar att den enda man kan göra är att kika på konkurrenterna och se vad dom tar. Hur har ni andra gjort?
En annan sak jag undrar över är om man senare vill ha en säljare som sköter det hela. Provisioner och liknande? Eller om man låter en mediabyrå sköta försäljningen. Tar dom 96% av allt eller hur fungerar det?  :o

//Mikka
205
1
Det finns flera sätt att bestämma priset på annonser; per klick, per sidvisning, per genomfört köp...men enklast rent tekniskt är att sätta ett fast pris, ex "en vecka kostar 1000:-".[br][br]För att avgöra vilket pris du kan ta ut finns det en hel massa faktorer att ta hänsyn till. Jag raddar upp några, utan att på något sätt påstå att listan är komplett.[br]- Vad är det för slags publik (ex. betalar den för produkter på din sida är det troligt att de överlag är mer villiga att köpa andra produkter, tonåringar är mer köpstarka än pensionärer och barn)[br]- Vad är det för tjänst du erbjuder (är det en sida att hämta fakta på, som man snabbt öppnar, letar reda på det man vill ha och sedan stänger, eller är det en sida att surfa runt på en halvtimme).[br]- Hur många besökare, unika besökare och hur många återkommande besökare har du? Olika annonsörer letar efter olika typer av besökare, men mest attraktivt är många unika besökare (= många som ser reklamen).[br]- Hur väl kan du definiera din kundkrets och hur ser den ut jämfört med målgruppen hos annonsörerna? Ju snävare du kan passa in dem i varandra desto högre pris kan du ta ut per klick/sidvisning osv...[br]- Vilka andra annonsörer har du? Att synas på samma marknadsplats som en porrsida står i kontrast till att synas tillsammans med Adidas reklambanners.[br][br]Det finns mycket annat att ta hänsyn till, men mer noggrann än så kan i alla fall inte jag vara. Du kan antingen posta mer specifika uppgifter runt just din sida så kan vi komma med åsikter, annars kan du kolla runt bland sidor liknande din och se vad de tar. demomusic.nu tar 500kr för 25k visningar, medans idg.se kan ta 100k för en vecka.[br][br]Jag tycker att har du inte en enorm webbplats med många reklamförsäljningar varje dag borde du kunna sköta det själv. Skapa e-postkontot [email protected] och vittja den när du har tid (åsikt: en gång om dagen).[br]
758
1
Ett sätt att prissätta en annons på är att lägga in Googelannonser på sidorna och skapa olika kanaler.[br]Då kan du få en uppfattning om vad som kan tänkas vara en rimlig prislapp på en annons.[br]Tjänar du exempelvis 1000: - i månaden på att ha en Googelannons i vänstra hörnet, så bör kanske priset[br]för att annonsera just där, ligga på runt 15000 per år. Ungefär så tänker jag ;)
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.