Exportera glas och sälja i Kina och Indien

91
8
3 miljarder människor, fullt av miljonärer och de blir bara fler och fler. Svenskt glas är världskänt och denna affärsidé skulle kunna ge bra avkastning.
51
Nej så enkelt är det inte. Bra med ideer. Men efter över 20 år i Indien: Mycket få fattar varför man skall betala dyrt för svensk kristall. I USA går det bra, men ännu inte i Indien. Kan komma men .... Finns många andra varor som är bättre för 3 miljarder människor. Sådant som har med hälsa att göra, t.ex.
822
48
Hej Per! Din erfarenhet av Indien är värdefull. Anser du att det inte är någon mening alls att jobba vidare på idén eller kan det vara värt att undersöka och diskutera lite mer? Intressant med hälsa! Värt att starta en ny tråd om det?
822
48
Ni som har koll på den kinesiska marknaden, kan idén funka där?
51
Jag har sett prova glas i Indien. Har ännu inte blivit stort. Folk har ingen aning om vad t.ex. Kosta-Boda är. Och kan inte kristall. Om man kunde fixa ett TV-program/inslagg i TV där det handlade om svensk kristall och vad den är värd skulle det kunna bli något. Men det är så med allt. Om man inte känner till och förstår. De flesta svenskar vet t.ex på motsvarande sätt inte varför Basmatiris är mycket dyrare och anses bättre än vanligt ris. Men det vet alla i Indien. Just nu växer den kunskapen i Sverige. Men principen är densamma. Exportera produkter som folk fattar. Eller så måste du ha ett upplägg som lär ut. Indier köper gärna saker som visar att de är rika. Men regeln är denna: Om andra indier som besöker dom inte kan förstå att den är dyr har den inget värde. En Mercedes fattar alla. Men de flesta har ännu inte lärt sig kristallskål, osv.
640
5
Hej! Kan möjligen exotiska figurer / motiv hjälpa? Inbjuder ju till att prata om glasbiten och då kan dom ju enkelt "råka" berätta hur dyr den är. MVH R
4
Kan du utveckla det där om Hälsa eller andra produkter som kan exporteras till Kina? :) Låter intressant!
4
Personligen skulle jag inte tro att denna ide fungerar så bra i Kina. Kina producerar i stort sett allt från låg till hög kvalitet, och visst vill nyrika mer än gärna köpa lyx, de älskar att visa upp sin ekonomiska status. Men tyvärr som nämnd tidigare finns det i stort sätt inget concept om glasproduckter som lyxvara. För att det ska fungera i Kina måste produkten ses som lyx av allmänheten innan de nyrika kineserna kan fundera på att spendera pengar på det och för tillfället saknas det. Jag själv har jobbat lite med glasvaror från ett danskt företag, väldigt vackra produkter av hög kvalitet men det var ett helvete att hitta köpare.
51
Precis som Comintehem säger om Kina gäller alltså för Indien. Så Robaino din ide fungerar inte. Indier betalar utan vidare pengar på sådant som är allmänt känt att det är dyrt i Indien. Plus allt som innebär att man kan förbättra sin hälsa. Hälsopreparat, skönhet, kosttillskott, i alla möjliga former, men även behandlingar i spa osv kan fungera, Kräver rätt sorts upplägg, men som sagt bra område.
338
25
Läste en artikel om detta med att nå ut på den indiska marknaden. http://www.businessoffashion.com/2010/01/in-india-luxury-brands-need-localised-strategies.html Den avlutas: Getting traction in the Indian sub-continent has been a challenge for every Western luxury brand that has tried to crack this complex new market. Those brands who are willing to better understand and connect with the local Indian consumer will be the ones who are most successful. Det är väl precis vad det handlar om, att förstå marknaden. Så visst går det. Sen om det är värt mödan är en annan sak, Tror också mer på hälsa.
23
Hej, Jag gillar denna idé och har själv haft liknande funderingar. Är själv från Glasriket i Småland och tycker det är tragiskt att se marknaden för denna bransch minskar varje år. Innan jul varslades ett hundratal anställda i Orrefors och för några dagar sen bestämdes att Åfors Glashytta ska stängas ner för gott pga minskad efterfrågan. Man borde kunna utnyttja den unika kompetens som alla dessa konstnärer besitter även i framtiden! Jag tänker mig glaskonst, men givetvis anpassad sådan, beroende på vilken marknad man är på. T ex i Kina kanske man ska lägga fokus på glaskonst med religiösa tecken, landsmärken, bildskrift m.m...
16
Jag har inte sett den här sektionen av forumet förut. Det var ett intressant ämne... [quote="comintehem" post=41959]Personligen skulle jag inte tro att denna ide fungerar så bra i Kina. Kina producerar i stort sett allt från låg till hög kvalitet, och visst vill nyrika mer än gärna köpa lyx, de älskar att visa upp sin ekonomiska status. Men tyvärr som nämnd tidigare finns det i stort sätt inget concept om glasproduckter som lyxvara. För att det ska fungera i Kina måste produkten ses som lyx av allmänheten innan de nyrika kineserna kan fundera på att spendera pengar på det och för tillfället saknas det. [/quote] Skandinavisk design är mode i Kina. Glasprodukter kan ses som lyxprodukter och är utmärkta även där som presenter. Lyxkonsumtionen är mycket stor och Kina är ett stort land. Jag tror på idén men problemen är av andra slag, som nedan: [quote="comintehem" post=41959]Jag själv har jobbat lite med glasvaror från ett danskt företag, väldigt vackra produkter av hög kvalitet men det var ett helvete att hitta köpare.[/quote] Jo, det är ett helvete att försöka sälja saker i Kina, så jag förstår att du haft det svårt. Man måste ha rätt kontakter, annars träffar man inte rätt målgrupp och ingen vill sälja det du erbjuder. Det är snårigt och alla vill tjäna pengar. Men som sagt, med rätt kontakter går det mesta. Har man inte det kan man lika gärna banka huvudet i en mur. Tyvärr är det så.
Sökmotoroptimering - RothLindberg SEO Expert med +10 års erfarenhet. Hjälper med digital marknadsföring, SEO content m.m.
2
Hej, Jag ser att detta är en gammal tråd men kanske någon läser den iallafall. Intresset för att exportera till Kina växer ständigt och det har vi tagit fasta på. Vi har utvecklat en e-handelsplattform www.netanic.cn där svenska och Skandinaviska leverantörer kan sälja direkt genom oss till kinesisk slut konsument. Vi samarbetar just nu fem fem spännande leverantörer och intresset växer. Vi innehar en helhetslösning som omfattar marknadsföring, logistik och support. Om det låter intressant, skicka mig ett mail så berättar jag mer. [email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.