Marknadsföra ett konsult/tjänsteföretag?

12
Vad har ni för erfarenheter kring etablering/marknadsföring av tjänsteföretag? Vi våndas en hel del kring var vi ska lägga nivån på marknadsföringen.

Ska man slå på stora trumman och säga att man är och vackrast eller ska man försöka hålla det på en renare, moderat och mer sansad nivå? Vi väger och funderar.

Att fläska på ger ju inte alls samma viktiga seriösitetsintryck som den renare linjen gör. Vi är ett seriöst konsultföretag som hjälper andra företag - vi vill inge förtroende samtidigt som vi måste sticka ut i bruset och nå uppmärksamhetsvärde - någon som har en synpunkt?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Daniel Hagenfeldt ([email protected])
VD/Projektledare, Onesys AB - Örebro

http://www.onesys.se
758
1
Man kan sticka ut på olika sätt, vilket sätt som är bäst, ska jag låta vara osagt, men[br]om jag ska köpa en tjänst av någon, så handlar jag med hjärtat. Oavsett vad det är som jag ska köpa. Jag måste få en känsla för företaget och det är just känslor som konverterar, som gör att jag väljer att bli kund.[br]Att ni är många konsulter, känns bara jobbigt - berätta istället att hos oss jobbar "sigge"[br]Ungefär så plus lite till, tänker jag i alla fall!  :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Finns det någon anledning att inte 'slå på stora trumman'? (Bortsett från att man kan vara för liten för att ta riktigt stora uppdrag.) Även stor attityd kan vara respekt och visa på seriousitet. [br][br]"Vi är vackrast" är rätt kul i sammanhanget. Funderat på en nakenkalender med konsulter á la kalenderflickorna eller dylikt? (Vilket bygger på tidigare känd film.)[br][br]Nej men det är viktigt att ni från början gör den marknadsundersökning som behövs för att lokalisera era kunder, era konkurrenter och analyserar dessa samt deras olika behov eller arbetsmetoder. Det är här man normalt kopplar på en marknadsförare (internt eller externt) som tar fram alla fakta och presenterar hur man bäst kan gå till väga. [br][br]Olika kunder agerar på olika sätt vid olika budskap. Era konkurrenter gör samma sak frågan är bara vem av er som syns bäst, levererar bäst och är bäst. Om ni redan är bäst så räcker det med att upprätthålla den nuvarande profilen och spridningen av namnet inom målgruppen så att ryktesspridningen kommer igång. Men inte att förglömma. Konkurrenterna lär inte sitta tysta och titta på och de kan utgå mycket från er marknadsföring och framgång för sin egen vidareutveckling, så det gäller att vara beredd.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
456
1
[quote author=Daniel Hagenfeldt link=topic=2388.msg9049#msg9049 date=1179783204][br][b]Vad har ni för erfarenheter kring etablering/marknadsföring av tjänsteföretag? Vi våndas en hel del kring var vi ska lägga nivån på marknadsföringen.[/b][br][br]Ska man slå på stora trumman och säga att man är och vackrast eller ska man försöka hålla det på en renare, moderat och mer sansad nivå? Vi väger och funderar. [br][br]Att fläska på ger ju inte alls samma viktiga seriösitetsintryck som den renare linjen gör. Vi är ett seriöst konsultföretag som hjälper andra företag - vi vill inge förtroende samtidigt som vi måste sticka ut i bruset och nå uppmärksamhetsvärde - någon som har en synpunkt?[br][br][br][/quote][br][br]Hur gör ni idag? Når ni framgång med det? Är det utvecklingsbart?.. [br][br]Antar att det är en svår produkt att marknadsföra eftersom man kanske inte direkt ser nyttan med det...
12
Det funkar generellt bra - vår marknadsföring har gett uppslag och uppdrag. Men man vill ju alltid maximera varje investerad krona.[br][br]Bifogat finns en bild på en helsidesannons vi snart kommer att köra i lokalpressen. Jag gissar och tror att den kommer skapa diskussion. Jag hoppas inte kyrkan har några synpunkter - men det lär ju märkas i så fall. Kom gärna med feedback! :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Daniel Hagenfeldt ([email protected])
VD/Projektledare, Onesys AB - Örebro

http://www.onesys.se
1616
4
Det intressanta är vad ni har för tanke bakom annonsen?[br][br]Vad är det för budskap ni vill förmedla? Vilka vill ni nå? Förväntar ni er att folk är så pass nyfikna att de söker upp er på egen hand för att se om det ni gör är för dem?[br][br]Det finns en liten humoristisk touch i annonsen om ni riktar er mot en religiös målgrupp. Risken är att den andra gruppen inte läser den då kopplingarna är så starka och för den gruppen relativt ointressanta. Med detta sagt vill jag poängtera att logotypen också är för diskret samma gällande texten/budskapet varpå den centrala delen blir nunnan, händerna, riktningen och radbandet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
205
1
Jag tyckte det var en bra idé med annonsen. Humor och viss självdistans är alltid kul i reklam. Vem har nånsin tyckt att reklamen för diskmedel är speciellt bra?[br][br]Jag reagerade dock på att muspekaren var lite dåligt integrerad i själva bilden. Först och främst såg den lite sned och oriktigt ut, men framför allt skulle man kanske kunna lägga på ett filter el dyl för att få den att smälta in lite bättre. [br][br]Hoppas annonsen ger bra respons!
2066
2
[quote author=Daniel Hagenfeldt link=topic=2388.msg9070#msg9070 date=1179869971][br][...][br] Kom gärna med feedback! :)[br][/quote][br][br]Det jag reagerar mest på är varför texten är på engelska, men ordet webb (web på engelska) är försvenskat? Finns det någon tanke med det, eller är det ett misstag?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
Det är meningen - så klart! ;)[br][br]For the love of God / For the love of "webb" - eftersom det är det vi arbetar med.. webbutveckling, webbdesign, webbsystem mm..
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Daniel Hagenfeldt ([email protected])
VD/Projektledare, Onesys AB - Örebro

http://www.onesys.se
2360
37
Vill man nå ut med ett budskap måste man synas på något sätt. Själv använde jag mässor både lokalt där jag höll till och i storstaden och det gällde varor. Likadant är det med tjänster. Det gäller att synas.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Det jag tycker är viktigt är att tänka på det mest basala inom marknadsföring:[br][br][list][br][li]Lokalisera er målgrupp: Vilka kan tänkas behöva er tjänst.[/li][br][li]Hitta ett forum: När ni vet vilken målgruppgrupp ni skall rikta er mot så kan ni också rikta annonsen eller övriga marknadsföringsinsatser. Det viktigaste är att hitta rätt forum. Varför??? Om ni annonserar i lokalpressen så blir inte annonsen effektivt riktad mot en målgrupp. Räknar man Return on Investment så är kanske inte lokalpressen är ert bästa forum att annonsera i. Annonsen lockar som jag har förstått det mest företagare. Er conversion rate kommer förmodligen att bli sämre än om ni hade annonserat i en tidning som bara läses av exempelvis företagsledare.[/li][br][/list][br][br]Ett exempel är om ett företag tar fram produkter för blivande mammor. Istället för att annonsera i lokalpressen där endast en liten del är gravida så väljer de "branschtidningar" (riktade mot gravida) där 99% är gravida eller planerar att bli.[br][br][list][br][li]Tidpunkt för annonsering: Att spendera pengar på annonser riktade mot företag precis innan sommaren är vanskligt. Semestertiderna är på väg och företagen går på högvarv för att avsluta så mycket som möjligt innan folk försvinner. Många vill inte införa större förändringsprocesser vid denna tid (sanning med modifikation). Försök föreställa er vad en marknadsföringsinsats skulle ge idag jämfört med om ni går ut i september[/li][br][/list][br][br][br][hr][br][size=8pt][url=http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php]http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php[/url] - Underhållning till företagsevent.[br][url=http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php?ID=2]http://www.henrikrosenquist.com/entertainment.php?ID=2[/url] - Lyft konferensen med ett annorlunda inslag.[/size][br]
13
Heter det inte Webutveckling? Webdesign? Websystem?  :blink  jag tycker i alla fall det ser fånigt ut med två b...[br][br]"For the Love of Webb"...ledsen, fattar inte kopplingen inte ens med förklaringen "For the Love of God". Om syftet bara var att synas finns det effektivare, billigare sätt, som inte kostar en helsideannons.[br][br]/Fredrik
2360
37
Numera syns jag men verkar mindre vilket gynnar de få kunder som jag accepterar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=lars arenander link=topic=2388.msg9665#msg9665 date=1182174810][br]Numera syns jag men verkar mindre vilket gynnar de få kunder som jag accepterar.[br][/quote][br]Snälla du, skall du fortsätta göra dig oemotståndlig så kan du väl åtminstone skriva något som tillför trådarna.  :nono
12
Ja, vad tillför Lars Arenanders inlägg för relevant information till min frågeställning? - jag förstår inte!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Daniel Hagenfeldt ([email protected])
VD/Projektledare, Onesys AB - Örebro

http://www.onesys.se
456
1
HUr går det med marknadsföringen? Något som skulle vara intressant är att veta vilken typ av kund ni vänder er till? Går det att rikta annonskampanjer åt specifika målgrupper som tilltalar just dom?
2360
37
oemotståndig och inte förstå.  Detär bra att ni reagerar. Men det är inte alltid mängden som är avgörande. Räcker det eller ska jag fortsätta?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
[quote author=lars arenander link=topic=2388.msg9685#msg9685 date=1182195995][br]oemotståndig och inte förstå.  Detär bra att ni reagerar. Men det är inte alltid mängden som är avgörande. Räcker det eller ska jag fortsätta?[br][/quote][br][br]Du kommer säkert att fortsätta oavsett vad vi andra tycker ;)[br][br]-Kvalitet håller bättre än kvantitet - Tänk långsiktigt-
2360
37
Så alla 2 tycker att jag ska sluta. Nervärderar du inte övriga som faktiskt finns på forumet.[br]Jag vet inte om jag missuppfattat dig men kvalitet kommer före kvantitet när det gäller mig. och där hoppas jag forumets målsättning är densamma. ;)[br]Jag har inget emot dessa glada gubbar eller en bra kommentar, det håller det hela igång.[br]
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Först vill jag be om ursäkt till trådskaparen eftersom vi närmar oss en sandlådenivå, utan att tillföra tråden någonting.[br][br]1. Det finns säkerligen fler än två som tycker samma sak på detta forum[br]2. Kvalitet/kvantitet, var jag otydlig?[br][br]Jag har inget emot dig, Lars. Men jag känner ändå att jag vill påtala bristen på konkret innehåll i dina inlägg. Men om du anser dig göra rätt så forsätt vettja, forumet är till för alla och visst belyser en och annan forumet med sina uppseendeväckande inlägg  :-[[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.